Environmental Education and Solid Waste

Authors

  • Fredson Pereira da Silva Universidade Estadual do Ceará
  • Ranniclebia Kelly Rodrigues Viana Universidade de Pernambuco - Campus Petrolina.
  • Patrícia Barbosa da Silva Universidade de Pernambuco - Campus Petrolina

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.15145

Keywords:

Environment, Recycling, Interdisciplinarity

Abstract

Environmental Education with students contributes to raising their awareness of the importance of the environment and its conservation. The objective of this study was to describe the proposal of Environmental Education with solid waste as an interdisciplinary theme. The methodology adopted in this research had a qualitative character, of the bibliographical survey type, in which a study is presented based on some works related to the proposal of Environmental Education and solid waste. Developing a transversal theme of worldwide interest, provokes in the student the ability to think ecologically and socially, making it possible to transmit knowledge to other parties involved, such as the family and the community in which it is inserted.

Author Biographies

Fredson Pereira da Silva, Universidade Estadual do Ceará

Doutorando em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará – UECE, Fortaleza, Ceará, Brasil.

Ranniclebia Kelly Rodrigues Viana, Universidade de Pernambuco - Campus Petrolina.

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade de Pernambuco.

Patrícia Barbosa da Silva, Universidade de Pernambuco - Campus Petrolina

Mestra em Ciência e Tecnologia Ambiental para o Semiárido, Universidade de Pernambuco

References

ALMEIDA, P. S. Armazenamento de lixo urbano em Lixões e Aterros Sanitários: Contaminação do solo, proliferação de macro e micro vetores e contaminação do lençol freático. USP, 2009.

ANDRADE, A.S.; SOUZA, T. E. M.S.; GUIMARÃES, W. N. R. Gincana sobre resíduos sólidos na aula de Geografia. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 6, p. 125–138, 2021.

BADR, E., THOMAS, C., FALCONE, C. L., FALCÃO, E. T., BADR E., FARIAS, G. A.; SAMPAIO, J. M. S.; CÂMARA, L. M. A. R.; SOUZA, M. A. F.; MOURA, T. C. B. F.; ALMEIDA, T. Á. P. & QUEIROZ, Y. V. S. Educação Ambiental, conceitos, histórico, concepções e comentários à lei da Política Nacional de Educação Ambiental (Lei nº 9.795/99). Manaus: Editora Valer, 2017.

BOY, W. Educação Ambiental e projetos sustentáveis com reutilização de resíduos sólidos. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 5, p. 398–411, 2022.

BRASIL. Conselho Nacional do Meio Ambiente. Resolução n.001, de 23 de janeiro de 1986. Dispõe sobre critérios básicos e diretrizes gerais para o Relatório de Impacto Ambiental – RIMA. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 17 fev.,1986.

BRASIL. Política Nacional de Educação Ambiental - PNEA.Lei n°9.795 de 27 de abril de 1999.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: meio ambiente, saúde. – Brasília: 128p.,1997.

BRASIL. Política Nacional de Resíduos Sólidos.Lei 12.305. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2 ago. 2010. Disponível em: . Acesso em 21 fev.2023.

CASTRO, M. A. A reciclagem no contexto escolar.2008. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/448-4.pdf>. Acesso em 21 fev.2023.

COIMBRA, A. S. Interdisciplinaridade e Educação Ambiental: Integrando seus princípios necessários. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 14, p. 115-121,2005.

CONRADO, L. M. N.; SILVA, V. H. Educação Ambiental e interdisciplinaridade: Um diálogo conceitual.Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental. Florianópolis, v. 6, n. 3, p. 651-665, out. /dez.,2017.

CUBA, M. A. Educação Ambiental nas Escolas. Revista Eccom, v. 1, n. 2, p. 23-31,2010.

DEUS, R. M., BATTISTELLE; R. A. G.; SILVA. G. H. R. Resíduos sólidos no Brasil: contexto, lacunas e tendências. Engenharia Sanitaria e Ambiental. v.20, n.4, p. 685-698,2015.

