G5 Environmental Methodology applied in municipal schools

Authors

  • Rogério Ferreira da Silva Instituto Federal de Pernambuco https://orcid.org/0000-0002-0661-0307
  • Bruno Ferreira da Costa Borba Universidade Federal de Pernambuco
  • Gilson Lima da Silva Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.11924

Keywords:

Environmental Education; Environmental G5; Sustainability.

Abstract

Environmental Education has been implemented as an alternative to minimize human activities that directly or indirectly affect people's health, safety or well-being, as well as impacts on the quality of natural resources.  In this context, it was implemented in schools in the city of Caruaru (PE, Brazil) with the objective of forming environmental agents that could act in the school and in the surrounding area. The methodology used in the work, called Environmental G5, consisted of five axes, water management, energy management, solid waste management, fauna and flora management and knowledge management. The tools used to implement the methodology were: lectures, videos, recycling workshops and technical visits. The students were motivated to transform the school environment, starting from the recovery and adaptation of a space that would allow the practice of environmental education actions. Therefore, the G5-Environmental methodology, allowed the direct and indirect participation of the community in actions that transformed the school environment, contributing to its sustainability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, G.; SILVA, R.; SILVA, J.M.L., SILVA, PHS., SILVA, G. Aplicação Da Metodologia G5 Ambiental Em Escolas Da Rede Pública De Caruaru-PE em 2019: Um Estudo De Caso, Anais do VI Congresso Nacional de Educação, Fortaleza, CE, 2019.

ARNOLD, H.; COHEN, F.; WARNER, A. Youth and Environmental Action: Perspectives of Young Environmental Leaders on their Formative Influences. The Journal of Environmental Education, v. 40, n.3, ago/set 2009.

ARDOIN, N.; BOWERS, A.; GAILLARD, E. Environmental education outcomes for conservation: A systematic review. Biological Conservation., v241, n.108224, jan/fev 2020.

AGNIHOTRI, S. The Importance of Early Childhood Education for a Sustainable Society: A Sociological Analysis. Journal of Bank Management & Financial Strategies, v.2, n.3, mai/jun 2018.

BORBA, B.; SILVA, C.; COSTA, J.; GRIGÓRIO, C.; MACIEL, A.; SOUZA, T.; JUNIOR, G.; GONÇALVES, M.; FREIRE, F.; SILVA, G. Criação e Aplicação da Metodologia G5 Ambiental no Projeto Amigos do Meio Ambiente. Anais do XV Encontro de Extensão da UFPE, 2015, Recife. Anais do XV Encontro de Extensão da UFPE. Recife: UFPE, 2015.

BORBA, B.; SILVA, C.; SOUZA, T.; JUNIOR, G.; SILVA, G. Educação Ambiental além dos limites da escola: Visita de Alunos do Ensino Fundamental à Estação de Tratamento de Água em Caruaru. Anais do XIV Encontro de Extensão - ENEXT, 2014, RECIFE. Anais do XIV Encontro de Extensão - ENEXT. RECIFE: UFPE, 2014.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. 4. ed.

CARVALHO, I.C.M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2006.

CARVALHO, A.; SILVA, E.; CAVALCANTI, I.; OLIVEIRA, P.; LIMA, D. Educação Ambiental e economia doméstica em uma comunidade carente na cidade de recife (PE), Revista de Trabalhos Acadêmicos - UNIVERSO RECIFE, V.5, n.2, 2018.

CASCINO, F. Educação Ambiental: princípios, história, formação de professores. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 1999.

SOUSA, R.; SAMARA, G.; FERNADES, L. Contribuições da Educação Ambiental e Horta Escolar Na Promoção de Melhorias ao Ensino, À Saúde e ao Ambiente. Revista Ciência Agrícola, v.15, 2017.

DEGASPERI, T.; BONOTTO, D. Educação Ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos, Ciência e Educação, v.23, n.3, 2017.

DEMOLY, K.; SANTOS, J. Learning, Environmental Education And School: Ways Of En-Acting In The Experience Of Students And Teachers. Ambient. soc., São Paulo, v. 21, 2018.

DUARTE, A.; BORBA, B.; SILVA, C.; FEITOSA, I.; CASTRO, J. Seleção de Projetos Sustentáveis em uma escola da rede municipal da cidade de Caruaru. Anais do XXXVI Encontro Nacional de Engenharia de Produção, ENEGEP, João Pessoa, 2016.

