Environmental Education and reverse logistics in the early years of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12182

Keywords:

Environment, Sustainability, Interdisciplinarity

Abstract

Environmental Education (EE) and Reverse Logistics (LR) contribute to sustainable development. The objective of this research was to discover the level of knowledge about EE and RL of students in the early years of elementary school in public schools in the city of Belém-PA. The bibliographic research included field activities that took place in November 2019 with a total of 96 students from the 3rd, 4th and 5th years of two public schools in Belém-PA. Workshops were held to make objects from waste, and later application of forms with open and closed questions. The results showed that the best known subject is Environmental Education, with the internet being the main source of information. At school, EE is seen in the 2nd and 3rd years in the Science subject. The search for new perspectives of teaching and learning subjects such as EA and LR contributes to the formation of conscious individuals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRANCO, E.P.; ROYER, M.R.; BRANCO, A.B.G. A abordagem da Educação Ambiental nos PCNS, nas DCNS e na BNCC. Nuances: estudos sobre Educação, [S.L.], v. 29, n. 1, p. 185-203, 20 dez. 2018. Nuances Estudos Sobre Educacao.

BEHREND, D.M.; COUSIN, C.S.; GALIAZZI, M.C.Base nacional comum curricular: O que se mostra de referência à Educação Ambiental?. Ambiente & Educação, [S.L.], v. 23, n. 2, p. 74-89, 26 nov. 2018.

CAMPOS, G.S.; DELGADO, N.; JESUS, L.M.; CARBONI, M. A aplicação dos conceitos da sustentabilidade e logística reversa nas instituições de ensino. Revista Fatecnológica da Fatec-Jahu, v. 14, n. 1, p. 100-115, 16 dez. 2020.

COSTA, C.A.; LOUREIRO, C.F. A interdisciplinaridade em Paulo Freire: aproximações político-pedagógicas para a Educação Ambiental crítica. Revista Katálysis, [S.L.], v. 20, n. 1, p. 111-121, abr. 2017.

DEMOLY, K.R.A.; SANTOS, J.S.B. Learning, environmental education and school: Ways of en-acting in the experience of students and teachers. Ambiente & Sociedade, [S.L.], v. 21, p. e00872, 10 jul. 2018.

DICKMANN, I.; STANQUEVISKI, C. Pedagogia da resistência. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, [S.L.], v. 21, n. 1, p. 59-80, 30 abr. 2019.

FERNANDES, S.M.; RODRIGUEZ, C.M.T.; BORNIA, A.C.; TRIERWEILLER, A.C.; SILVA, S.M.; FREIRE, P.S. Revisão sistemática da literatura sobre as formas de mensuração do desempenho da logística reversa. Gestão & Produção, [S.L.], v. 25, n. 1, p. 175-190, 23 out. 2017.

LEITE, D.T.B.S.; RIBEIRO, A.S.; FACCIOLI, G.G.; SILVA, M.S.F. A importância da Educação Ambiental na logistica reversa de pneus inservíveis. Educação Ambiental em ação, [S.L.], v. 16, n. 60, mai. 2017.

LOPES, E.S.; RADETZKE, F.S.; GÜLLIC, R.I.C. Concepções sobre Educação Ambiental: desafios para pensar situações metodológicas e o Ensino de Ciências. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. Rio Grande, v. 37, n. 3, p. 400-415, mai. 2020.

LOUREIRO, C.F.B.; TORRES, J.R. (Orgs). Educação Ambiental: Dialogando com Paulo Freire. São Paulo: Cortez, 2018.

MACIEL, E.A.; TEICHMANN, K.R.R.; GÜLLICH, R.I.C. A Educação Ambiental e suas concepções no ensino de ecologia. RELACult –Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade. Rio Grande, v.4, p. 1-14, nov. 2018.

NABIÇA, M.G.; SILVA, M.L. Educação Ambiental. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, [S.L.], v. 22, n. 3, p. 939-955, 23 dez. 2020.

OLIVEIRA, F.R.; PEREIRA, E.R.; PEREIRA JÚNIOR, A. Horta escolar, Educação Ambiental e a interdisciplinaridade. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 10-31, 2018.

OLIVEIRA, R.R.S.; CARDOSO, I.S.; VERA CRUZ, M. Educação Ambiental e análise dos ecossistemas de manguezais com alunos da educação básica. Geografia Ensino & Pesquisa, Santa Maria, v. 25, e. 25, p. 3-45, 2019.

PEREIRA JUNIOR, A.; CAMPOS, R.A.S. Análise comparativa das práticas ambientais utilizadas no ensino da Educação Ambiental em escolas públicas. Revista Brasileira de Educação Ambiental. São Paulo, v. 13, n.1, p. 364-386, 2019.

PINHEIRO, C.D.P.S.; ROSA, C,L,S.; AGUIAR, A.F.; NASCIMENTO, J.C.S.; REIS, P.S.G.; GUSMÃO, M.T.A.; NASCIMENTO, M.N.C.F. Educação Ambiental na E.E.E.F. Virgilio Libonati, Belém-PA: Um relato de experiência. Educação Ambiental em ação, [S.L.], n. 64, jun. 2018.

SAHEB, D.; ROSA, M.A.; ANDRADE, M.T.C. Reflexões sobre a Educação Ambiental no curso de Pedagogia. Revista Diálogo Educacional, Paraná, v. 17, n. 55, p. 1555-1573, out, 2017.

SILVA, F.S.; TERÁN, A.F. Práticas pedagógicas na Educação Ambiental com estudantes do ensino fundamental. Experiências em Ensino de Ciências, [S.L.], v. 13, n. 5, p. 339-351,23 dez. 2018.

Published

2022-04-01

How to Cite

Pontes, A. N., Caldas, Ágata M. . de J., Miranda, S. dos S., & Lopes, S. do S. B. de. (2022). Environmental Education and reverse logistics in the early years of elementary school. Brazilian Journal of Environmental Education, 17(2), 278–288. https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12182

Issue

Section

Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2021-05-16
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-01-27
##plugins.generic.dates.published## 2022-04-01

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.