Environmental Education in the pandemic context: general aspects and the case of São Carlos (SP, Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12695

Keywords:

Portuguese

Abstract

The complexity of socio-ecological systems was aggravated by COVID-19, which imposed a series of difficulties on educational processes. The article aims to raise the challenges and perspectives of the practice of Environmental Education in the pandemic context and, specifically, for the case of São Carlos city, São Paulo State, Brazil. A multi-method approach was developed, associating Systematic Bibliographic Review with reports collected by a questionnaire made available to local institutions. Among the main results, the need for adaptations of the methodologies usually developed was identified; the importance of community participation was emphasized; and suggestions were summarized when facing the current and future scenario.

 

Author Biographies

Edimilson Rodrigues dos Santos Junior, Escola de Engenharia de São Carlos - USP

Mestrando em Ciências da Engenharia Ambiental na Escola de Engenharia de São Carlos (PPG-SEA EESC/USP) com pesquisa na área de Instrumentos de Política Ambiental. Formou-se em Engenharia Ambiental na mesma instituição. Participou de diferentes projetos de pesquisa e extensão, com temáticas gerais envolvendo tecnologias sociais, saneamento rural, urbanismo, habitação social e meio ambiente, com destaque ao Grupo de Estudos e Intervenções Socioambientais (GEISA - USP); à Cartilha da Cidade (IAU/USP); e ao Grupo de Práticas de Pesquisa, Ensino e Extensão em Urbanismo (PexURB IAU/USP).

Nayara Fernandes de Mendonça, Portuguese

Possui graduação em Engenharia Ambiental pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2018), graduação em Formação Pedagógica para não licenciados em matemática (2020). Atualmente é mestranda em Ciências da Engenharia Ambiental pela Universidade de São Paulo e cursa MBA em Projetos Sustentáveis e Inovações Ambientais pela Universidade Federal do Paraná. Atua na área de Instrumentos e política ambiental, tal como Avaliação de Impacto Ambiental.

Maria Rita Raimundo e Almeida, Universidade Federal de Itajubá

Possui graduação em Engenharia Ambiental pela Universidade Federal de Itajubá (2008), mestrado em Meio Ambiente e Recursos Hídricos pela Universidade Federal de Itajubá (2010) e doutorado em Ciências da Engenharia Ambiental pela Escola de Engenharia de São Carlos da Universidade de São Paulo (2013). Foi professora na Universidade Federal de Uberlândia e, atualmente, é professora na Universidade Federal de Itajubá. Tem experiência na área de Engenharia Ambiental, atuando principalmente com instrumentos de política ambiental, tais como a Avaliação de Impacto Ambiental e o Licenciamento Ambiental.

References

AGUIAR, F. R. M. de. Pandemia da COVID-19 e demandas de atuação docente. Revista Diálogos Acadêmicos, v. 9, n. 1, p. 58-59, 2020.

ALVAREZ-RISCO, A. et al. Expectations and interests of university students in covid-19 times about sustainable development goals: Evidence from Colombia, Ecuador, Mexico, and Peru. Sustainability, v. 13, n. 6, 2021.

ALVES, Z. M. M. B.; SILVA, M. H. G. F. D. da. Análise qualitativa de dados de entrevista: uma proposta. Paidéia, v.2, p. 61–69, 1992.

ANHOLON, R. et al. The COVID-19 pandemic and the growing need to train engineers aligned to the sustainable development goals. International Journal of Sustainability in Higher Education, v. 21, n. 6, p. 1269–1275, 2020.

ASSAF, N.; GAN, D. Environmental education using distance learning during the COVID-19 lockdown in Israel. Perspectives in Education, v. 39, n. 1, p. 257–276, 2021.

BAI, H. A critical reflection on environmental education during the COVID-19 Pandemic. Journal of Philosophy of Education, v. 54, n. 4, p. 916–926, 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução: Luis Antero Reto. São Paulo: Edições 70, 2016.

BAROUKI, R. et al. The COVID-19 pandemic and global environmental change: Emerging research needs. Environment International, v. 146, p. 106272, 2021.

BEERY, T. What we can learn from environmental and outdoor education during COVID-19: A lesson in participatory risk management. Sustainability, v. 12, n. 21, p. 1–13, 2020.

BORTOLON, B.; MENDES, M. S. S. A importância da Educação Ambiental para o alcance da Sustentabilidade. Revista Eletrônica de Iniciação Científica, v. 5, n. 1, p. 118–136, 2014.

BRASIL. Lei n° 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 27 abr. 1999.

CEE - Collaboration for Environmental Evidence. Guidelines and Standards for Evidence Synthesis in Environmental Management. [s.l.] AS Pullin, GK Frampton, B Livoreil & G Petrokofsky, 2018.

CHEN, H.; PENG, Z. Discontinuous learning through destructive experiences: A ‘change’ approach to catastrophe education in eco-pedagogy. Educational Philosophy and Theory, v. 52, n. 13, p. 1409–1420, 2020.

CHOUDHURY, M. et al. The word cloud analysis to evaluate the impact of covid-19 on environmental professionals and environmental degree holders: A pan india survey. Bangladesh Journal of Medical Science, v. 20, n. 2, p. 414–419, 2021.

COSKUN-SETIREK, A.; TANRIKULU, Z. M-Universities: Critical Sustainability Factors. SAGE Open, v. 11, n. 1, p. 2158244021999388, 2021.

FRANCO, M. L. P. B. Análise de conteúdo. 2. ed. Brasília: Líber Livro Editora, 2005.

