Socio-environmental sustainability indicators in basic education schools

Authors

  • Claudia Maris Coelho Pezzi Universidade do Planalto Catarinense (UNIPLAC), Lages, SC
  • Lúcia Ceccato de Lima Universidade do Planalto Catarinense (UNIPLAC), Lages, SC

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14383

Keywords:

Indicators; socio-environmental sustainability; scholar management; PPP and PGE.

Abstract

The sustainability and socio-environmental indicators should be at stake in discussions of basic education. The implementation of this indicators in schools promotes a form of education that includes social justice and ambiental conservation, aiming to form citizens preoccupied with the commun future. The objective is to analyze managers' perception about what is registered in school’s units documents, like the Pedagogical Politic Project (PPP) and the Scholar Management Plan (PGE) about what ranges the dimension and indicators turned to socio-environmental sustainability. It is a qualitative and descriptive research, developed from an online questionnaire sent to the managers and a documentary analysis. The managers that stand out have knowledge and awareness towards this question, although it does not reflect in the analyzed documents. The public education need to move forward regarding the pedagogical socio-environmental practices, worked in a fragmented way and following guides that do not meet the demand.

Author Biography

  • Lúcia Ceccato de Lima, Universidade do Planalto Catarinense (UNIPLAC), Lages, SC

    Pós - doutora em Educação Ambiental e Sustentabilidade pela Universidade Autonoma de Madrid - Espanha (UAM - 2017). Doutora em Engenharia Ambiental pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC - 2007). Mestre em Educação/Educação e Ciência pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC - 1999). Especialista em Metodologia da Pesquisa pela Universidade do Planalto Catarinense (UNIPLAC - 1996). Especialista em Educação pela Universidade do Planalto Catarinense (UNIPLAC - 1993). Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC - 1984). Professora no ensino superior a partir de 1989. Desde 2010 é professora e pesquisadora dos mestrados da UNIPLAC: Mestrado em Educação – PPGE e Mestrado em Ambiente e Saúde – PPGAS, integrando as linhas de pesquisa: Educação, Processos-socioculturais e Sustentabilidade (PPGE) e Condições da Vida e Manejo Ambiental (PPGAS), respectivamente. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ambiente, Educação e Saúde - GEPES AMBIENS. Discute temas interdisciplinares: Educação Ambiental e Ambientalização das Instituições; Epistemologia e Formação Humana; Educação Básica e Superior; Ciências Ambientais; Ambiente, Saúde e Sustentabilidade em áreas de afloramento do Sistema Aquífero Guarani/ Serra Geral. Experiência na Educação Básica - SEC/SC (1984 - 2017). Participa de redes nacionais e internacionais de Pesquisa em Educação Ambiental e Sustentabilidade.

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Published

2023-06-01

Issue

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Artigos

How to Cite

PEZZI, Claudia Maris Coelho; LIMA, Lúcia Ceccato de. Socio-environmental sustainability indicators in basic education schools. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 4, p. 307–320, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14383. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14383. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-09-28
Accepted 2023-01-26
Published 2023-06-01