The interference of political polarization in perception, opinion and awareness of climate change: analysis of uncertainties in the Human Development Index Report - 2020-2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14707

Keywords:

Climate Change, Perception, Opinion, Awareness, Polarization

Abstract

The number of environmental crises and disasters has increased in recent years. The risks of climate change are at the center of political and public discussions and actions, which require awareness on the part of society. However, the post-pandemic moment of COVID 19 has accentuated uncertainties in all dimensions of everyday life. This research investigated whether the uncertainties noted in the 2020-2021 Human Development Index (HDI) Report signaled procrastination of policy actions aimed at mitigating climate change risks. This is a qualitative, documentary, bibliographic, and applied research. Its objective was to confront the literature review with the results that appear in the Human Development Report, 2020-2021, analyzing the prevailing uncertainties. The result shows the threat of political polarization as an impediment to reflective and cooperative actions of society in the face of this emerging issue: climate change.

References

BARGOS, D. C.; MIROSEVIC, E. Obsolescência programada e conscientização ambiental: estudo de caso com graduandos de engenharia ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 5, p. 175–189, 1 out. 2022.

BECK, Ü. Sociedade de risco: rumo a uma outra modernidade. São Paulo: Editora 34, 2011.

BECK, Ü. A Metamorfose do Mundo: Como as alterações climáticas estão a transformar a sociedade. Lisboa: Edições 70, 2017.

BOFF, L. Sustentabilidade: o que é; o que não é. Petrópolis: Vozes, 2012.

COSTA, D. S.; BARREIROS, H.; COSTA, A. S. Análise da percepção ambiental dos moradores da Comunidade Rural São José, Breves (PA). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 5, p. 292–311, 1 out. 2022.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Sage, 2010.

DRYZEK, J. S.; NORGAARD, R. B.; SCHLOSBERG, D. Climate Change and Society: Approaches and Response. In: DRYZEK, J. S.; NORGAARD, R. B.; SCHLOSBERG, D. (Eds.). The Oxford Handbook of Climate Change and Society. Oxford: Oxford University Press, 2011. p. 2–11.

ECHER, I. C. A revisão de literatura na construção do trabalho científico. v. 22, n. 2, 2001.

ECO, U. Como Se Faz Uma Tese Em Ciiências Humanas. Tradução: Ana Falcão Bastos; Tradução: Luís Leitão; Tradução: Hamilton Costa. Lisboa: Editorial Presença, 2011.

FALCÃO, M. M. DA S.; COSTA, F. S. DA; ARCOS, A. N. Percepção ambiental de usuários e permissionários em Balneário Municipal de Rio Preto da Eva (AM). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 5, p. 429–444, 1 out. 2022.

FERREIRA, L. DA C. O desafio das mudanças ambientais globais no Antropoceno. In: FERREIRA, L. DA C. (Ed.). O desafio das mudanças climáticas: Os casos Brasil e China. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2017. p. 10–40.

FERREIRA, L. DA C. Social Praxis and Modernity an Interpretation on Giddensian Modernity. In: FERREIRA, L. DA C. (Ed.). The Sociology of Environmental Issues: Theoretical and Empirical Investigations. Curitiba: Editora CRV, 2018. p. 27–50.

BOFF, L. Sustentabilidade: o que é ; o que não é. Petrópolis: Vozes, 2012.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. 2a. ed ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (Eds.). Métodos de Pesquisa. 1a. ed. Porto Alegre (RS): Editora da UFRGS, 2009.

GIDDENS, A. As Consequências da Modernidade. São Paulo: Editora Unesp, 1991.

GIDDENS, A. Mundo em descontrole. Rio de Janeiro: Record, 2011.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2009.

IPCC, Intergovernmental Panel on Climate. Change. Climate Change 2022: impacts, adaptation and vulnerability: summary for polycemakers. Genebra: [s.n.].

JAMIESON, D. The Nature of the Problem. In: DRYZEK, J. S.; NORGAARD, R. B.; SCHLOSBERG, D. (Eds.). The Oxford handbook of climate change and society. Oxford: Oxford University Press, 2011. p. 40–52.

JASANOFF, S. (Ed.). States of knowledge: the co-production of science and social order. London; New York: Routledge, 2004.

KENYON, G. A palavra inventada para descrever “quando a noção de nosso lugar no mundo é violada”. BBC Future. Disponível em: <https://www.bbc.com/portuguese/noticias/2015/11/151103_vert_fut_solastalgia_ml>. Acesso em: 16 out. 2022.

KERLINGER, F. N.; ROTUNDO, H. M.; MALUFE, R. Metodologia da Pesquisa em Ciências Sociais: um tratamento conceitual. São Paulo: EPU: Editora da Universidade de São Paulo, 1980.

KUHNEN, A. Meio ambiente e vulnerabilidade a percepção ambiental de risco e o comportamento humano. Geografia (Londrina), v. 18, n. 2, p. 37–52, 20 dez. 2009.