GREEN, C. et al. Preparing education for the crises of tomorrow: A framework for adaptability. International Review of Education, v. 66, n. 5, p. 857–879, 2020.

GUERRA, A. F. S. et al. Educação Ambiental: a resistência e o esperançar em tempos de pandemia. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 4, p. 237–258, 2020.

HALL, K.; HISEL, J. D. Environmental Health Education in a Pandemic: Lessons and Opportunities. Journal of Environmental Health, v. 83, n. 7, p. 36–39, 2021.

ICHSAN, I. Z.; RAHMAYANTI, H. HOTSEP: Revised Anderson’s Taxonomy in Environmental Learning of COVID-19. HOTSEP: Revised Anderson’s Taxonomy in Environmental Learning of COVID-19, v. 9, n. 3, p. 1257–1265, 2020.

IYENGAR, R.; SHIN, H. Community-based programs to tackle environmental education and COVID-19: A case study from Millburn, New Jersey. Prospects, 2020.

LEAL FILHO, W. et al. COVID-19: the impact of a global crisis on sustainable development teaching. Environment, Development and Sustainability, 2021.

MAIA, J. S. da S. Formação permanente de professores e a Educação Ambiental crítica no contexto da escola pública. PRACS: Revista Eletrônica de Humanidades do Curso de Ciências Sociais da UNIFAP, v. 11, n. 2, p. 07–19, 2019.

MERCADO, B.; TERESA, M. Curricular environmentalization. Covid-19, new emphases for education. PRAXIS & SABER, v. 12, n. 28, p. 1–15, 2021.

MORETTO, R. A. et al. Formação de Professores e Educação Ambiental: desafios e conquistas no contexto imposto pela Pandemia de Covid-19. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 4, n. 3, p. 291–308, 2021.

MUKUTE, M. et al. Education in Times of COVID-19: Looking for Silver Linings in the Southern Africa’s Educational Responses. Southern African Journal of Environmental Education, v. 36, p. 1–16 2020.

QUAY, J. et al. What future/s for outdoor and environmental education in a world that has contended with COVID-19? Journal of Outdoor and Environmental Education, v. 23, n. 2, p. 93–117, 2020.

QUESADA-RODRÍGUEZ, C. et al. Impact of 2020 COVID-19 lockdown on environmental education and leatherback sea turtle (Dermochelys coriacea) nesting monitoring in Pacuare Reserve, Costa Rica. Biological Conservation, v. 255, p. 1–7, 2021.

RAWORTH, K. A Safe and Just Space for Humanity: Can we live within the doughnut? Oxfam Discussion Papers, 2012. Disponível em: <https://www.oxfam.org/en/research/safe-and-just-space-humanity> Acesso em: 1 abril de 2018.

ROCKSTRÖM, J. et al. A safe operating space for humanity. Nature, v. 461, n. 7263, p. 472–475, 2009.

SANTOS, T. M. M.; SOUZA, B. I. de. Sociedade e natureza: interpretações, reflexos na Educação Ambiental no Brasil e a necessidade do devir. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 4, p. 267–286, 2021.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

SHAW, R.; SAKURAI, A.; OIKAWA, Y. New Realization of Disaster Risk Reduction Education in the Context of a Global Pandemic: Lessons from Japan. International Journal of Disaster Risk Science, 2021.

STEFFEN, W. et al. Planetary boundaries: Guiding human development on a changing planet. Science, v. 347, n. 6223, 2015.

SUHARINI, E.; KURNIAWAN, E.; ICHSAN, I. Z. Disaster Mitigation Education in the COVID-19 Pandemic: A Case Study in Indonesia. Sustainability, v. 13, n. 6, p. 292–298, 2020.

TULLIO, A. D. et al. Um retrato da Educação Ambiental em escolas públicas de ensino básico (São Carlos, SP): subsídios para práticas dialógico-críticas. Anais do VII EPEA - Encontro Pesquisa em Educação Ambiental. In: ENCONTRO PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL. Rio Claro, SP: Instituto de Biociências (UNESP), 2013.

UNEP; UNESCO. International Strategy for Action in the Field of Environmental Education and Training for the 1990s. In: UNEP/UNESCO INTERNATIONAL CONGRESS ON ENVIRONMENTAL EDUCATION AND TRAINING (1987 : MOSCOW). UNEP, 1988. Disponível em: <https://digitallibrary.un.org/record/492498>. Acesso em: 24 ago. 2021

VASCONCELOS, C.; ORION, N. Earth science education as a key component of education for sustainability. Sustainability, v. 13, n. 3, p. 1–11, 2021.

VIEIRA, M. DE F.; SILVA, C. M. S. da. A Educação no contexto da pandemia de COVID-19: uma revisão sistemática de literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 28, p. 1013–1031, 2020.

WOLFF, L. A. Sustainability education in risks and crises: Lessons from Covid-19. Sustainability, v. 12, n. 12, p. 1–6 2020.

WORD ART. Word Art - Edit - WordArt.com. Disponível em: <https://wordart.com/create>. Acesso em: 25 ago. 2021.

Published

2022-04-01

How to Cite

Santos Junior, E. R. dos, Mendonça, N. F. de, & Almeida, M. R. R. e. (2022). Environmental Education in the pandemic context: general aspects and the case of São Carlos (SP, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, 17(2), 415–432. https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12695

Issue

Section

Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2021-09-08
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-02-11
##plugins.generic.dates.published## 2022-04-01

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.