EIGENHEER, E. M. A história do lixo: a limpeza urbana através dos tempos. Porto Alegre: Pallotti,2009.

ELK, A. G. H. P. V. Redução de emissões na disposição final. Coordenação de Karin Segala – Rio de Janeiro: IBAM,2007.

FAZENDA, I. O Que é interdisciplinaridade? São Paulo:Cortez,2008.

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade. Grupo de Estudos e Pesquisa em Interdisciplinaridade (GEPI) – Educação: Currículo – Linha de Pesquisa: Interdisciplinaridade, v. 1, n. 6, especial (abril. 2015) – São Paulo: PUCSP,2015.

FERREIRA, J. E.; PEREIRA, S. G.; BORGES, D. C. S. A Importância da Educação Ambiental no Ensino Fundamental. Revista Brasileira de Educação e Cultura, n. 7, p. 104-119,2013.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

JACOBI, P. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n. 118, p. 189-205,2003.

JACOBI, P. R. Educação Ambiental: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 233-250,2005.

LOUREIRO, C. F. B.; CUNHA, C. C. Educação Ambiental e gestão participativa de unidades de conservação: elementos para se pensar a sustentabilidade democrática. Ambiente & Sociedade, v.11, n.2, p. 237-253,2008.

MORGENSTERN, L. T. B.; FRANCISCHETT, M. N. Educação Ambiental: uma proposta interdisciplinar.2019. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/182-4.pdf>. Acesso em 21 fev.2023.

MUCELIN, C. A.; BELLINI, M. Lixo e impactos ambientais perceptíveis no ecossistema urbano. Sociedade & natureza, v. 20, n. 1, p. 111-124,2008.

OLIVEIRA, D. K. S.; SOUSA, L. L. A.; OLIVEIRA, J. L. S. Problemas ambientais e a Educação Ambiental em área urbana no município de Patos, Paraíba. In: V CONEDU Congresso Nacional Educação. Anais do V CONEDU Congresso Nacional Educação.2018.

SILVA, S., FERREIRA, E., ROESLER, C.; BORELLA, D.; GELATTI, E., BOELTER, F.& MENDES, P. OS 5 R’S DA SUSTENTABILIDADE: CONCEITOS E EVOLUÇÃO. Anais do V Seminário de Jovens Pesquisadores em Economia & Desenvolvimento, 9º Mostra de Ensino, 2017, Santa Maria, RS. Anais 32ª Jornada Acadêmica Integrada,2018.

STEDILE, N. L. R.; CAMARDELO, A. M. P. .; CIOATO, F. M. Educação Ambiental no ensino formal para o correto manejo de resíduos. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 1, p. 96–113, 2021.

SOARES, L. G. C.;SALGUEIRO, A. A.; GAZINEU, M. H. P. Educação Ambiental aplicada aos resíduos sólidos na cidade de Olinda, Pernambuco – um estudo de caso. Revista Ciências & Tecnologia, v. 1, n. 1, p. 1-9,2017.

TANNOUS, S.;GARCIA, A. G. Histórico e evolução da Educação Ambiental, através dos tratados internacionais sobre o meio ambiente. Nucleus, v.5, n.2, p.183-196,2008.

TREMBULAK, S.; PINHO, A. C. Lixo e consumo: abordagem e contextualização sobre o lixo e consumo na disciplina de Ciências nos anos finais do Ensino Fundamental. Cadernos PDE, v. 1, p. 1-14,2013.

TOZONI-REIS, M. F. C.; CAMPOS, L. M. L. Educação Ambiental escolar, formação humana e formação de professores: articulações necessárias. Educar em revista, p. 145-162,2014.

Published

2023-12-01

How to Cite

Silva, F. P. da, Viana, R. K. R. ., & Silva, P. B. da . (2023). Environmental Education and Solid Waste. Brazilian Journal of Environmental Education, 18(7), 211–226. https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.15145

Issue

Section

Relatos de Experiências
##plugins.generic.dates.received## 2023-05-30
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-09-26
##plugins.generic.dates.published## 2023-12-01

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.