Ecomangueando: an Environmental Education app about mangroves

Authors

  • Lídia Nogueira de Queiroz Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, campus Acaráu
  • Rafaela Camargo Maia Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14966

Keywords:

Elementary School, School, Technology, Software

Abstract

The mangrove ecosystem, although productive, has been affected by anthropic actions. Therefore, environmental education measures are needed to sensitize the population about the use of this ecosystem, especially with the use of technology, which is indispensable nowadays. The general objective of the work was to develop an educational software for mobile devices about mangroves, for elementary school students. After development, the application was analyzed by teachers with experience in elementary school, through forms with questions and suggestions. The application was indicated by teachers for use by elementary school students and proved to be simple, objective and didactic.

Author Biographies

Lídia Nogueira de Queiroz, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, campus Acaráu

Laboratório de Ecologia de Manguezais (Ecomangue)

Rafaela Camargo Maia, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Laboratório de Ecologia de Manguezais (ECOMANGUE)

References

ALBUQUERQUE, R.M.V.L.; MAIA, R.C. Educa mangue: conhecendo o fascinante ecossistema manguezal. Acaraú: Ifce, 2018. Disponível em: <https://ifce.edu.br/acarau/menu/EbookEducaMangue.pdf/view>. Acesso em: 10 de maio de 2021

ALBUQUERQUE, R.M.L.; FARIAS, M.N.; MAIA, R.C. Educação Ambiental para o ecossistema manguezal: o papel dos pescadores artesanais. Conexões Ciência e Tecnologia, Fortaleza/CE, v. 9, n. 3, p. 41-50, 2015.

ALVES, I.F.C.; PAWLAS, N.O. O uso das tecnologias e práticas educativas no ensino da Educação Ambiental; mídias digitais na Educação Ambiental. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE, 2014. Curitiba: SEED/PR., 2016, v.1 (Cadernos PDE).

BRASIL. Lei nº 12.651 de 25 de maio de 2012. Estabelece o código florestal e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Poder executivo, Brasília, DF, 25 de maio. 2012.

DINIZ, J.A.S. Aspectos Simbólicos do caranguejo-uçá: culinária e identidade capixaba. In: SINAIS – Revista Eletrônica. Ciências Sociais. Vitória: CCHN, UFES, Edição n.12, v.1, p. 101-125, dezembro, 2012.

ENGEL, G.I. Pesquisa-ação. Educa, Curitiba, n. 16, p. 181-191. Editora da UFPR. 2000.

ESTEBAN, A.M. et al. Educación sustentable no formal para conservar los manglares en zonas costeras con estudiantes de Sociología, UAGro. Ride, v. 10, n. 20 Enero – Junio, 2020.

FARIAS, M.C.L.; FARIAS, L.L.; OLIVEIRA, A. Sensibilização dos dicentes da escola correia Titara, Piaçabuçu-AL para a preservação do ecossistema manguezal. REVISEA- Revista Sergipana de Educação Ambiental. v.1, n. 5, São Cristóvão, Sergipe, 2018.

FERNANDES, L.M.G.; BOTELHO, E.R.O; BARRETO, A.V. 2010. Fecundidade do Caranguejo Ucides cordatus (Linnaeus, 1763) (Decapoda, Brachyura) em Passo de Camaragibe, Alagoas, Brasil, p. 9-17, 2010. In: J. H. M. Lima (Ed.) Boletim Técnico Científico CEPENE 18 (1): 9 -102.

FERNANDES, R.T.V. et al. Impacto da carcinicultura no manguezal do rio das conchas, Porto do Mangue, Rio Grande do Norte. Sociedade e Natureza. Uberlândia, MG. v. 30, n. 3, p. 64-84, 2018.

FERREIRA, A.C.; LACERDA, L.D. Degradation and conservation of Brazilian mangroves, status and perspectives. Ocean & Coastal Management 125, p. 38-46, (2016).

FREITAS, F.R.; CAPETI, K.G.; SAMPAIO, C.R. Educação Ambiental sobre manguezal no Colégio Estadual Profa Regina de Mello e comunidade local em Paranaguá-PR. UNISANTA Bioscience v. 6 n. 2, p. 120-128, 2017.

ICMBIO. Atlas dos Manguezais do Brasil / Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade. – Brasília: Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade, 2018.

JAPIASSU, R.B.; RACHED, C.D.A gamificação no processo de ensino aprendizagem: uma revisão integrativa. Educação em Foco (Amparo), v. 12, p. 49-60, 2020.

LEÃO, A.R.; PRATES, A.P.L.; FUMI, M. Manguezal e as unidades de conservação. In: Atlas dos Manguezais do Brasil / Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade. Brasília: Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade, 2018.

LEE, S.Y.; et al., Ecological role and services of tropical mangrove ecosystems: a reassessment. Global Ecology and Biogeography, 23, p. 726–743, 2014.

