The influence of the school environment on the methodological choice for Environmental Education in a rural school

Authors

  • Roberta Maidana da Silva UFSM
  • Toshio Nishijima UFSM
  • Marjana Machado dos UFSM

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10547

Keywords:

Field Education; Elementary Education; Pedagogical Practice; Environmental Awareness.

Abstract

The present study aimed to verify the influence of the environment in the choice of environmental education methodology by teacher from the initial years of elementary education at school in the field of Júlio de Castilhos, RS. Thus, it aimed to analyze the use of the external area of the school, the pedagogical practice in multi-series classes and the influence of the rural environment in the formation of the students. For this, a questionnaire was conducted with teachers from the early years of elementary school at a rural school in the city of Júlio de Castilhos (RS). It was concluded that the external environment is rarely used during environmental education classes and with that the students relate the lessons to their daily lives. Therefore, the school environment influences in part the choice of the teacher’s methodologies, the multi-series classes limit the diversification of environmental education methodologies.

Author Biographies

  • Roberta Maidana da Silva, UFSM

    Mestranda no Programa de Pós Graduação em Agrobiologia

  • Toshio Nishijima, UFSM

    Doutor em Recursos Hídricos e Saneamento Ambiental - UFRGS

  • Marjana Machado dos, UFSM

    Mestranda no Programa de Pós Graduação em Agrobiologia - UFSM

References

BARRETO, L. M.; CUNHA, J. S. Concepções de meio ambiente e Educação Ambiental por alunos do ensino fundamental em Cruz das Almas (BA): um estudo de caso. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 315-326, 2016.

BRASIL. Decreto nº 7352, de 4 de novembro de 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2012-pdf/10199-8-decreto-7352-de4-de-novembro-de-2010/file>. Acesso em: 12 abr. 2018.

CALLAI, H.C. Aprendendo a ler o mundo: A geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cadernos Cedes. Campinas, v.25 n. 66, p.227-247, 2005.

CANDAMIO, L.V.; NOVO, I.C.; GARCIA, M.T.G. The importance of environmental education in the determinants of green behavior: A meta-analysis approach. Elsevier - Journal of Cleaner Production, Amsterdã, v. 170, n. 1, p. 1565-1578, 2018.

CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2011.

CRUSOÉ, N. M. C. Prática Pedagógica interdisciplinar na Escola Fundamental: sentidos atribuídos pelas professoras. Curitiba: CRV. 2014.

DIAS, L. S.; MARQUES, M. D.; DIAS, L. S. Utilização do Acervo Educacional de Ciências Naturais da Unoeste para a Educação Ambiental. In: DIAS, L. S.; MARQUES, M. D.; DIAS, L. S. Educação Ambiental: conceitos, metodologia e práticas. Tupã: ANAP, 2016.

ESCOLA ESTADUAL DE ENSINO FUNDAMENTAL 15 DE MARÇO. Proposta Política Pedagógica, 2006.

GONÇALVES, C. S. DIEHL, L. S. et al. Educação Ambiental: da teoria à prática. Porto Alegre: Mediação, 2012.

GUIMARÃES, M. A formação de educadores ambientais. Campinas, SP: Papirus, 2011.

GUIMARÃES, M. Caminhos da Educação Ambiental: da forma a ação. Campinas, SP: Papirus, 2011.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. 2017.

JANATA, N. E., ANHAIA, E. M. Escolas/Classes Multisseriadas do Campo: reflexões para a formação docente. Educação e Realidade. Porto Alegre, v.40. n.3, p. 685-704, Jul/Set, 2015.

KOLLING, E. J. CERIOLI, P. R. CALDART, R. S. Educação do campo: identidade e políticas públicas. Brasília: articulação nacional por uma Educação do Campo, 2002.

LEFF, E. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Petrópolis, RJ: Vozes. 2009.

LEME, T, N. Conhecimentos práticos dos professores e sua formação continuada: um caminho para a Educação Ambiental na escola. Caminhos da Educação Ambiental: da forma à ação. Campinas, SP: Papirus, 2006.

LOUREIRO, C. F.B. LAYRARGUES, P. P. CASTRO, R. S. Educação Ambiental: repensando o espaço da cidadania. São Paulo: Cortez, 2011.

MACHADO, C. L. B. CAMPOS, C. S. PALUDO, C. Teoria e prática da educação do campo: análises de experiências. Brasília: MDA, 2008.

MARTINS, P. SANCHEZ, C. Educação Ambiental escolar: Caminhos e cruzamentos rumo a Educação Ambiental crítica. Educazione aperta, n.7, 2020.

MILLER, G. T. SPOOLMAN, S. E. Ecologia e sustentabilidade. São Paulo: Cengage Learning, 2012.

MIRANDA, F. H. F. MIRANDA, J. A. Abordagem interdisciplinar em Educação Ambiental. Revista Práxis, n. 10, 2010

PAIXÃO, E. L. MEURER, A. C. Educação Ambiental: Escolas sustentáveis e com vida. Santa Maria: Editora e gráfica Caxias, 2016.

PHILIPPI JR, A. PELICIONE, M. C. F. Educação Ambiental e sustentabilidade. Barueri, SP: Manole, 2005.

SANTOS, R. S. SANTOS, M. Educação do campo: classes multisseriadas e seus desafios pedagógicos. Educação, base nacional comum curricular e formação do professor. Aracaju, v.10, p. 1-13, maio, 2017.

SANTOS, A. G. SANTOS, C.A.P. A inserção da Educação Ambiental no currículo escolar. Revista Monografias Ambientais. v.15, n.1, 2016.

SANTOS, W. A.; BONINI, L. M. M.; SARTORELLO, R. Contribuições da paisagem rural e urbana para práticas pedagógicas de Educação Ambiental. Fórum ambiental da Alta Paulista. V. 13, n.04, 2017.

SILVA, S. G. Educação Ambiental Escolar: Estudando Teorias e Visualizando Iniciativas Realizadas no Colégio Módulo em Juazeiro do Norte-CE. Geosaberes, v. 6, n. esp. 3, p. 16-26, 2016.

SILVA, M. F. G. SANTANA, I. M. Interdisciplinaridade nas práticas docentes de professoras da educação básica. Imagens da Educação, v. 10, n.2, p. 65-79, 2020.

SORTEGAGNA, A.; NEGRÃO, O. Trabalhos de campo na disciplina de Geologia Introdutória: a saída autônoma e seu papel didático. Terra e didática. Campinas, v.1, p. 36-43, 2005.

SECADI. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Educação do Campo: marcos normativos. Brasília, 2012.

Published

2020-12-08

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

SILVA, Roberta Maidana da; NISHIJIMA, Toshio; MARJANA MACHADO DOS. The influence of the school environment on the methodological choice for Environmental Education in a rural school. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 7, p. 348–361, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10547. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10547. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-04-15
Accepted 2020-06-16
Published 2020-12-08