Environmental Education: an experience report in the Assuriní Indigenous Community, municipality of Tucuruí (PA, Brazil)

Authors

  • Aline Furtado Louzada Universidade Federal do Pará
  • Danubya dos Santos Silva https://orcid.org/0000-0001-5597-8186
  • Raiane Contente de Souza Universidade Federal do Pará
  • Wendrya Gabriela Alves da Silva Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12744

Keywords:

Environmental Education; Non-Formal Education; Environmental Knowledge; Solid Waste; Public Policy.

Abstract

The research objective is to report the lived experiences in solid waste actions carried out by the Environmental Education Study Group (GEA-CAMTUC), an extension project from Pará’s Federal University, Campus Tucuruí, at the Assuriní do Trocará indigenous community in 2019. The study showed that the Environmental Education in non-formal education linked to indigenous environmental knowledges is a fundamental for the impacts mitigation related to health and basic sanitation, which the Assuriní people have been subjected during their displacement processes.

Author Biographies

Aline Furtado Louzada, Universidade Federal do Pará

Doutora em Ciências do Desenvolvimento Socioambiental (UFPA/NAEA).

Danubya dos Santos Silva

Engenheira Sanitarista e Ambiental.

Raiane Contente de Souza, Universidade Federal do Pará

Graduanda em Engenharia Sanitária e Ambiental.

Wendrya Gabriela Alves da Silva, Universidade Federal do Pará

Graduanda em Engenharia Sanitária e Ambiental.

References

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Publicada no Diário Oficial da União. Brasília: 1988.

BRASIL. Lei Nº 6.938, de 31 de Agosto de 1981. Dispõe sobre a Política Nacional do Meio Ambiente, seus fins e mecanismos de formulação e aplicação, e dá outras providências. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l6938.htm>. Acesso em: 25 fev. 2021.

BRASIL. Conselho Nacional do Meio Ambiente (CONAMA). Resolução CONAMA Nº 001/1986. Dispões sobre critérios básicos e diretrizes gerais para o Relatório de Impacto Ambiental – RIMA. Data da legislação: 03/09/1987. Disponível em: <http://www.mma.gov.br/port/conama/res/res86/res0186.html>. Acesso em: 25 fev. 2021.

BRASIL. Conselho Nacional do Meio Ambiente (CONAMA). Resolução CONAMA Nº 009/1987. Dispões sobre audiência pública em licenciamento ambiental. Data da legislação: 23/01/1986. Disponível em: <http://www.mma.gov.br/port/conama/res/res87/res0987.html>. Acesso em: 25 fev. 2021.

BRASIL. Lei 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências.

BRASIL. Fundação Nacional de Saúde. Manual do agente indígena de saneamento. Brasília: Funasa, 2008. Disponível em: <http://www.funasa.gov.br/documents/20182/38564/Manual+do+agente+ind%C3%ADgena+de+saneamento+2008.pdf/cd3e130e-5772-4345-8b0c-1252e3ec690c>. Acesso em: 15 mai. 2021.

BRASIL. Decreto Nº 7.747, de 5 de Junho de 2012. Institui a Política Nacional de Gestão Territorial e Ambiental de Terras Indígenas – PNGATI, e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/decreto/d7747.htm>. Acesso em: 25 fev. 2021.

BORGES, L. S.; SILVA, J. B. C.; RODRIGUES, D. S. Educação Ambiental e Cultura Quilombola: entre ausências de políticas públicas e práticas de resistência. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v.16, No 1: p. 430-449, 2021.

COSTA, C. A. S.; LOUREIRO, C. F. B. A Interdisciplinaridade em Paulo Freire: aproximações político-pedagógicos para a Educação Ambiental Crítica. Revista Katalysis, v. 20, p. 111-121, 2017.

DICKMANN, I.; CARNEIRO, S. M. M. Paulo Freire e Educação Ambiental: contribuições a partir da obra Pedagogia da Autonomia. R. Educ. Públ. Cuiabá, v. 21, n. 45, p. 87-102, jan./abr. 2012.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. 165 p.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas em Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

IBAMA. Nota Técnica nº 001/2010/IBAMA/DILIC/CGPEG. Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: <http://pea-bc.ibp.org.br/arquivos/secoes/90_notatecnica%2001-10_programasdeeducacaoambiental.pdf>. Acesso em: 25 fev. 2021.

LEFF, E. Complexidade, interdisciplinaridade e saber ambiental. Revista Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 14, n. 2, p. 309-335, 2011.

LEFF, E. (Coord.). Los problemas del conocimiento y la perspectiva ambiental del desarrollo. México: Siglo XXI, 1986.

LIMA, G. F. C. Educação Ambiental crítica: do socioambientalismo às sociedades sustentáveis. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 145-163, jan./abr. 2009.

LOUREIRO, C. F. B. Premissas teóricas para uma Educação Ambiental transformadora. Ambiente & Educação (FURG), Rio Grande, v. 8, p. 37-54, 2003.

LOUREIRO, C. F. B. Crítica ao teoricismo e ao praticismo na Educação Ambiental. In: NETO, A. C.; MACEDO FILHO, F. D; BATISTA, M. S. da S. (Orgs.). Educação Ambiental: caminhos traçados, debates políticos e práticas escolares. Brasília: Liber Livro Editora, 2010

LOUREIRO, C. F. B. et al. Cidadania e meio ambiente: construindo os recursos do amanhã; v. 1. Salvador: Centro de Recursos Ambientais, 2003.

LOUREIRO, C. F. B. Trajetória e fundamentos da Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2004.

MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

PERALTA, J; RUIZ, J. Educação popular ambiental. Para uma pedagogia da apropriação do ambiente. In: LEFF, E. (Coord.). A complexidade ambiental. São Paulo: Cortez, 2004. p. 241-280.

RIBEIRO, B. de N. P. Mahíra e os saberes femininos: gênero, educação e religiosidade na comunidade indígena Assurini do Trocará, município de Tucuruí/PA. Dissertação de Mestrado - Programa de Pós-Graduação em Educação e Cultura, Universidade Federal do Pará, Cametá, 2017.

SILVEIRA, A. P.; SCHIAVI, C. S. Educação Ambiental no ensino não-formal: estudo de caso do Projeto Harmonia Consciente. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v.16, n. 1, p. 305-325, 2021.

RIBEIRO, B. de N. P. Corpo e pessoa Assuriní: práticas de resguardo na aldeia Trocará. Revista Wamon, v. 5, n. 1, p. 89-102, 2020.

Terra Indígena Trocará. Terras Indígenas no Brasil. Disponível em: <https://terrasindigenas.org.br/pt-br/terras-indigenas/3882>. Acesso: 23 de fevereiro de 2021.

Published

2022-02-01

How to Cite

Louzada, A. F., Silva, D. dos S., Souza, R. C. de, & Silva, W. G. A. da. (2022). Environmental Education: an experience report in the Assuriní Indigenous Community, municipality of Tucuruí (PA, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, 17(1), 28–53. https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12744

Issue

Section

Relatos de Experiências
##plugins.generic.dates.received## 2021-09-24
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-11-22
##plugins.generic.dates.published## 2022-02-01

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.