Biodiversity and anthropism in inselbergs as instruments of Environmental Education and sustainability

Authors

  • Luciene Morais Cavalcante
  • Leonardo José Silva da Costa
  • Joel Medeiros Bezerra
  • Maria de Fátima de Araújo
  • Luciano de Brito Junior
  • Abraão Alves de Oliveira Filho
  • Veneziano Guedes de Sousa Rêgo Universidade Federal de Campina Grande https://orcid.org/0000-0002-6018-5874

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14472

Keywords:

Rock outcrops; Sustainability and urban development; Public policy, health and pedagogy.

Abstract

: Inselbergs are rich wildlife refuge habitats. In the city of Patos (PB, Brazil), inselbergs have been targets of the ineffective urbanization process. The research aimed to compile data on the diversity of plants and animals in these areas and evaluate anthropic actions to support educational strategies as instruments of Environmental Education (EE) and urban sustainability. The methodological path was through basic, exploratory, bibliographic research and case study. The literary survey proved the registration of 187 species of plants, highlighting endemism and as for the fauna, during the development of the research, no bibliographies were found addressing this investigation in these inselbergues. In the Environmental Impact Assessment, anthropic activities of high magnitude were verified. The prognosis validated the weight that environmental education processes hold in the transformation of society and local fragilities in their bases, which are disarticulated. The threats to the inselbergs ambience are rooted in the cultural reality, demanding from education, transformative paths of themes and roles that resignify life and inclusive, safe, resilient and sustainable urbanization for Patos.

References

AB’ SABER, A. N. Os domínios da natureza no Brasil: Potencialidades paisagísticas. 2. Ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.

ALBINO, P. L.; VIEIRA, R. S. As cidades inteligentes e os desastres: como um modelo de urbanização sustentável pode minimizar os riscos ambientais. Revista direito das políticas públicas, v. 1, n. 2, p. 7-31, 2020.

ALMEIDA, M. A. D.; GUARDA, V.L.M. Assoreamento na bacia do Rio Maracujá. Além dos Muros da Universidade, v. 2, n. 2, 2017.

AQUINO, L. L. Geografia Patos: bases para compreensão do espaço. 1. Ed. Patos – PB, 2011.

ARAUJO, E. R.; OLIVIERI, R. D.; FERNANDES, F. R. C. Atividade mineradora gera riqueza e impactos negativos nas comunidades e no meio ambiente. Capítulo do livro “Recursos Minerais e Sociedade: impactos humanos – socioambientais – econômicos”, 2014.

ARAUJO FILHO, J. Á.; CARVALHO, F. C. Desenvolvimento sustentado da caatinga. Embrapa Caprinos e Ovinos-Circular Técnica (INFOTECA-E), 1997.

AXIMOFF, I. A.; FRAGA, C. N.; BOVINI, M. G. Vegetação em afloramentos rochosos litorâneos perturbados por incêndios na Região Metropolitana Fluminense, Estado do Rio de Janeiro. Biodiversidade Brasileira-BioBrasil, n. 2, p. 149-172, 2016.

BARCHI, R. Educação Ambiental e (eco) governamentalidade. Ciência & Educação, v. 22, n. 3, p. 635-650, 2016.

BEZERRA, R. R. Sustentabilidade urbana: uma análise da legislação aprovada pela câmara municipal de Dianópolis/TO. Humanidades & Inovação, v. 5, n. 2, 2018.

BORGES, I. M. S.; LIMA, C. A. O.; FERNANDES, A. C. G.; NUNES, C.; ALVES, Á. E. F.; NUNES, E. A. C.; NUNES, F. J. B.; ROCHA, A. L. S.; SANTOS JUNIOR, C. N.; BATISTA, C. S. O processo de urbanização e seus impactos ambientais na Cidade de Fagundes, Paraíba: recortes históricos. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, p. e345985196-e345985196, 2020.

