School gardens and the contributions of the Brazilian Journal of Environmental Education: a review study

Authors

  • Iury Nakaoshi IFSP-Itapetininga
  • Felipe Rojas Vasques Universidade do Porto
  • Ivan Fortunato IFSP-Itapetininga

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14712

Keywords:

Environmental Education, School gardens, Paulo Freire

Abstract

This paper seeks to map a complex repertoire of scientific articles related to the construction of school gardens, with the objective of verifying how the publications of the Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA) contribute to the understanding and development of a school garden as an Environmental Education project. Based on the systematic review methodology, articles were selected that address the selected theme, based on an analysis of state-of-the-knowledge research. 15 papers were mapped that discussed the importance of the school garden, in various aspects, from the development of fundamental notions about the environment, to the transdisciplinary use as an improvement in various school subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iury Nakaoshi, IFSP-Itapetininga

Licenciando em Física pelo Instituto Federal de São Paulo - Campus Itapetininga.

Felipe Rojas Vasques, Universidade do Porto

Estudante de Línguas, Literaturas e Culturas na Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Portugal.

References

ARAÚJO, M.; RAMALHO, C.; MELO, P. Pescadores artesanais, consumidores e meio ambiente: consequências imediatas do vazamento de petróleo no Estado de Pernambuco, Nordeste do Brasil. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 36, n. 1, 2020.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: Ministério da Educação e do Desporto - Secretaria de Educação Fundamental, 1997.

CAVALLI, S. B. Segurança Alimentar: a abordagem dos alimentos transgênicos. Rev. Nutr., Campinas, v. 14, n. supl., p. 41-46, 2021.

CRIBB, S. L. S. P. Educação Ambiental através da horta escolar: algumas possibilidades. Educação Ambiental em Ação, Novo Hamburgo, v. XVI, n. 62, 2018.

DICKMANN, I.; CARNEIRO, S. M. Paulo Freire e Educação Ambiental: contribuições a partir da obra Pedagogia da Autonomia. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 21, n. 45, p. 87- 102, 2012.

FORTUNATO, I. A Didática na formação inicial docente: experiências de um professor formador em (auto)formação. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 8, 2021.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GEORGE, P. A ação do homem. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1971.

HOFFMANN, R. Pobreza, insegurança alimentar e desnutrição no Brasil. In: GALEAZZI, M. A. M. (org.). Segurança alimentar e cidadania. Mercado de Letras, Campinas, 1996. p. 195-213.

MONTEIRO, L.; FORTUNATO, I. A Educação Ambiental e a formação inicial docente: análise das teses nacionais 2013-2017. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 21, p. 228-249, 2019.

MINH, N. H.; CAHN, P. N.; BOIVIN, T. G. Comprehensive Assessment of Dioxin Contamination in Da Nang Airbase and Its Vicinities: Environmental Levels, Human Exposure and Options for Mitigating Impacts. Interdiscip. Stud. Environ. Chem. - Environ. Res. Asia, v. 2, p. 21-29, 2009.

NAKAOSHI, I. L.; VASQUES, F. R.; FORTUNATO, I. Paulo Freire e seu legado para a utopia na Educação Ambiental. In: RODRIGUEZ, M. E.; VÁSQUEZ, H. M. (org.) Paulo Freire: el andariego de la Utopía. Durango: Instituto Universitario Anglo Español, 2021. p. 103-121.

PICKETTI, A.; NOSCHANG, L. Os problemas socioambientais causados pela hidrelétrica de Itaipu. XI SEPesq Porto Alegre: Anais..., p. 1-11, 2015

PREZA, D. L. C.; AUGUSTO, L. G. S. Vulnerabilidades de trabalhadores rurais frente ao uso de agrotóxicos na produção de hortaliças em região do Nordeste do Brasil. Rev. bras. saúde ocup., São Paulo, v. 37, n. 125, p. 89-98, 2012.

SACHS, I. Rumo à segunda revolução verde, 2000.

SANTOS, P. M. Horta Orgânica Escolar Comunitária. Monografia (Especialização em Educação do Campo) – Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária, Universidade Federal do Vale do São Francisco, Orocó, 2018.

SILVA, E. C. R.; FONSECA, A. B. C.; DYSARZ, F. P.; REIS, E. J. Hortas Escolares: possibilidades de anunciar e denunciar invisibilidades nas práticas educativas sobre alimentação e saúde. ALEXANDRIA - Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 265-288, 2015.

SILVA, G.; BOAVA, D.; MACEDO, F. Refugiados de Bento Rodrigues: o desastre de Mariana. Pensamento Contemporâneo em Administração, Rio de Janeiro, v. 11 n. 2, p. 63-81, 2017.

TARDIN, M. L. P.; FORTUNATO, I. Um inventário das teses e dissertações sobre Cultura Maker. Revista Ciências em Foco, Campinas, v. 13, p. e020016, 2020.

WARE, J.; KRAMER, K. Hunger Strike: The climate and food vulnerability index. Christian Aid, Londres, p. 1-22, 2019.

Published

2023-10-01

How to Cite

Nakaoshi, I., Vasques, F. R., & Fortunato, I. (2023). School gardens and the contributions of the Brazilian Journal of Environmental Education: a review study. Brazilian Journal of Environmental Education, 18(6), 114–137. https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14712

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.