FERNANDES, D.; DUARTE, A.; SANTOS, C.; SANTOS, C.; SILVA, G. Validação das ferramentas de Gestão Ambiental na estruturação do modelo na formação de agentes ambientais e aplicação de técnicas sustentáveis de consumo. Anais do XXXIII Encontro Nacional de Engenharia de Produção (ENEGEP), Salvador, 2013.

FERMINO, D. Estudo de caso: Educação Ambiental voltada a Resíduos Sólidos Urbanos nas escolas municipais Felipe Zeni e Aroldo de Freitas no município de Pinhais – PR. Revista Eletrônica Educação Ambiental em Ação, v. X, n. 37, 2011.

FERREIRA, L.; MARTINS, L.; PEREIRA, S.; RAGGI, D.; SILVA, J. Educação Ambiental e sustentabilidade na prática escolar. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v.14, n.2, 2019.

FREIRE, K.; FREIRE, T.; SILVA. A.; RUSSO, S.; GRAZIELY, G. Diagnóstico Situacional da Educação Ambiental em Escolas Estaduais de Municipais de Sergipe. Revista Edapeci. Aracaju: v.6, n. 6, 2010.

FREITAS, N.; MARQUES, C. Abordagens sobre sustentabilidade no ensino CTS: educando para a consideração do amanhã, Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 65, 2017.

GRZEBIELUKA, D.; KUBIAK, I.; SCHILLER, A. Educação Ambiental: A importância deste debate na Educação Infantil, Revista Monografias Ambientais – REMOA, v.13, n.5, 2014.

GOMES, R.; NAKAYAMA, L. Educação Ambiental: saberes necessários a práxis educativa docente de uma escola amazônica amapaense, Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 66, 2017.

GUIMARÃES, M. A formação de educadores ambientais. Editora Papirus, São Paulo: Campinas, 2004.

GUIMARÃES, M. A Dimensão Ambiental na Educação. 8. ed. Campinas Sp: Papirus, 2007.

HICKMAN, G.; RIEMER, M. A Theory of Engagement for Fostering Collective Action in Youth Leading Environmental Change. Ecopsychology, v. 8, n. 3, 2016.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CP 2/2012. Diário Oficial da União, Brasília, 18 de junho de 2012 – Seção 1 – p. 70.

PEDROSA I.; REIS, A.; SILVA, E. Condições ambientais e ações dos governos dos municípios mais populosos de Pernambuco. Revista Eletrônica Gestão e Sociedade. Belo Horizonte, v.2, n.3, 2009.

RAMOS, A.; FONSECA, P.; NOGUEIRA, E.; LIMA, R. A Relevância Da Educação Ambiental Para O Desenvolvimento Da Sustentabilidade: Uma Breve Análise, Revista Gestão e Sustentabilidade Ambiental, v. 8, n. 4, 2019.

SANTOS, T.; CARNEIRO, S. Projetos de Educação Ambiental no Ensino Fundamental em Escolas Municipais de Curitiba. Boletim de Geografia, Maringá, v.28, n.1, 2010.

SILVEIRA, F.; FERREIRA, A.; FRAIBERG, M. Integration of school practices related to environmental education and teacher education: literature review, Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 11, 2019.

SILVA, J.; SANTOS, V.; SANTOS JUNIOR, G.; DUARTE, A.; SILVA, G. Aplicação do método de sobre classificação PROMETHEE para escolha de projeto sustentável em uma escola pública de Caruaru - PE. Anais do XXXVI Encontro Nacional de Engenharia de Produção (ENEGEP), Joinville / SC, 2017.

SCHRÖDER, L-M.; WALS, A.; VAN KOPPEN, K. Analysing the state of student participation in two Eco-Schools using Engeström’s Second Generation Activity Systems Model, Environmental Education Research., v.26, n. 8, 2020.

SORRENTINO, M.; TRAJBER, R.; MENDONÇA, P.; FERRARO JR. L. Educação Ambiental como política pública. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, 2005.

SCHULTZ, J.; CAMPOS, M. Reflexões acerca da complexidade no processo educativo: a Educação Ambiental escolar em questão. Revista Educação Ambiental em Ação, Paraná, v.17, n. 64, 2018.

VERDELONE, T.; CAMPBELL, G.; ALEXANDRINO, C. Working environmental education with classes of elementary education I, Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 6, 2019.

Published

2022-02-01

How to Cite

Silva, R. F. da, Borba, B. F. da C., & Silva, G. L. da. (2022). G5 Environmental Methodology applied in municipal schools. Brazilian Journal of Environmental Education, 17(1), 54–64. https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.11924

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.