BRASIL. Ministério das Minas e Energia, Secretaria de Geologia, Mineração e Transformação Mineral; CPRM – Serviço geológico do Brasil. Diagnóstico do município de Patos, Estado da Paraíba. Recife: CPRM/PRODEEM, 2005.

BRASIL. Lei 9.985 de 18 de julho de 2000. Regulamenta o art. 225, § 1o, incisos I, II, III e VII da Constituição Federal, institui o Sistema Nacional de Unidades de Conservação da Natureza e dá outras providências.

BRASIL. Lei nº 12.651, de 25 de maio de 2012. Dispõe sobre a proteção da vegetação nativa [...]; e dá outras providências.

BREMER, H.; SANDER, H. Inselbergs: geomorphology and geoecology. In: Inselbergs. Springer, Berlin, Heidelberg, p. 7-35, 2000.

CASTRO, J. L. S.; FERNANDES, L. S.; FERREIRA, K. E. J.; TAVARES, M. A. S.; ANDRADE, J. B. L. Mata ciliar: Importância e funcionamento. In: VIII Congresso Brasileiro de Gestão Ambiental. Anais [...]. Campo Grande/MS–27 a, 2017.

CASTRO, M. L.; CANHEDO JÚNIOR, S. G. Educação Ambiental como instrumento de participação. In: PHILIPPI JÚNIOR, A.; PELICIONI, M.C.F. (Org.). Educação Ambiental e Sustentabilidade. São Paulo: Manole, p. 465-475, 2014.

FRANCISCO, P. R. M.; MEDEIROS, R. M.; SANTOS, D.; MATOS, R.M. Classificação climática de Köppen e Thornthwaite para o Estado da Paraíba. Revista Brasileira de Geografia Física, v. 8, n. 04, p. 1006-1016, 2015.

GOMES, S. B. V.; ROCHA, M. B. Estudo de Impactos dos Resíduos Sólidos em Unidades de Conservação: o Caso da Trilha do Estudante. Research, Society and Development, v. 8, n. 10, p. 13, p. 1-17, 2019.

HEMPE, C.; NOGUERA, J. O. C. A Educação Ambiental e os resíduos sólidos urbanos. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v. 5, n. 5, p. 682-695, 2012.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 2010.

LEOPOLD, L. B.; CLARKE, F.E.; HANSHAW, B. B.; BALSLEY, J. A procedure for evaluating environmental impact. US Dept. of the interior, 1971.

LIMA, G. F. da C. Educação Ambiental crítica: do socioambientalismo às sociedades sustentáveis. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.35, n.1, p. 145-163, jan./abr. 2009.

LOPES-SILVA, R. F.; RODRIGUES, J. S.; GOMES-SILVA, F.; LUCENA, D.S.; LUCENA, M. F. A. Composição florística de um inselberg no semiárido paraibano, nordeste brasileiro. Rodriguésia, v. 70, 2019.

LOPES-SILVA, R. F.; DE ARAÚJO LUCENA, M. F.; GOMES-SILVA, F. Espécies vegetais exóticas dos inselbergs da cidade de Patos, Paraíba, nordeste do Brasil. CIENTEC-Revista de Ciência, Tecnologia e Humanidades do IFPE, v. 9, n. 2, 2018.

LUCENA, D. S.; LUCENA, M. F. A.; SOUSA, J. M.; SILVA, R. F. L.; SOUZA, P. F. Flora vascular de um inselbergue na mesorregião do sertão paraibano, nordeste do Brasil. Scientia Plena, v. 11, n. 1, p. 2015.

MARES, M. A.; SEINE, R. H. The fauna of inselbergs. In: Inselbergs. Springer, Berlin, Heidelberg, p. 483-491, 2000.

MILEN, A. F.; CARACRISTI, I.; MONTELES, W. S. Caracterização geoambiental da Unidade de Conservação Refúgio de Vida Silvestre Pedra da Andorinha. Revista de Geociências do Nordeste, v. 2, p. 1191-1200, 2016.

