Public policies for Environmental Education and quality of life in urban green parks around the Carajás National Forest (PA, Brazil)

Authors

  • Priscilla Brandão Nogueira Gomes Universidade do Estado do Pará
  • Adenilson Cardoso Gomes Universidade Federal do Pará.
  • Francilma Mendes Dutra-Vieira Universidade Federal de Uberlândia.
  • Elisângela Lucena da Silva Universidade do Estado do Pará.
  • Altem Nascimento Pontes Universidade do Estado do Pará.
  • Gundisalvo Piratoba Morales Universidade do Estado do Pará.

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14937

Keywords:

Urbanization, Conservation Units, Parauapebas, Amazon

Abstract

This research aimed to investigate the main Public Policies of Environmental Education in the city of Parauapebas (PA, Brazil) aimed at improving the quality of life of the population, from the consolidation of urban green parks in the municipality. This study was based on document analysis and field research. The data were analyzed from the SWOT matrix and made it possible to observe that the Environmental Education actions still need to be more effective to raise awareness of the population regarding the importance of conservation of green areas in the city. They also showed that the municipality presents important changes in this direction since the creation of the urban green parks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO ROMÃO, G.; NAJBERG, E. Dificultadores na formulação da política pública de saneamento básico em municípios goianos. Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental, v. 10, n. 3, p. 174–196, 2021. Disponível em: <https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/gestao_ambiental/article/view/9849>. Acesso em: 7 mar. 2023.

BERNADI, I. et al. Análise comparativa das ferramentas de gestão: Plano de Manejo da APA Itupararanga e os Planos Diretores Municipais. Sociedade nat., Uberlândia, v. 32, p. 72-87, 2020. Disponível em: <http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-45132020000100072&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 23 de fev. de 2023.

BENZAGHTA, M.A. et al. SWOT analysis applications: An integrative literature review. Journal of Global Business Insights, v.6, n.1, pp.55-73, 2021.

BIASOLI, S.; SORRENTINO, M. Dimensões das políticas públicas de educação ambiental: a necessária inclusão da política do cotidiano. Ambiente & Sociedade, v. 21, 2018.

BRANCO, E. P.; ROYER, M. R.; BRANCO, A. B. de G. A abordagem da educação ambiental nos PCNS, nas DCNS e na BNCC. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 29, n. 1, 2018.

BRASIL. Lei no 9.985. Sistema Nacional de Unidades de Conservação da Natureza. Brasília, DF: 2000. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9985.htm>. Acesso em: 16 fev. 2023.

CUNHA, A. A. et al. A conexão com a natureza nos parques urbanos brasileiros e sua contribuição para o bem-estar da população e desenvolvimento infantil. Sociedade & Natureza, [S. l.], v. 34, n. 1, 2022.

DA COSTA, R. R.; DOS SANTOS, M. G. S.; DA SILVA, R. N. Análise da percepção ambiental dos frequentadores da área verde Dom Constantino Luers, no município de Arapiraca–AL. Revista da Sociedade Brasileira de Arborização Urbana: REVSBAU, Curitiba, v. 15, ed. 1, p. 50-65, 2020.

DANI, A. et al. Impactos socioambientais da mineração e espacialização de indicadores de desenvolvimento humano (idhm) na microrregião de Parauapebas (PA). Revista GeoAmazônia, v.10, n.19, pp.141-158, 2022.

ELAVARASAN, R. M. et al. SWOT analysis: A framework for comprehensive evaluation of drivers and barriers for renewable energy development in significant countries. Energy Reports, Países baixos: Holanda, vol. 6, p. 1838-1864, 2020.

GAUDERETO, G. L. et al. Avaliação de serviços de ecossistemas e gestão de áreas verdes urbanas: promovendo cidades saudáveis e sustentáveis. Ambiente & Sociedade, v. 21, 2018.

GIROTTO, E. D. Pode a política pública mentir? A base nacional comum curricular e a disputa da qualidade educacional. Educação & Sociedade, v. 40, 2019.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Panorama da cidade de Parauapebas - Pa. 2021. Disponível em: <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pa/parauapebas/panorama>. Acesso em: 17 fev. 2023.

ICMBio. Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade. STCP Engenharia de Projetos Ltda. Plano de Manejo da Floresta Nacional de Carajás. Brasília: MMA, v.2, 2016. Disponível em: <https://www.gov.br/icmbio/pt-br/assuntos/biodiversidade/unidade-de-conservacao/unidades-de-biomas/amazonia/lista-de-ucs/flona-de-carajas/arquivos/dcom_icmbio_plano_de_manejo_flona_carajas_volume_ii.pdf>. Acesso em: 16 fev. 2023.

MARTINS, V. DE O.; ARAUJO, A. R. Crise Educacional e Ambiental em Paulo Freire e Enrique Leff: por uma pedagogia ambiental crítica. Educação & Realidade, v. 46, n. 2, 2021.

MARTINS, J. P. DE A.; SCHNETZLER, R. P. Formação de professores em educação ambiental crítica centrada na investigação-ação e na parceria colaborativa. Ciência & Educação (Bauru), v. 24, n. Ciênc. educ. (Bauru), 2018 24(3), jul. 2018.

ONU. Organização das Nações Unidas. Os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável no Brasil, 2015. Disponível em: <https://brasil.un.org/pt-br/sdgs>. Acesso em: 03 dez. 2022.