LIMA, G.V.; SUTIL, F.S.; SILVA-FILHO, G.; TEIXEIRA, C.C.L. Ecossistema manguezal: vivências de Educação Ambiental no município de Piúma (ES). Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 15, n. 3: 179-169, 2020.

MAIA, R. C. et al. Impactos ambientais em manguezais no Ceará: causas e consequências. Conexões Ciência e Tecnologia, Fortaleza/CE, v.13, n. 5, p. 69 – 77, dez. 2019.

MARCHIORATO, H. B. Educação Ambiental: a tecnologia a favor da natureza. Kínesis, v. X, n. 23 (Edição Especial), p. 85-99, 2018.

MEDEIROS, A.B. et al. A importância da Educação Ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos. v. 4, n. 1, p. 1-17., 2011.

NICKEL, A. et al. Educação Ambiental: uma nova perspectiva voltada para a inclusão de pessoas com deficiência visual. Educação Ambiental em Ação, v. 50, p. 1-6, 2015.

OLIVEIRA, G.; QUEIROZ, L.N.; MAIA, R.C. Etnoecologia e Educação Ambiental sobre manguezais com indígenas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 88-104, 2021.

PINHEIRO, M.A.A.; TALAMONI, A.C. Educação Ambiental sobre Manguezais / Campus do Litoral Paulista – Instituto de Biociências, 2018. Disponível em: <https://www.clp.unesp.br/Home/publicacoes/educacao-ambiental-sobre-manguezais.pdf>. Acesso em 20 de maio, 2020.

RIBAS, A.C. et al. O uso do aplicativo QR CODE como recurso pedagógico no processo de ensino e aprendizagem. Ensaios Pedagógicos, v. 7, n. 2, p. 12-21, 2017.

RINCK, J.; NETO, J. M. Tendências dos artigos apresentados nos encontros de pesquisa em Educação Ambiental (EPEA). Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 25, n. 03, p. 235-263, 2011.

ROSA, P.S.; DI MAIO, A.C. A importância do trabalho de campo para a Educação Ambiental: experiência realizada com alunos do ensino médio no ecossistema manguezal. Revista Eletrônica Mestrado em Educação Ambiental. Rio Grande, v. 35, n. 1, p. 21-41, jan./abr. 2018.

SANTOS, A.; VASCONCELOS, C.A. Contextualização do ecossistema manguezal a partir das aulas de ciências. Revista da SBEnBIO, v. 01, p. 6625-6635, 2016.

SANTOS, M.P.V; LUCAS, E.M.; CARASEK, F.L. Uma análise do ensino sobre anfíbios na educação básica. Revista Pedagógica- UNOCHAPECÓ, ano-14, n. 27, p. 295-312, v. 02, jul./dez. 2011.

SAUVÉ, L. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, São Paulo, 31 (2), p. 317- 322, 2005.

SAVI, R.; ULBRICHT, V.R. Jogos Digitais Educacionais: Benefícios e Desafios. RENOTE Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 6, p. 1-10, 2008.

SCAEFFER-NOVELI, Y. A diversidade do ecossistema manguezal. In: Atlas dos Manguezais do Brasil / Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade. Brasília: Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade, 2018.

SCHAEFFER-NOVELLI, Y.; ABUCHAHLA, G.M.O.; COELHO-JÚNIOR, C. Manguezal: ecossistema entre a terra e o mar. In: HARARI, Joseph (org.). Noções de Oceanografia. São Paulo: Instituto Oceanográfico, 2021. E-book. Cap. 30: p. 683-702.

SILVA, A.A.; PASSERINO, L.M. A fazenda software educativo para a Educação Ambiental. Novas tecnologias na educação, v.5, n.2, p. 1-10, 2007.

SORRENTINO, M. et al. Educação Ambiental como política pública. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 285-299, 2005.

TOMMASIELLO, M.G.; ROCHA, E.M.P. da; BERGAMASHI, E.M.M.B. Educação Ambiental como tema transversal no ensino médio na perspectiva de professores. Comunicações, Piracicaba, v. 22, n. 2, p. 35-64, 2015.

VALE, C.C.; SCAEFFER-NOVELLI, Y. A zona Costeira do Brasil e os manguezais. In: Atlas dos Manguezais do Brasil / Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade. Brasília: Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade, 2018.

WUNDERLICH, A.C.; PINHEIRO, M.A.A.; RODRIGUES, A.M.T. Biologia do caranguejo-uçá, Ucides cordatus (Crustacea: Decapoda: Brachyura), na Baía da Babitonga, Santa Catarina, Brasil. Revista Brasileira de Zoologia. P.188-198, 25, junho, 2008.

Published

2023-08-18

How to Cite

Queiroz, L. N. de, & Maia, R. C. (2023). Ecomangueando: an Environmental Education app about mangroves: . Brazilian Journal of Environmental Education, 18(5), 297–313. https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14966

Issue

Section

Relatos de Experiências
##plugins.generic.dates.received## 2023-03-29
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-04-13
##plugins.generic.dates.published## 2023-08-18

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.