Environmental Education in public early childhood education schools that are partners of the Municipal Project Adopt a School from the teachers’ perspective

Authors

  • Luana Pinto Bilhalva Haubman Universidade Federal de Pelotas (UFPel)
  • Rubiane Buchweitz Fick Universidade Federal de Pelotas (UFPel)
  • Ana Clara Marins Mendes Universidade Federal de Pelotas (UFPel)
  • Karine Fonseca de Souza Universidade Federal de Pelotas (UFPel)
  • Larissa Medianeira Bolzan Universidade Federal de Pelotas (UFPel)
  • Rafael Beltrame Universidade Federal de Pelotas (UFPel)
  • Luciara Bilhalva Corrêa Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14832

Keywords:

Preschool; Teachers; Sustainability

Abstract

Environmental Education (EE) is fundamental in early childhood education. The objective of this work is to understand the performance of preschool teachers in relation to the development of EE in the Adopt a School Project (ASP) in early childhood education in the city of Pelotas (RS, Brazil). Quali-quantitative research, through a questionnaire to 30 teachers. The results showed a higher incidence of EE actions related to the ASP Project; the development of EE in the classroom prevails; interest in continuing education in EE; lack of continuing education in the area of EE; the ASP Project contributes to EE practices in schools. It is concluded that the development of EE is related to the longer time that teachers work in schools, and there is also a need for continuing education in EE.

Author Biographies

Luana Pinto Bilhalva Haubman, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Pedagoga. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais (PPGCAMB) da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Integrante do Núcleo de Ensino, Pesquisa e Extensão em Resíduos e Sustentabilidade da UFPel. 

Rubiane Buchweitz Fick, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Acadêmico do Curso de Engenharia Ambiental e Sanitária da UFPel. Integrante do Núcleo de Ensino, Pesquisa e Extensão em Residuos e Sustentabilidade - NEPERS/UFPel.

Ana Clara Marins Mendes, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Acadêmica do Curso de Engenharia Ambiental e Sanitária da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Integrante do Núcleo de Ensino, Pesquisa e Extensão em Resíduos e Sustentabilidade – NEPERS/UFPel.

Karine Fonseca de Souza, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Engenheira Ambiental e Sanitarista. Integrante do Núcleo de Ensino, Pesquisa e Extensão em Resíduos e Sustentabilidade – NEPERS/UFPel.

Larissa Medianeira Bolzan, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Administração. Doutora em Administração. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais (PGCAMB) da Universidade Federal de Pelotas (UFPel).

Rafael Beltrame, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Engenheiro Florestal. Doutor em Ciências Florestais. Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais (PPGCAMB) da Universidade Federal de Pelotas (UFPel).

Luciara Bilhalva Corrêa, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Economista Doméstica. Doutora em Educação Ambiental. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais (PGCAMB) da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Coordenadora do Núcleo de Ensino, Pesquisa e Extensão em Resíduos e Sustentabilidade – NEPERS/UFPel.

References

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Published

2023-10-01

How to Cite

Haubman, L. P. B., Fick, R. B., Mendes, A. C. M., Souza, K. F. de, Bolzan, L. M., Beltrame, R., & Corrêa, L. B. (2023). Environmental Education in public early childhood education schools that are partners of the Municipal Project Adopt a School from the teachers’ perspective. Brazilian Journal of Environmental Education, 18(6), 238–257. https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14832

Issue

Section

Artigos
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