Analysis of the application of Environmental Education as a multidisciplinary tool in the context of integrative evaluation activities

Authors

  • Thiago de Noroes Albuquerque Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Maranhão
  • Pablo Melquisedeque Souza e Silva Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v9.15542

Keywords:

Environment, Interdisciplinary Activity, Awareness.

Abstract

Environmental education was a mechanism devised through several international conferences with the aim of favoring the maintenance and improvement of the environmental quality of natural, artificial, cultural and work spaces, as provided for in the Federal Constitution. Since environmental education is a tool that transforms realities, it must be present in an articulated way at all levels and modalities of the educational process, as required by Law 9795/1999. The objective of the work was to apply a variety of integrative practices considering the formative path of high school students of the environment course at the Federal Institute of Maranhão - Campus Buriticupu. Among the various practices available, the study proposed to analyze four different integrated activities carried out throughout the school term. All evaluated activities encompassed sustainability themes that permeate several disciplines. Regarding the activities developed, a significant participation of students in all activities was observed. The application of integrative activities allowed the stimulation of different knowledge and psychomotor actions that helped the students' cognitive development. The practices enabled, among other positive effects, the reduction of waste generated in activities that normally consume it, such as the production of models and games, recognition and generation of affection for the space in which they reside, allowing the questioning of the local difficulties that must be overcome to ensure quality environment in urban spaces.

References

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999: Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm> . Acesso em: 07/10/2022.

ALCÂNTARA, Nayra Rodrigues de; MORAES FILHO, Aroldo Vieira de. Elaboração e utilização de um aplicativo como ferramenta no ensino de Bioquímica: carboidratos, lipídios, proteínas e ácidos nucleicos. Revista de Ensino em Bioquimica, [S.I], v. 13, p. 54-72, 2015.

ASSUMPÇÃO, Polyana Garcia da. A Transversalidade dos Materiais Recicláveis no processo de Ensino-Aprendizagem: possibilidades de aproveitamento como recursos pedagógicos. 2022. 97 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação Pré-Escolar e 1º Ciclo do Ensino Básico, Instituto Politécnico de Beja, Beja, 2022.

BERTUSSO, Fernando Rodrigo; MACHADO, Ester de Godoy; TERHAAG, Marcela Moreira; MALACARNE, Vilmar. A utilização das Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) no ensino de Ciências: um paradigma a ser vencido. Research, Society And Development, [S.L.], v. 9, n. 12, p. 1-18, 23 dez. 2020. Research, Society and Development. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i12.11099.

COLMAN, Cristina Beatriz. Utilização do aplicativo Qr code no ensino de ciências. 2019. 52 f. Monografia (Especialização) - Curso de Informática Instrumental, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.

CORRÊA, Leylanne Amorim Soares; et al. A dinamização das aulas matemáticas com a utilização de jogos para o ensino aprendizagem dos números naturais na educação básica. Research, Society And Development, [S.L.], v. 12, n. 1, p. 1-11, 1 jan. 2023. Research, Society and Development. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v12i1.39344.

COSTA, Maria Célia Rodrigues; SOUSA, Damião Sampaio de; MENDES, Francisco Rogênio da Silva; VASCONCELOS, SSandro Olímpio Silva; SANTOS, Hélcio Silva dos; MARINHO, Gabrielle Silva. Elaboração e avaliação de infográficos como material didático para Educação Ambiental: experiência formativa na extensão universitária. 10.5281/Zenodo.7118162, [S.L.], p. 26-34, 28 set. 2022. Zenodo. http://dx.doi.org/10.5281/ZENODO.7118162.

COSTA, Maria Luiza Gouvea da et al. Caminhada por diferentes propósitos: um estudona cidade de Cambé-PR. Revista de Morfologia Urbana, [s. l], v. 10, p. 1-20, 2022.

CRUZ, Bruna Cardoso. Saberes docentes e formação de professores(as) no curso de licenciatura em educação do campo da Universidade Federal de Goiás – Câmpus Goiás. 2022. 181 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação em Ciências e Matemática, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2022.

DELAMUTA, Beatriz Haas; COELHO NETO, João; SANCHEZ JUNIOR, Sidney Lopes; ASSAI, Natany Dayani de Souza. O uso de aplicativos para o ensino de Química: uma revisão sistemática de literatura. Revista de Estudos e Pesquisas Sobre Ensino Tecnológico, [s. l], v. 7, p. 1-15, 2021.