MÓNICO, L. S.; ALFERES, V. R.; PARREIRA, P. M.; CASTRO, P. A. A Observação Participante enquanto metodologia de investigação qualitativa. CIAIQ 2017, v. 3. 2017.

OLIVEIRA, D. A. H. C.; ALMEIDA, S.V G.; SOUSA RÊGO, V. G.; MEDEIROS, F. S.; FARIAS, S. A. R.; LIMA, J.R. Diagnóstico ambiental da utilização da terra e de implicações ecológicas em microbacia da Serra do Teixeira, Patos (PB). Revista brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, V. 14, Nº 4:170-184, 2019.

ORLANDINI, I.; TORTELLY NETO, R. Redução de impactos ambientais gerados pela bovinocultura de leite: revisão bibliográfica. Arquivos Brasileiros de Medicina Veterinária FAG, v. 3, n. 1, p. 144-156, 2020.

PARMENTIER, I.; STÉVART, T.; HARDY, O. J. The inselberg flora of Atlantic Central Africa. I. Determinants of species assemblages. Journal of Biogeography, v. 32, n. 4, p. 685-696, 2005.

PEREIRA NETO, M. C.; DA SILVA, N. M. Relevos residuais (maciços, inselbergs e cristas) como refúgios da biodiversidade no Seridó potiguar. Revista Geonorte, v. 3, n. 4, p. 262-273, 2012.

PHILIPPI JR, A. PELICIONI, M. C. F. Bases políticas, conceituais, Filosóficas e Ideológicas da Educação Ambiental. Educação Ambiental e sustentabilidade (eds.). 2. Ed. Barueri: Manole, p. 1006, 2014.

PITORRA, E. F.; FERREIRA, R. L. Princípios da sustentabilidade e desenvolvimento urbano no município de Lagoa Grande/MG. Humanidades & Tecnologia em Revista, p. 40, 2018.

POREMBSKI, S. Tropical inselbergs: habitat types, adaptive strategies and diversity patterns. Brazilian Journal of Botany, v. 30, n. 4, p. 579-586, 2007.

PORTO, P. A. F.; ALMEIDA, A.; PESSOA, W. J.; TROVÃO, D.; FELIX, L. P. Composição florística de um inselbergue no agreste paraibano, município de Esperança, Nordeste do Brasil. Revista Caatinga, v. 21, n. 2, 2008.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

REIS, C.; BARRIOS, Y. M. R.; SILVA, R. B. S.; BUSARELLO, M. T. B. Roteiro para análise de dados qualitativos em pesquisas sobre turismo e desenvolvimento sustentável. Turismo: Visão e Ação, Volume 24, Nº 3 Páginas 512 – 526, 2022.

RUSCHEINSKY, A; TREIS, M. C. A integração entre políticas públicas de proteção social com Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 4, p. 205-226, 2021.

SANTOS, L. A.; FABRICANTE, J. R. Impactos da exótica invasora Boerhavia diffusa L. sobre a diversidade de espécies do estrato herbáceo e arbustivo autóctone de uma área ripária na Caatinga, Sergipe, Brasil. Scientia Plena, v. 15, n. 1, 2019.

SÁNCHEZ, L. E. Avaliação de impacto ambiental: conceitos e métodos / Luis Enrique Sánchez. 2. ed. São Paulo: Oficina de Textos, 2013.

SOUZA, J. S. O impacto ambiental atribuído à pecuária. Programa de Pós-graduação em Zootecnia da Universidade Estadual de Maringá. Revista CRMV-PR, Ed. 30, 2010.

Published

2023-08-18

How to Cite

Cavalcante, L. M., Costa, L. J. S. da, Bezerra, J. M., Araújo, M. de F. de, Brito Junior, L. de, Oliveira Filho, A. A. de, & Rêgo, V. G. de S. (2023). Biodiversity and anthropism in inselbergs as instruments of Environmental Education and sustainability. Brazilian Journal of Environmental Education, 18(5), 39–60. https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14472

Issue

Section

Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2022-10-15
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-04-13
##plugins.generic.dates.published## 2023-08-18

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.