PARAUAPEBAS. Prefeitura Municipal de. Leis municipais: Decreto Nº 1.375, de 06 de novembro de 2019, sobre a implantação da Unidade de Conservação de Proteção Integral Parque Natural Municipal do Morro dos Ventos. 2019. Disponível em: <https://leismunicipais.com.br/a/pa/p/parauapebas/decreto/2019/137/1375/decreto-n-1375-2019-dispoe-sobre-a-criacao-da-unidade-de-conservacao-de-protecao-integral-denominada-parque-natural-municipal-do-morro-dos-ventos-e-da-outras-providencias>. Acesso em: 16 nov. 2022.

PARAUAPEBAS. Prefeitura Municipal de. Leis municipais: Decreto Nº 1.328, de 17 de maio de 2021, sobre a instituição do Comitê Executivo para apoio a implantação da Unidade de Conservação de Proteção Integral Parque Natural Municipal do Morro dos Ventos. 2021. Disponível em: <https://leismunicipais.com.br/a/pa/p/parauapebas/decreto/2021/133/1328/decreto-n-1328-2021-institui-o-comite-executivo-para-apoio-a-implantacao-da-unidade-de-conservacao-de-protecao-integral-parque-natural-municipal-do-morro-dos-ventos-no-municipio-de-parauapebas>. Acesso em: 16 nov. 2022.

PARAUAPEBAS. Prefeitura Municipal de. Notícias: Complexo Turístico de Parauapebas integra Área de Proteção Ambiental do Igarapé Ilha do Coco. 2023. Disponível em: <https://parauapebas.pa.gov.br/destaque/complexo-turistico-de-parauapebas-integra-area-de-protecao-ambiental-do-igarape-ilha-do-coco/>. Acesso em: 27 fev. 2023.

PARAUAPEBAS. Prefeitura Municipal de. Notícias: Conhecendo nossa história, um século de muitas histórias e conquistas. 2022a. Disponível em: <https://parauapebas.pa.gov.br/turismo/historia-da-cidade/#:~:text=Parauapebas%20%C3%A9%20uma%20cidade%20localizada,de%20diferentes%20partes%20do%20Brasil>. Acesso em: 16 nov. 2022.

PARAUAPEBAS. Prefeitura Municipal de. Notícias: Prefeitura de Parauapebas cria Parque Natural Municipal Maria Bonita. 2022b. Disponível em: <https://leismunicipais.com.br/a/pa/p/parauapebas/decreto/2022/82/811/decreto-n-811-2022-dispoe-sobre-a-criacao-da-unidade-de-conservacao-de-protecao-integral-denominado-parque-natural-municipal-maria-bonita-e-da-outras-providencias>. Acesso em: 16 nov. 2022.

PARAUAPEBAS. Prefeitura Municipal de. Notícias: Parque dos Ipês é inaugurado nesta sexta-feira, 24 de junho, às 17 horas. 2022c. Disponível em: <https://parauapebas.pa.gov.br/destaque/parque-dos-ipes-e-inaugurado-nesta-sexta-feira-24-de-junho-as-17-horas/>. Acesso em: 07 mar. 2023.

PERES, R. B.; SCHENK, L. B. M. Planejamento da paisagem e mudanças climáticas: uma abordagem multidisciplinar em São Carlos (SP). Ambiente & Sociedade, v. 24, 2021.

PINTO, V. P. S.; GUIMARÃES, M. A educação ambiental no contexto escolar: temas ambientais locais como temas geradores diante das questões socioambientais controversas. Revista de Geografia - PPGEO - UFJF. v7. n. 2. Universidade Federal de Juiz de Fora, 2017.

PROSAP. Programa de Saneamento Ambiental, Macrodrenagem e Recuperação de Igarapés e Margens do Rio Parauapebas. Plano Diretor de Reassentamento, 2020. Disponível em: <https://alfresco.parauapebas.pa.gov.br/share/s/Sq7qkijARMeFTZNsUp4C3g>. Acesso em: 07 mar. 2023.

ROSSO, P. et al. Áreas verdes urbanas e trilhas ecológicas como locais e instrumentos de Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 4, p. 536–553, 2021.

SANTOS, T. B.; NASCIMENTO, A. P. N.; REGIS, M. M. Áreas verdes e qualidade de vida: uso e percepção ambiental de um parque urbano na cidade de São Paulo, Brasil. Rev. Gest. Ambient. Sustentabilidade-GeAS, v.8, n.2, pp.363-388, 2019.

SILVA, C. C. M.; GUIMARÃES, M. Mudanças climáticas, saúde e educação ambiental como política pública em tempos de crise socioambiental. Revista de Políticas Públicas, v. 22, p. 1151–1170, 2018.

SOUZA, L. da C. de. et al. Análise socioambiental de moradores da área de preservação urbana permanente do córrego Ilha do Coco em Parauapebas – Pará. Investigação, Sociedade e Desenvolvimento, v. 9, n. 11, p.e54091110336, 2020.

Published

2023-10-01

How to Cite

Gomes, P. B. N., Gomes, A. C., Dutra-Vieira, F. M., Silva, E. L. da, Pontes, A. N., & Morales, G. P. (2023). Public policies for Environmental Education and quality of life in urban green parks around the Carajás National Forest (PA, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, 18(6), 361–372. https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14937

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.