ESTEVAM, Rogério Sousa; PEREIRA, Simone Pinheiro; SANTOS, Davis Castro; COSTA, Hemilton Cardoso. Produção e avaliação de um aplicativo móvel para ensino de química ambiental. Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, [s. l], v. 17, p. 22-33, 2021.

KERBER, Cristiano. O Discurso Ecológico, a Educação Ambiental e os Comuns. 2022. 123 f. TCC (Graduação) - Curso de Licenciatura em Ciências Sociais, Universidade Federal de Santa Catarina, Ilha de Santa Catarina, 2022.

LUNAS, Regiane Matos de; PEREIRA, Ademir de Souza. Caminhada Ecológica: potencialidades para uma abordagem crítica da Educação Ambiental na Educação Básica. Revista Insignare Scientia, [s. l], v. 5, p. 413-434, 2022.

OLIVEIRA, Marade Moura; SILVA, Josivaldo Ferreira da; SILVA, Maria de Fátima da; GUTJAHR, Ana Lúcia Nunes. Trilha interpretativacomo instrumento da pedagogia da natureza na formação de professoresda educação infantil, Parauapebas(PA). Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 17, p. 365-380, 2022. https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.14020

OLIVEIRA, Terezinha Marisa Ribeiro de; AMARAL, Carmem Lúcia Costa. O uso de aplicativos no Ensino da Matemática: o que pensam os alunos do ensino fundamental anos finais. Revista Encitec, [S.L.], v. 10, n. 2, p. 40-50, 17 jun. 2020. Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missoes. http://dx.doi.org/10.31512/encitec.v10i2.3118.

ROCHA, Paul Symon Ribeiro; RAMOS, Carlos Vieira; BRASIL, Tainara Antunes. A Utilização de Softwares no Ensino de Matemática para Ensino Fundamental e Médio. In: Congresso sobre Tecnologias na Educação, 4., 2019, Recife. Anais [...] . Recife: Ctrl+E, 2019. p. 1-10.

ROMEIRO, Sinara Silva; SILVA, Verônica Pinheiro. Relato do uso de metodologias alternativas para o ensino de ciências da natureza no ensino fundamental. Journal Of Education Science And Health, [S.L.], v. 3, n. 1, p. 1-11, 26 jan. 2023. Journal of Education, Science and Health - JESH. http://dx.doi.org/10.52832/jesh.v3i1.182.

SANTOS, Jean Carlos Vieira et al. Aparecida do rio doce (go), cidade pequena e criatividade nos espaços públicos e de lazer. Espaço em Revista, [S.I], v. 21, p. 69-85, 2019.

SOARES, José Francisco. Improving cognitive performance of students enrolled in elementary school. Caderno de Pesquisa, [s. l], n. 37, p. 1-26, 2007.

SOUSA, Emilly Thaís Feitosa; MARTINS, Glenda Monique Gonçalves; PEREIRA, Rômulo Jorge Batista; GÓES, Andreia Caroline; HAGER, Adriane Xavier; AZEVEDO, Marcia Mourão Ramos. O emprego do lúdico como ferramenta de ensino para a disciplina de biologia em escolas da rede publica de ensino de Santarém-PA. Revista de Extensão da Integração Amazônica, [s. l], p. 147-150, 2023.

SOUZA, Paulo Alexandre da Silva; SANTOS, Vanusa Carla Pereira; CUNHA, Jéssica Almeida da. A economia circular e a geração de emprego e renda para os catadores de materiais recicláveis em belém e RMB: Cooperativa Filhos do Sol. In: Congresso Sul-Americano de Resíduos Sólidos e Sustentabilidade, 13., 2022, Gramado. Anais [...] . Gramado: Ibeas, 2022. p. 1-8.

Published

2024-04-01

How to Cite

Albuquerque, T. de N., & Silva, P. M. S. e. (2024). Analysis of the application of Environmental Education as a multidisciplinary tool in the context of integrative evaluation activities. Brazilian Journal of Environmental Education, 19(2), 47–59. https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v9.15542

Issue

Section

Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2023-08-18
##plugins.generic.dates.accepted## 2024-01-24
##plugins.generic.dates.published## 2024-04-01

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.