Socio-environmental practices: performance of Youth Collective in the Paraná River basin 3

Authors

  • Miss Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE
  • Master Instituto Biociências, Universidade Estadual Paulista "UNESP" - Campus Rio Claro
  • Irene Carniatto Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.15213

Keywords:

Youth, Socio-environmental, Development, Young Environment Collectives

Abstract

The Youth Collective of the Paraná waterhed 3 (CJBP3) is a process of training social actors, with the mission of mobilizing young people to act as an ideological bridge and exchange of knowledge between different segments, fostering the development of public youth and socio-environmental policies. . A survey was carried out of who the participants of the CJBP3 are, the institutions involved and the actions are taken, mapping the panorama of action. Through bibliographic research, a semi-structured questionnaire and socio-environmental mapping were applied. 131 questionnaires were sent to the young participants, 93 young people are active and 38 have left. It returned 40 responses, where 35 responses from active participants and 5 from young people who have already left the movement. The young people who responded correspond to 20 municipalities in Paraná waterhed 3 (BP3). This work made it possible to know the profile of the participants, and their desires and expectations allow ways to be thought of to guarantee the participation of these young people throughout the training process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miss, Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE

Corteva Agriscience, Western Paraná State University - UNIOESTE.

 

Master, Instituto Biociências, Universidade Estadual Paulista "UNESP" - Campus Rio Claro

Paulista State University Julio de Mesquita Filho Department of Ecology Rio Claro Campus, Western Paraná State University - UNIOESTE, Marechal Cândido Rondon City, Paraná, Brasil.

 

Irene Carniatto, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Researcher and Lecturer in the Doctoral and Master's Graduate Program in Sustainable Rural Development and in the Biological Sciences Course at Western Paraná State University - UNIOESTE

References

BACCI, D. C.; SANTOS, V. M. N. Mapeamento socioambiental como contribuição à formação de professores e aprendizagem social. Revista do Instituto de Geociências – USP, São Paulo, Publicação Especial, v. 6, p. 19-28, 2013.

BANDEIRA, Pedro. In: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Participação, articulação de atores sociais e desenvolvimento social. Brasília, fevereiro. 1999. Disponível em: <http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/2758/1/td_0630.pdf>. Acesso em: 04 fev. 2022.

BRASIL, Coletivos jovens de Meio Ambiente: Manual Orientador. Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental. Ministério da Educação, 2005. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/publicacao9.pdf > Acesso em 4 fev. 2022.

BRASIL, Senado Federal. Estatuto da Juventude: Atos internacionais e normas correlatas, Brasília: Senado Federal ,2013. Disponível em: <https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/509232/001032616.pdf>.Acesso em: 06 jun. 2023.

CARVALHO, P. G. S.; CASALE, V. C.; OLIVI, M. C.; BARROZO, L. A.; ALBERTON, L. de F.; MARQUES, J. N.; ROCKER, C. A geoinformação e a gestão de programas de Educação Ambiental: Programa de Educação Ambiental da Itaipu Binacional - Cultivando Água Boa (CAB). Anais do Congresso Brasileiro de Educação Ambiental Aplicada e Gestão Territorial, V, 2016, Fortaleza – Ceará.

CRISOSTIMO, A. L. Educação Ambiental, reciclagem de resíduos sólidos e responsabilidade social: formação de educadores ambientais. Revista Conexão e Pesquisa, Ponta Grossa, v. 7, n. 1, p. 88-95, 2011.

DEBONI, F.; MELLO, S. S.; TRAJBER, R. Coletivos Jovens de Meio Ambiente e Com-Vida na Escola: A Geração do Futuro Atua no Presente. Revista Brasileira de Educação Ambiental, Cuiabá, n.4, p. 26-32, julho de 2009.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de Pesquisa: Série Educação a Distância. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10183/52806> Acesso em; 02 fev. 2022.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6ª Edição. São Paulo: Editora Atlas S.A., 2008.

JACOBI, P. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n. 118, p. 189-205, mar. 2003.

JACOBI, P. R. Educação Ambiental: O desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 233-250, agosto 2005.

LIMA, C. R. Perfil de gestores de Educação Ambiental: uma estratégia de enraizamento no território. 2017. Monografia especialização, Universidade Federal da Integração Latino-Americana. Disponível em: <http://dspace.unila.edu.br/123456789/3412>. Acesso em: 15 nov. 2019.

MANZINI, E. J. Entrevista semiestruturada: análise de objetivos e de roteiros. In: Seminário Internacional sobre Pesquisa e Estudos Qualitativos, v. 1. p. 01-10 Bauru, 2004. Disponível em: <https://www.marilia.unesp.br/Home/Instituicao/Docentes/EduardoManzini/Manzini_2004_entrevista_semi-estruturada.pdf>. Acesso em: 4 fev. 2022.

MATAREZI, J. Despertando os sentidos da Educação Ambiental. Educar em Revista, n. 27, p. 181-199, 2006.

MOTA, J. C. Formações continuadas em Educação Ambiental: características e limitações. Revista Espaço Acadêmico, v. 17, n. 192, p. 59-68, 2017.

NOVAES, R. Políticas de Juventude no Brasil: Continuidades e Rupturas. In: Juventude e Contemporaneidade, Brasília: UNESCO, MEC, ANPED, 2007. E-book. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=648-vol16juvcont-elet-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 01 mai. 2019.

PAZ, D. T. Aspectos constitutivos do engajamento e participação de jovens em coletivos socioambientais na região metropolitana de Manaus/AM. 2017. 78 f. Dissertação (Mestrado em Ciências do Ambiente e Sustentabilidade na Amazônia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2017. Disponível em: <https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/6195>. Acesso em: 15 nov. 2019.

SECRETARIA DE ESTADO DO MEIO AMBIENTE E RECURSOS HÍDRICOS (SEMA) (Org.). Bacias Hidrográficas do Paraná: Série Histórica 2. Curitiba: Sema, 2013.

SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. 1 ed. São Paulo: CORTEZ, 2013. E-book. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/mod/resource/view.php?id=3080847>. Acesso em: 2 fev. 2022.

VITORASSI, S.; OLIVER TROBAT, M.; SORRENTINO, M. Programa de Educação Ambiental de Itaipu: avanços e desafios de uma experiência de enraizamento da Educação Ambiental na Bacia Hidrográfica do Paraná 3. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 14, n. 2, p. 351-367, 2011.

XAVIER, Thiago R.; SANTOS, Rozali A.; FERREIRA, Maria das Graças M.; WITTMANN, Milton L.; SOUZA, Aparecida R. Educação Ambiental como mecanismo propulsor da qualidade de vida e preservação do meio ambiente: um mapeamento das práticas educativas ambientais em empresas no município de Ouro Preto/ MG. Revista Sinapse Múltipla, Betim, v.1, n. 1, p. 15-30, junho. 2012.

Published

2023-10-01

How to Cite

Micoanski, M. ., Bento, J. ., & Carniatto, I. (2023). Socio-environmental practices: performance of Youth Collective in the Paraná River basin 3. Brazilian Journal of Environmental Education, 18(6), 553–566. https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.15213

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.