Education on climate change for sustainable development in the teaching of geography in the 2nd cycle of general secondary education: the case of the municipality of Vila de Boane

Authors

  • Cláudia Adélia Buce Universidade Eduardo Mondlane

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13878

Keywords:

Adaptation; Sustainable development; Diagnosis; Education; Climate changes

Abstract

This research focused on the diagnosis of needs for the insertion of the Education on Climate Change for Sustainable Development (ECCSD) approach, recommended by UNESCO. The ECCSD approach requires that the teaching and learning be oriented towards solving concrete local problems, strengthening mitigation actions and the adaptability of communities based on local knowledge. The diagnosis was carried out for the teaching of Geography of the 2nd Cycle of General Secondary Education at the Municipality of the Village of Boane in Mozambique. Data were obtained by document analysis, interviews, and observations. It was found that in the Geography curriculum there are conditions for the insertion of this approach; however the teachers have limitations for its effectiveness and consequently the students revealed weaknesses in the perception of the subject. Thus, was presented an innovative methodological proposal for the integration of EMCDS.

Author Biography

  • Cláudia Adélia Buce, Universidade Eduardo Mondlane

    Departamento de Educação em Ciências Naturais e Matemática, Faculdade de Educação.

References

ALBINO, A. J. Bases Geoambientais para a Gestão da Bacia Hidrográfica do Rio Umbeluzi-Moçambique. Dissertação (Mestrado em Geografia), Universidade Federal do Rio de Janeiro. Disponível em: <http://objdig.ufrj.br/16/teses/793643.pdf>. Acessado no dia 3 de Maio de 2019.

AMADO, M.V.; VASCONCELOS, C. Educação para o desenvolvimento sustentável em espaços de educação não formal: a aprendizagem baseada na resolução de problemas na formação contínua de professores de ciências. Interacções, v. 1, n. 39, p. 355-367, Dezembro 2015.

AMARAL, J.A.A.; DA SILVA, A.M. ajustes de metodologia de ensino para de educação ambiental considerando a unidade espacial bacia hidrográfica. Revista de Estudos Ambientais,v. 12, n. 1, p. 6-14, jul. 2010.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 5ª Ed. Lisboa: Edições 70, 2014.

BREJO, A. L. C.; SANTOS, M. O. G. Texto de apoio sobre o diagnóstico em processos de intervenção social e desenvolvimento local. Évora. 2012.

CARVALHO, J.P.F. Cortinas quebra-ventos: funções, tipos e constituição. Agrotec, Coimbra, v. 1, n. 8, p. 46-49, 2013.

CHANG, C.H. Teaching climate change – A fad or a necessity?. International Research in Geographical and Environmental Education, v. 24, n. 3, p. 181-183, Maio 2015.

COELHO, M. C. A. 2019. 63f. Relatório de Estagio: Diagnóstico de Necessidades de Formação. Dissertação (Mestrado em Gestão) - Universidade de Coimbra. Disponível em: <https://estudogeral.sib.uc.pt/bitstream/10316/14568/1/Relat%C3%B3rio%20Mara%20Coelho.pdf>. Acessado aos 5 de Agosto de 2019.

DE TILIO NETO, P. As mudanças climáticas na ordem ambiental internacional. Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, p. 37–81, 2010.

DIAS, A. C. Diagnóstico de Necessidades de Formação em Contexto Organizacional. Dissertação (Mestrado em Recursos Humanos e Desenvolvimento Sustentável), 2015. 115f. Universidade de Évora. Disponível em: <https://dspace.uevora.pt/rdpc/bitstream/10174/16898/1/relatorio%20de%20estagio%20(corrigido)%2019.04.38.pdf>. Acessado a 1 de Junho de 2019.

GALLO, S. Transversalidade e meio ambiente. in: Ciclo de palestras sobre meio ambiente. 2011.

GIBB, Natalie. Em preparação para o clima: um guia para escolas sobre as ações climáticas. Paris, France: United Nations Educational Scientific and Cultural Organization (UNESCO), 2017. Disponível em: <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260418>.

IPCC. Aquecimento Global de 1,5°C: Relatório especial do Painel Intergovernamental sobre Mudanças Climáticas (IPCC) sobre os impactos do aquecimento global de 1,5°C acima dos níveis pré-industriais e respectivas trajetórias de emissão de gases de efeito estufa, no contexto do fortalecimento da resposta global à ameaça da mudança do clima, do desenvolvimento sustentável e dos esforços para erradicar a pobreza. 2018. Disponível em: <https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2019/07/SPM-Portuguese-version.pdf>.

LIMA, G. F. C.; LAYARGUES, P. P. Mudancas climaticas, educacao e maio ambiente: para além do Consercadorismo Dinâmico. Educar em Revista, p. 73-88, Out. 2014. ISSN 1984-0411.

LOTZ-SISITKA, H. B.; TSHININGAYAMWE, S.; URENJE, S. Sustainability Starts With Teachers, An ESD Action Learning programme for Secondary Teacher Educators. Pretoria: UNESCO. 2017.

MINEDC/INDE. Plano Curricular do Ensino Secundário Geral (PCESG): Documento Orientador, Objectivos, Política, Estrutura, Plano de Estudos e Estratégias de Implementação. Disponível em: <https://app.bibguru.com/p/52891bc2-cad1-49be-a788-26f23a2c1b16>.

OMBE, Z. A. ; ARMANDO, T. V. A Geodiversidade e geossitios locais como recursos didaticos da Educação Ambiental: exemplos de Mafammbisse distrito de Dondo e Estoril Cidade da Beira Mocambique. Ciências Humanas e Sociais, v. 4, n. 2. 23 p.

PINTO, G. L. B.; MICHALISZYN, M. S.; MARANHO, L. T. Diagnóstico das necessidades de intervenção socioeducativa: um estudo de caso. Revista Brasileira de Ciências Ambientais, n. 28. 14 p, 2013.

SELBY, D.; KAGAWA, F. Mudança climática em sala de aula: curso da UNESCO para professores secundários (fundamental II e ensino médio) sobre educação em mudança climática e desenvolvimento sustentável (EMCDS). Brasilia: UNESCO, 2014.

SELBY, D.; KAGAWA, F. Climate Change in the classroom: UNESCO course for secondary teachers on climate change education for sustainable development. Paris: UNESCO, 2013.

UNESCO. Roadmap for Implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development. París: UNESCO, 2014.

UNESCO. Declaração de Incheon e Marco de Ação para a implementação do Objetivo de Desenvolvimento Sustentável 4: Assegurar a educação inclusiva e equitativade qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos. 2016. Disponível em: <https://app.bibguru.com/p/52891bc2-cad1-49be-a788-26f23a2c1b16>. Acessado no dia 5 de Fevereiro de 2020.

UNESCO. Educação para os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. São Paulo: UNESCO, 2017.

UNESCO. Sandwatch: adaptar-se à mudança climática e educar para o desenvolvimento sustentável. París: UNESCO, 2012. Disponível em: <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000218344>. Acessado a 3 de Maio de 2018.

UNESCO/SARUA. Sustainability Starts With Teachers, An ESD Action Learning Programme for Secondary Teacher Educators: UNESCO, 2018.

Published

2022-08-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

BUCE, Cláudia Adélia. Education on climate change for sustainable development in the teaching of geography in the 2nd cycle of general secondary education: the case of the municipality of Vila de Boane. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 4, p. 57–77, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.13878. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13878. Acesso em: 5 dec. 2025.