Environmental perception in the application of Environmental Education in schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.11612

Keywords:

Environmental perception;Environmental education;Schools.

Abstract

This article aims to analyze the environmental perception of students in high school, professional education, and public and private institutions as a possible methodological tool for the application of environmental education. The methodology used was a qualitative and quantitative exploratory study, based on the analysis of the responses obtained through the application of questionnaires, and on the development of the workshops. The results obtained showed that both students from public and private schools showed great interest in environmental issues, also indicating an individual perception of the environment in which they live, in addition to demonstrating awareness focused on the need for environmental preservation.

References

ALBA, A., GAUDIANO, E.G. Evaluación de programas de educación Ambiental. México: Universidade Nacional Autônoma do México, 1997.

BONOTTO, D. M.B.; CARVALHO, M.B.S. Educação Ambiental e valores na escola: buscando espaços, investindo em novos tempos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil (1988). Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 03 fev. 2022.

BRASIL. Lei n. 9.795 de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em: 03 fev. 2022.

BRASIL. Lei n. 6.938, de 31 de agosto de 1981. Dispõe sobre a Política Nacional do Meio Ambiente, seus fins e mecanismos de formulação e aplicação, e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l6938.htm>. Acesso em: 03 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação e Ministério do Meio Ambiente. Programa Nacional de Educação Ambiental – ProNEA. Brasília: MMA, 2005.

BRASIL. Política Nacional de Educação Ambiental, Lei 9795/1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em: 07 nov. 2020.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (1997). Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf>. Acesso em: 07 nov. 2020.

BRASIL. Programa Nacional de Educação Ambiental- ProNEA: Documento básico. Ministério do Meio Ambiente, Diretoria de Educação Ambiental; Ministério da Educação, Coordenação Geral de Educação Ambiental. 2. ed. Brasília, 2003.Disponível em: <https://www.mma.gov.br/publicacoes/educacao-ambiental/category/98-pronea.html>. Acesso em: 07 Nov. 2020.

CUNHA, A.S.; LEITE, E.B. Percepção Ambiental: implicações para a Educação Ambiental. Revista Digital Sinapse Ambiental, Betim, v. 1, n. 1, p. 66-79, set. 2009.

DEMOLY, K.R.A.; SANTOS, J.S.B. Aprendizagem, Educação Ambiental e escola: modos de enagir na experiência de estudantes e professores. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 21, n. 21, p. 1-20, 2018.

FRAGA, L.A.G.; RIONDET-COSTA, D.R.T.; BOTEZELLI, L. Percepção ambiental de alunos de escolas municipais inseridas no bioma mata atlântica. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, No3:439-456, 2021.

JACOBI, P. Educação e Meio Ambiente: um diálogo em ação. 2004. Disponível em: <https://www.anped.org.br/reunioes/27/gt22/t2211.pdf>. Acesso em: 01 fev 2022.

LAYRARGUES, PP.; LIMA, G.F.C. As macrotendências político-pedagógicas da Educação Ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 23-40, jan.-mar. 2014.

MACHADO, G. B. História da Educação Ambiental no Brasil e no mundo. 2013. PRS Portal dos Resíduos Sólidos. Disponível em: <https://portalresiduossolidos.com/historia-da-educacao-ambiental-brasil-e-mundo/>. Acesso em: 07 nov. 2020.

MARCOMIN, F.E.; SATO, M. Percepção, paisagem e Educação Ambiental: uma investigação na região litorânea de Laguna-SC, Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.32, n.02, p. 159-186, abril-junho, 2016.

NASCIMENTO, E.K.A.; CAMACHO, R.G.V.; SOUZA, D.N.N. Análise da percepção ambiental da comunidade de Cacimba Funda (CE). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 4, p. 10-17, 2021.

POTT, C.M.; ESTRELA, C.C. Histórico ambiental: desastres ambientais e o despertar de um novo pensamento. Estudos Avançados, v. 31, n. 89, p. 271-283, 2017.

QUEIROZ, F.L.L. Considerações acerca do debate da Educação Ambiental presente historicamente nas conferências ambientais internacionais. Periódico Fórum Ambiental, v. 12, n. 1, p. 1-13, 2016.

QUINTAS, J.S. Pensando e praticando a Educação Ambiental na gestão do meio ambiente. Brasília: Ibama, 2008.

SILVA FILHO, J.N. Volume de publicações científicas sobre Educação Ambiental na base SciELO Brasil: um estudo de cienciometria. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, n. 1, p. 207-221, 2019.

TOMAZELLO, M.G.C.; FERREIRA, T.R.C. Educação Ambiental: que critérios adotar para avaliar a adequação pedagógica de seus projetos? Ciência & Educação, v. 7, n. 2, p.199-207, 2001.

TOZONI-REIS, M.F.C. A construção coletiva do conhecimento e a pesquisa-ação participativa: compromissos e desafios. Pesquisa em Educação Ambiental, v.2, n.2, p. 89- 107, 2007.

TOZONI-REIS, M.F.C.; CAMPOS, L.M.L. Educação Ambiental escolar, formação humana e formação de professores: articulações necessárias. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Edição Especial n. 3, p. 145-162, 2014.

Published

2022-04-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MARQUES, Welington Ribeiro Aquino; RIOS, Diego Lisboa; ALVES, Kerley dos Santos. Environmental perception in the application of Environmental Education in schools. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 527–545, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.11612. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11612. Acesso em: 14 dec. 2025.
Received 2020-12-30
Accepted 2022-02-23
Published 2022-04-01