Environmental Education and the focus on conserving natural resources in capoeira

Authors

  • Jair Silva Hartmann Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
  • Eduarda Maria Schneider Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
  • Leonardo Biral Universidade Federal de Goiás (UFG), Instituto de Ciências Biológicas, Departamento de Botânica.

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.15308

Keywords:

Botany, Macrotrends, Brazilian Culture, Sustainability

Abstract

This contribution aimed to evaluate the contribution of a socio-environmental workshop on making capoeira musical instruments (“berimbau” and “caxixi”) with practitioners of this cultural activity, in order to analyze the participants’ perceptions about the environmental education and the use of natural resources. The methodology applied was based on questionnaires for the constitution of analyzed data from the content analysis methodology. The results showed that the participants presented perceptions categorized in the Conservative and Pragmatic macrotrends. We emphasize the importance of including environmental education in capoeira for the sustainable use of natural resources used in this cultural practice, as well as a critical understanding of the environmental-society relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jair Silva Hartmann, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Discente formado do Programa de Pós-graduação em Recursos Naturais e Sustentabilidade (PPGRNS), câmpus Santa Helena.

Eduarda Maria Schneider, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Professora efetiva do curso de Ciências Biológicas da UTFPR, e professora permanente do Programa de Pós-graduação em Recursos Naturais e Sustentabilidade (PPGRNS), câmpus Santa Helena.

Leonardo Biral, Universidade Federal de Goiás (UFG), Instituto de Ciências Biológicas, Departamento de Botânica.

Programa de Pós-graduação em Recursos Naturais e Sustentabilidade (PPGRNS), câmpus Santa Helena.

References

AMARAL, M.G.T.; SANTOS, V.S. Capoeira, herdeira da diáspora negra do Atlântico: de arte criminalizada a instrumento de educação e cidadania. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, v.62, p.54-73, 2015.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRITO, M.C.A. Desenvolvimento compartilhado de reservatórios comuns entre Estados. Rio de Janeiro: E-papers, 2006.

CONDE, B.V. A arte da Negociação: a capoeira como navegação social. Rio de Janeiro: Novas Ideias, 2007.

CRESPO, S. Educar para a sustentabilidade: a Educação Ambiental no programa da agenda 21. In: NOAL, F.O., REIGOTA, M.; BARCELOS, V.H.L. (orgs.). Tendências da Educação Ambiental brasileira. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, p. 211-225, 1998.

DASHEFSKY, H.S. Dicionário de ciência ambiental. São Paulo: Gaia, 1997.

FERNANDES, R.M., KATAOKA, A.M.; AFFONSO, A.L.S. A Abordagem das Macrotendências da Educação Ambiental em livros didáticos. Revista Valore, v.6, p. 1518-1530, 2021.

GOHN, M.G. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: aval. pol. públ. educ., v.14, n.50, p. 27-38, 2006.

HARTMANN, J.S.; SCHNEIDER, E.M.; BIRAL, L. Principais espécies vegetais usadas na capoeira. Botânica Pública, v. 4, p.12-18, 2023.

LAYRARGUES, P.P.; LIMA, G.F.C. As macrotendências político-pedagógicas da Educação Ambiental brasileira. Ambiente e Sociedade, v.17, n.1. p. 23-40, 2014.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M.E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

NASCIMENTO, M.S; ANJOS SANTOS, F.P; RODRIGUES, V.P.; SILVA NERY, V.A. Oficinas pedagógicas: Construindo estratégias para a ação docente – relato de experiência. Rev. Saúde Com, v.3, n.1. p.85-95, 2007.

SANTOS, L.S. Capoeira: Uma expressão antropológica da cultura brasileira.

Dissertação (Mestrado em Geografia) - Programa de Pós-graduação em Geografia – Universidade Estadual de Maringá, 2002.

Published

2024-02-01

How to Cite

Hartmann, J. S., Schneider, E. M., & Biral, L. (2024). Environmental Education and the focus on conserving natural resources in capoeira. Brazilian Journal of Environmental Education, 19(1), 272–291. https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.15308

Issue

Section

Relatos de Experiências
##plugins.generic.dates.received## 2023-07-04
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-12-05
##plugins.generic.dates.published## 2024-02-01

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.