Environmental education in public rural schools: analysis of the political pedagogical project in rural schools in the Community of Vera Cruz, Porto Seguro (BA, Brazil)

Authors

  • Edson Pesca de Jesus Universidade Federal do Sul da Bahia
  • Alessandra Buonavoglia Costa-Pinto Universidade Federal do Sul da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v9.15452

Keywords:

Environmental Education, Public Schools of the Countryside, Political Pedagogical Project

Abstract

This article investigates the Pedagogical Political Project of three rural schools in Vera Cruz, Porto Seguro (BA, Brazi), focusing on implementation, challenges, and perspectives of environmental education, highlighting the weakness of the PPP and the importance of agroecology for critical Environmental Education.

Author Biography

  • Alessandra Buonavoglia Costa-Pinto, Universidade Federal do Sul da Bahia

    Professor at the Federal University of Southern Bahia (UFSB). Coordinator of NUPEEA - Center for Research and University Extension in Environmental Education / UFSB / Porto Seguro, Head of the Environmental Education Sector of the UFSB Sustainability Advisory. She was coordinator at the Directorate of Environmental Education for Sustainability (DIEAS) of the Secretariat of the Environment of the State of Bahia (SEMA-BA). She holds a PhD in Environmental Sciences, with an emphasis on Environmental Education from PROCAM / USP and a PhD in Philosophy of Nature and Environment from the University of Lisbon (UL) / Portugal. The thesis defended focuses on Environmental Education (EE), Public Policy of EE and philosophical thought of Spinoza. He has experience in the area of Education from higher to popular education, with emphasis on Environmental Education, working mainly on the following topics: environmental education, power of action (Espinosa), traditional communities, community participation, environmental management and Public Policy. He has a master's degree in Environmental Science, since 2003, from the University of São Paulo - PROCAM. He holds a degree in Biological Sciences from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1993).

References

ASANO, Juliete Gomes Póss; DE SOUZA POLETTO, Rodrigo. Educação Ambiental: em busca de uma sociedade sustentável, e os desafios enfrentados nas escolas. Revista Caderno Pedagógico, v. 14, n. 1, 2017.

BUCZENKO, Gerson Luiz et al. Educação Ambiental e Educação do Campo: o trabalho do Coordenador Pedagógico em escola pública localizada em Área de Proteção Ambiental. 2017.

CARVALHO, FF dos S. Valorização da cultura e tradições dos remanescentes do Quilombo Mesquita na elaboração e execução do projeto político pedagógico da Escola Municipal Aleixo Pereira Braga I. 2016.

DE LUCENA CÓRDULA, Eduardo Beltrão; DO NASCIMENTO, Glória Cristina Cornélio; DE LUCENA, Reinaldo Paiva Farias. Comunidade, meio ambiente e etnociência: saberes locais na conservação dos recursos naturais. Revista Brasileira De Educação Ambiental, v. 13, n. 2, p. 85-103, 2018.

FERNANDES, Sérgio Brasil; PEREIRA, Sueli Menezes. Projeto político-pedagógico: ação estratégica para a gestão democrática. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 9, n. 4, p. 985-1006, 2014.

LIMA, Jaciel Oliveira. Educação Ambiental e Educação do Campo: Diálogo Necessário. 2020.

SANTOS, Ramofly Bicalho. História da educação do campo no Brasil: o protagonismo dos movimentos sociais. Revista Teias, v. 18, n. 51, p. 210-224, 2017.

SOARES, Márcia Belo; DE CÁSSIA FRENEDOZO, Rita. Educação Ambiental: um estudo sobre a ambientalização no ensino fundamental. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 10, n. 6, p. 95-113, 2019.

TOQUETÃO, Sandra Cavaletti et al. Narrativas digitais multimodais na formação de professores da educação infantil. 2018.

VIÇOSA, Cátia Silene Carrazoni Lopes; SOARES, Emerson de Lima; PESSANO, Edward Frederico Castro; FOLMER, Vanderlei. Diagnóstico no Projeto Político Pedagógico sobre a transversalidade e interdisciplinaridade no ensino fundamental. Ciências & Ideias, v. 8, n. 3, p. 01-19, 2017.

Published

2024-04-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

JESUS, Edson Pesca de; COSTA-PINTO, Alessandra Buonavoglia. Environmental education in public rural schools: analysis of the political pedagogical project in rural schools in the Community of Vera Cruz, Porto Seguro (BA, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 210–230, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v9.15452. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15452. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2023-07-31
Accepted 2024-01-24
Published 2024-04-01