Environmental Education and Sustainable Development: actions in the daily life of the Environmental Verification Schools (EVAs) of Elia and Suzana, Cacheu region in Guinea-Bissau Abrir no Google T

Authors

  • Alexandre Lopes Universidade Federal de São Paulo, Diadema, SP
  • Andrea Rabinovici Universidade Federal de São Paulo, Diadema, SP

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.15042

Keywords:

Environmental Education, Environmental Verification Schools, Guinea Bissau, Sustainable development.

Abstract

Environmental Education in the everyday school environment plays a fundamental role as a driving tool for comprehensive community participation, with a view to identifying and implementing solutions aimed at mitigating local environmental challenges. The aim of this work is to analyze and discuss Environmental Education actions in Environmental Verification Schools (EVAs) in Guinea-Bissau. The methodological approach adopted in this work, which is based on qualitative research, is based on a combination of a case study and a literature review. In addition, data was collected by means of a questionnaire in order to diagnose and analyze the knowledge, perception and opinion of the teachers at the schools represented by Elia and Suzana on environmental issues. Among the practical actions developed by the EVAs, we highlight initiatives such as replanting mangroves and cibe palm trees, building improved stoves, implementing solar salt extraction, as well as organizing visits and creating educational reserves. Such undertakings highlight the importance of thorough planning, to be discussed on an ongoing basis at school, in close collaboration with teachers and the local community. Through this process, these educational institutions play an important role in raising community awareness of environmental issues and encouraging the conservation of local biodiversity. As a result, reflections on the environment and the sustainability of the community itself are promoted, contributing to a more harmonious and balanced future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUINA, R.O.; LISITA, J.; BRAGA, A.R. Tratado de Educação Ambiental para Sociedades Sustentáveis: Memórias, reflexões e boas histórias. In: RABINOVICI, A.; NEIMAN, Z. (Orgs.) Princípios e Práticas de Educação Ambiental, Diadema: V&V Editora, 2022. p. 10-25.

BARROS, A.R.; VAZ, A.C.; CARDOSO, L. Manual sobre ambiente e conservação. 2013, p. 4.

BARCELOS, V. Educação Ambiental: sobre princípios, metodologias e atitudes. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. (Coleção Educação Ambiental).

CHOE, J.F.C; MÁRIO, R.F. O papel da Educação Ambiental para o alívio da pressão sobre os recursos naturais na Reserva Especial de Maputo. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 3, p. 51–76, 2023.

DIAS, M.E.P.G. As escolas de verificação ambiental (Eva) na Guiné-Bissau: um contributo para o desenvolvimento sustentável. Tese de Doutorado. Instituto Universitário de Lisboa, 2015.

DINIZ, M.A. Gestão tradicional dos recursos naturais na Guiné-Bissau. Lisboa: Instituto de Investigação Científica Tropical, 2013.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GABINETE INTEGRADO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A CONSOLIDAÇÃO DA PAZ NA GUINÉ-BISSAU (UNIOGBIS). Guiné-Bissau, 2016. Disponível em: <https://uniogbis.unmissions.org>. Acesso em: 13 abr. 2023.

GONÇALVES, C.W.P. Possibilidades e limites da Ciência e da Técnica diante da Questão Ambiental. In: Seminário Universidade e Meio Ambiente, 2, 1990, Brasília, DF. Anais... Brasília, DF: 1990.

GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar. 12. ed. Rio de Janeiro: Record, 2011

IBAP - Instituto da Biodiversidade e das Áreas Protegidas na Guiné-Bissau. República da Guiné-Bissau, 2007. Disponível em: <https://ibapgbissau.org/pntc-ap/>. Acesso em: 12 fev. 2023.

MATOS, A.; CABO, P.; FERNANDES, A.; RIBEIRO, M. Cenário evolutivo da Educação Ambiental para o desenvolvimento sustentável no mundo: etapas e promotores. Revista Egitania Sciencia, v. 18, n. 1, p. 7-32, 2016.

MANIET, M. Formação em eco-pedagogia: descobrir e compreender para agir. Escola de Verificação Ambiental de Suzana, Guiné-Bissau, Ed. AD- Acção para o Desenvolvimento, 2001. Disponível em: <http://adbissau.adbissau.org/wpcontent/uploads/2011/08/AD_Pub_CadernosEVA_003.pdf>. Acesso em: 21 mar. 2020.

OLIVEIRA, J.M.G. Kit "Energia, Ambiente e Sustentabilidade": uma estratégia para promoção da ciência na Guiné-Bissau, 2014. Tese de Doutoramento em Ciências. Universidade do Minho, 2014

RABINOVICI, A.; NEIMAN, Z.(orgs.) Princípios e Práticas de Educação Ambiental. Diadema: V&V Editora, 2022. 160p.

RAMOS, E.C. Educação Ambiental: origem e perspectivas. Educar em Revista, n. 17-18, p. 201-218, 2001.

RELATÓRIO DE ATIVIDADES DE AÇÃO PARA O DESENVOLVIMENTO (AD). Guiné-Bissau, 2010. Disponível em: <http://adbissau.adbissau.org/wpcontent/uploads/2011/08/AD_RelatorioActividades2008.pdf>. Acesso em: 22 mar. 2022.

RELATÓRIO DE ATIVIDADES DE AÇÃO PARA O DESENVOLVIMENTO (AD). Guiné-Bissau, 2003. Disponível em: <http://adbissau.adbissau.org/wpcontent/uploads/2011/08/AD_RelatorioActividades2003.pdf>. Acesso em: 09 dez. 2022.

RELATÓRIO DE ATIVIDADES DE AÇÃO PARA O DESENVOLVIMENTO (AD). Guiné-Bissau, 2008. Disponível em: <http://adbissau.adbissau.org/wp-content/uploads/2011/08/AD_RelatorioActividades2008.pdf>. Acesso em: 09 fev. 2022.

RELATÓRIO DE ATIVIDADES DE AÇÃO PARA O DESENVOLVIMENTO (AD). Guiné-Bissau, 2012. Disponível em: <https://www.adbissau.org/institucional/relatorios-de-actividades>. Acesso em: 15 jan. 2022.

RIBEIRO, I.L. Educação Ambiental Transformadora: a escola que está a mudar a tabanca, Tese Programa de Doutoramento: Avances en Formación del Profesorado, Universidade da Estremadura, IP de Leiria, Universidade Colinas de Boé-Guiné-Bissau, 2010.

SANTOS, A.R. Metodologia científica: a construção do conhecimento. 4. ed. Rio de Janeiro, RJ: DP&A, 2001. 144p.

TORALES, R.A.; LEVY, M.I.C. Olhar sobre o olhar que olha: Educação Ambiental sob o viés das fotografias de Sebastião Salgado. 2003. 133 p. Dissertação (Mestrado em Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental, Curso de Educação Ambiental, Universidade do Rio Grande, Rio Grande/RS.

UE-PAANE - Programa de Apoio aos Atores Não Estatais. Guiné-Bissau, 2011. Disponível em: <https://www.sociedadecivilgb.org/business-directory/87/accao-para-o-desenvolvimento-2/>. Acesso em: 27 abr. 2023.

Published

2023-10-01

How to Cite

Lopes, A., & Rabinovici, A. (2023). Environmental Education and Sustainable Development: actions in the daily life of the Environmental Verification Schools (EVAs) of Elia and Suzana, Cacheu region in Guinea-Bissau Abrir no Google T. Brazilian Journal of Environmental Education, 18(6), 28–51. https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.15042

Issue

Section

Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2023-04-30
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-07-31
##plugins.generic.dates.published## 2023-10-01

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.