Dynamics of Environmental Education for valuing forest resources applied to elementary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10623

Keywords:

Awareness; Forest resources; Environmental education; Elementary School.

Abstract

The present study sought to apply environmental education actions to enhance forest resources in the school environment, and in recent years Environmental Education (EA) has been an extremely important tool in discussions and interventions between human beings and their environment. The objective was to sensitize students of the Padre Nóbrega Elementary School, located in the city of Santa Maria/RS, regarding the importance of forest resources, through activities, in order to inform conceptual, evaluative, informative and critical issues on the theme. The results of the activities are still discussed, in which the importance of bringing students closer to nature and its resources was highlighted.

 

References

ÁVILA, A. L. de; et al. Educação Ambiental no ensino fundamental através da identificação e plantio de espécies arbóreas. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 22, jan./jul., 2009.

COCITO, R. P. A natureza como espaço educacional: oportunidades para a infância. Colloquium Humanarum. v. 13, n. especial, p. 94-100, jul/dez, 2016.

CÓRDULA, E.B.L. Educação Ambiental Integradora (EAI): Unindo saberes em prol da consciência ambiental sobre a problemática do lixo. Revista Brasileira de Educação Ambiental. p. 96-103. 2009.

EFFTING, T. R. Educação Ambiental nas Escolas Públicas: realidade e desafios. 2007. 90 f. Monografia (Pós Graduação em “Latu Sensu” Planejamento Para o Desenvolvimento Sustentável) - Centro de Ciências Agrárias, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Campus Marechal Cândido Rondon, 2007. Disponível em: <http://ambiental.adv.br/ufvjm/ea2012-1monografia2.pdf>. Acesso em: 28 dez. 2018.

JUNIOR, N. M.; S. L. A. dos; J. L. M. S. de. Educação Ambiental: concepções e práticas pedagógicas de professores do ensino fundamental da rede pública e privada em Itabaiana, Sergipe. Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambient., v. especial, p. 213-236, jul./dez., 2016.

LIMA, W. Aprendizagem e classificação social: um desafio aos conceitos. Fórum Crítico da Educação: Revista do ISEP/Programa de Mestrado em Ciências Pedagógicas, v. 3, n. 1, out, 2004.

MATAREZI, J. Trilha da vida: (re)descobrindo a natureza com os sentidos. Ambiente & Educação. Revista de Educação Ambiental da FURG, Rio Grande (RS): Fundação Universidade do Rio Grande, v. 5/6, p. 55-67, 2000/2001.

MEDEIROS, A. B.; et al. Importância da Educação Ambiental na escola nas séries iniciais. Rev. Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, 2011.

MORIN, E. A Cabeça bem-feita: Repensar a Reforma Reformar o Pensamento. 14. ed. Ed. Bertrand Brasil, Rio de Janeiro: RJ, 2008.

OLIVEIRA, A. U. Situação e tendências da Geografia. In: OLIVEIRA, A. U. (org.). Para onde vai o ensino de Geografia? 7. Ed. São Paulo: Contexto, p. 24-29, 1998.

PASQUALETTO, A.; MELO, E. L.; Trilha Sensitiva no Memorial do Cerrado da Universidade Católica de Goiás. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. Rio Grande. v.18, jan./jun. 2007.

PFEIFER, F. J.; et al. A trilha sensitiva como prática de Educação Ambiental para alunos de uma escola de ensino fundamental de Palmeira das Missões-RS. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. especial, p. 64-84, jul./dez. 2016.

PIAGET, J. Psicologia e Pedagogia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.

RAMBO, G. C.; ROESLER M. R. V. B. Vivência com a natureza no ambiente escolar na primeira infância e sua relevância para construção do respeito e cuidados com o meio ambiente. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 111-131. 2019.

SANTOS, M. M. Dinâmicas de Educação Ambiental para valorização dos Recursos Florestais aplicadas ao Ensino Fundamental. 2019. 70 f. Trabalho de Conclusão de Curso – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019.

SILVA, D. G. A importância da Educação Ambiental para a sustentabilidade. FAFIPA, São Joaquim – PR. 2012 Disponível em: <http://www.uniedu.sed.sc.gov.br/wpcontent/uploads/2014/04/DANISE-GUIMARAES-DA-SILVA.pdf>. Acesso em 28 de jan. 2019.

VYGOTSKY, L. S. Problemas de método. In: VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 3. Ed. São Paulo Martins Fontes, 1989.

Published

2021-03-15

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

SANTOS, Marjana Machado dos; PADILHA, Damaris Gonçalves. Dynamics of Environmental Education for valuing forest resources applied to elementary education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 349–369, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10623. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10623. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-05-05
Accepted 2021-02-17
Published 2021-03-15