LATOUR, B. Onde Aterrar? Como Se Orientar Politicamente No Antropoceno. Tradução: Marcela Vieira; Tradução: Alyne Costa. Rio de Janeiro: Bazar Do Tempo, 2020.

LEFF, E. Saber ambiental, sustentabilidad, racionalidad, complejidad, poder. México, D.F: SIGLO XXI EDITORES, 1998.

LEFF, E. Aventuras de la Epistemología Ambiental: de la articulación de ciencias al diálogo de saberes. México, D.F: Siglo XXI Editores, 2006.

LEFF, E. Complexidade, interdisciplinaridade e saber ambiental. Olhar de Professor, v. 14, n. 2, p. 309–335, 2011.

LIMA, G. F. DA C.; TORRES, M. B. R.; REBOUÇAS, J. P. P. A Educação Ambiental crítica brasileira frente às crises contemporâneas: desafios e potencialidades. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 5, p. 117–131, 1 out. 2022.

LOCKIE, S.; MEASHAM, T. Perspectives on Risk and Uncertainty: Reconciling the Spectacular and the Mundane. In: Risk and Social Theory in Environmental Management. Collingwood: Csiro Publishing, 2012. p. 1–14.

MARQUES, L. Capitalismo e Colapso Ambiental. 3a ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2018.

MESQUITA, A. L. et al. Gestão de Resíduos Sólidos durante a pandemia da Covid-19 no município de Belém (PA). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 5, p. 150–165, 1 out. 2022.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre (RS): Sulina, 2007.

MUNIZ-DIAS, I. et al. A Educação Ambiental no contexto pandêmico: análise de sua inserção nos Planos de Estudo Tutorados (PETS) do Estado de Minas Gerais. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 5, p. 445–463, 1 out. 2022.

MURPHY, R. Managing Risk Under Uncertainty. In: MEASHAM, T.; LOCKIE, S. (Eds.). Risk and Social Theory in Environmental Management. Collingwood: Csiro Publishing, 2012. p. 17–26.

NILS, G.; RANDAL, D.; MOLL, P. Climate Change and ‘Security’. In: DRYZEK, J. S.; NORGAARD, R. B.; SCHLOSBERG, D. (Eds.). The Oxford Handbook of Climate Change and Society. Oxford, UK ; New York: Oxford University Press, 2011.

NISBET, M. C. Public Opinion and Participation. In: DRYZEK, J. S.; NORGAARD, R. B.; SCHLOSBERG, D. (Eds.). The Oxford handbook of climate change and society. Oxford handbooks. Oxford, UK; New York: Oxford University Press, 2011. p. 283–294.

PINTER, A.; PRIST, P. R.; MARRELLI, M. T. Biodiversity and public health interface. Biota Neotropica, v. 22, n. spe, p. e20221372, 2022.

RAMAN, S.; PEARCE, W. Learning the lessons of Climategate: A cosmopolitan moment in the public life of climate science. WIREs Climate Change, v. 11, n. 6, nov. 2020.

SHWOM, R. L. et al. Public Opinion on Climate Changes. In: DUNLAP, R. E.; BRULLE, R. J. (Eds.). Climate Changes and Society: Sociological perspectives. New York: Oxford University Press, 2015. p. 269–299.

STEFFEN, W. A Truly Complex and Diabolical Policy Problem. In: DRYZEK, J. S.; NORGAARD, R. B.; SCHLOSBERG, D. (Eds.). The Oxford Handbook of Climate Change and Society. Oxford: Oxford University Press, 2011. p.27–39.

STOUTENBOROUGH, J. W.; VEDLITZ, A. The effect of perceived and assessed knowledge of climate change on public policy concerns: An empirical comparison. Environmental Science & Policy, v. 37, p. 23–33, mar. 2014.

UNDP, United Nations Development Programme.Human Development Report 2021-22: Uncertain Times, Unsettled Lives: Shaping our Future in a Transforming World. NEW YORK: UNDP, United Nations Development Programme, 2022a. Disponível em: <https://hdr.undp.org/system/files/documents/global-report-document/hdr2021-22pdf_1.pdf>. Acesso em: 12 out. 2022.

UNDP, United Nations Development Programme. Relatório de Desenvolvimento Humano 2021-2022: Síntese. New York: UNDP, United Nations Development Programme, 2022b. Disponível em: <https://hdr.undp.org/system/files/documents/global-report-document/hdr2021-22overviewptpdf.pdf>. Acesso em: 14 out. 2022.

YEARLEY, S. Sociology, environmentalism, globalization: reinventing the globe. London; Thousand Oaks [Calif.]: SAGE Publications, 1996.

YEARLEY, S. Making sense of science: understanding the social study of science. London: SAGE, 2005.

Published

2023-03-01

How to Cite

Amaral, P. S. do. (2023). The interference of political polarization in perception, opinion and awareness of climate change: analysis of uncertainties in the Human Development Index Report - 2020-2021. Brazilian Journal of Environmental Education, 18(2), 113–134. https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14707

Issue

Section

Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2022-12-24
##plugins.generic.dates.published## 2023-03-01

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.