Theatrical games applied to Environmental Education

Authors

  • Tális Pereira Matias Universidade Federal de Alfenas
  • Adriana Maria Imperador Universidade Federal de Alfenas

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11674

Keywords:

Dialectic, Interdisciplinarity, Sustainability, Art, Environment

Abstract

Our research aims to show how and why theatrical games can be adapted to promote Environmental Education, considering the proximity between its principles and benefits. Through a qualitative bibliographic review and critical analysis based on the dialectical method, it was possible to develop a framework of theatrical games that meet the environmental demand and the Theater of the Oppressed, which aim at the liberation of individuals from oppressive and unequal systems and seek to promote emancipation and critical sense. With that, we verified that the products coming from this union have transforming potential, being able to be worked by environmental educators, in different environments.

References

ANDRIKOPOULOU, E.; KOUTROUBA, K. Improvised Eco – Theatre As Educational Tool for the Environmental Awareness of Elementary Students. EDULEARN17 Proceedings, v. 1, n. March, p. 2818–2827, 2017.

BARBOSA, I.; FERREIRA, F. I. Teatro do oprimido e projeto emancipatório: Mutações, fragilidades e combates. Sociedade e Estado, v. 32, n. 2, p. 439–463, 2017.

BOAL, A. Jogos teatrais para atores e não atores. 1. ed. [s.l.] Ed. Sesc, 2015.

BRASIL. Lei no 9.795/1999 - Política Nacional de Educação AmbientalDiário da República, 1a série - no 116, 1999. Disponível em: <https://dre.pt/application/file/67508032>

CARLOS, A. et al. O Teatro do Oprimido aplicado à Educação. Revista Espaço Acadêmico, v. 18, n. 209, p. 119–121, 2018.

CARNEIRO, F.; GONÇALVES, L. A educação libertadora de Paulo Freire e o teatro na educação em saúde : experiências em uma escola pública no Brasil. pro.posições, v. 3, n. 88, p. 401–422, 2015.

CARVALHO, L. C. DE. Pegada Ecológica Adaptada: passos para um futuro melhor. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 5, p. 184–195, 2020.

CHEMI, T. et al. Embodied Performative Approaches: When workplace and theatre innovate together for organizational sustainability. Organizational Aesthetics, v. 9, n. 3, p. 1, 2020.

DANTAS, O. M. DOS S.; DE SANTANA, A. R.; NAKAYAMA, L. Teatro de fantoches na formação continuada docente em Educação Ambiental. Educacao e Pesquisa, v. 38, n. 3, p. 711–726, 2012.

DENIG, S. J. Multiple Intelligences and Learning Styles: Two Complementary Dimensions. Teachers College Record, v. 106, n. 1, p. 96–111, 2004.

FANTIN, M.; MALCUT, B. Relações entre o Teatro do Oprimido e a mídia-educação na escola. Contratexto, n. 032, p. 111–132, 2019.

GARCIA, M. A. et al. Duas décadas da PNEA: Avanços e Retrocessos no Brasil. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 5, p. 250–270, 2020.

HERNÁNDEZ GARZÓN, M. Análisis territorial de la problemática ambiental urbana: el caso del municipio de Facatativá, Cundinamarca, Colombia (1980-2010). Perspectiva Geográfica, v. 24, n. 1, p. 92–115, 2019.

HOELLER, S.; FAGUNDES, M. Educação Ambiental: um caminho possível para a construção de um projeto societário sustentável? Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 5, p. 213–229, 2020.

INWOOD, H. et al. ENVIRONMENTAL ARTS. Educational Approaches, p. 223–231, 2017.

IRANMADAR, G.; BOZORGMEHR, S.; SEPAHVAND, M. A Study of the Use of Plays in Improving Multiple Intelligences with A Focus On Verbal and Physical Intelligence. Specialty Journal of Humanities and Cultural Science, v. 2, n. 3, p. 18–30, 2017.

KOUDELA, I. D. Jogos teatrais. 2. ed. [s.l.] Ed. Perspectiva, 2013.

LI, Y.; KRASNY, M. E. Practice change in environmental education: lessons from professional development. Environmental Education Research, v. 25, n. 7, p. 1119–1136, 2019.

LIMA, F. G. DA M.; DOMINGUES, L. H.; VIDOTTI, A. P. Importância Do Conhecimento Sobre Diferentes Tipos De Inteligências No Processo De Ensino-Aprendizagem. Revista Cesumar – Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, v. 23, n. 1, p. 63, 2018.

LYKESAS, G. et al. ΤHEATRE AND THEATRICAL GAME AS TEACHING METHODS. Sport Science, v. 11, n. 1, p. 23–30, 2018.

MARCONI, M.; LAKATOS, E. Fundamentos de metodologia científica. [s.l: s.n.].

MATIAS, T. P.; MAESTEGHIN, L. T.; IMPERADOR, A. M. A sustentabilidade Ambiental: da utopia à emergência. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 4, p. 160–174, 2020.

MUNARI, A. B. et al. Educação Ambiental e metodologia da problematização aplicadas aos problemas urbanos de Criciúma (SC). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 1, p. 76–86, 2018.

NOGUEIRA CAMPOS, F.; PANÚNCIO-PINTO, M. P.; SAEKI, T. Teatro do oprimido: Um teatro das emergências sociais e do conhecimento coletivo. Psicologia e Sociedade, v. 26, n. 3, p. 552–561, 2014.

OLIVEIRA, T. R. M. DE. Encontros possíveis: experiências com jogos teatrais no ensino de ciências. Ciência & Educação (Bauru), v. 18, n. 3, p. 559–573, 2012.

OLIVEIRA, É. C. S.; ARAÚJO, M. DE F. Aproximações do teatro do oprimido com a Psicologia e o Psicodrama. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 32, n. 2, p. 340–355, 2012.

PINTO, G. A.; MOREIRA, L. M. O TEATRO NA PESQUISA EM ENSINO DE CIÊNCIAS: DIÁLOGOS COM A PESQUISA EDUCACIONAL BASEADA EM ARTES. Areté, v. 12, n. 6, p. 126–141, 2019.

SÉRGIO GOMES DA, S.; MÁRCIA HELENA VARGAS, M.; TERESA CRISTINA DA SILVEIRA, A. Morcegos: percepção dos alunos do Ensino Fundamental 3o e 4o ciclos e práticas de Educação Ambiental / Bats: perceptions of elementary school students and environmental education practices. Ciência & Educação (Bauru) VO - 19, n. 4, p. 859, 2013.

SILVEIRA, E. A arte do encontro: a Educação Estética Ambiental atuando com o Teatro do Oprimido. Educação em Revista, v. 25, n. 3, p. 369–394, 2009.

SPOLIN, V. Jogos Teatrais. 2. ed. [s.l.] Ed. Perspectiva, 2012.

VERGÉS, E. DE A. et al. IMPROVISOS ACONTECEM : EDUCAÇÃO AMBIENTAL ATRAVÉS DE DINÂMICAS TEATRAIS NO AMBIENTE ESCOLAR IMPROVISATIONS HAPPEN : ENVIRONMENTAL EDUCATION THROUGH THEATRICAL DYNAMICS IN THE HIGH SCHOOL. 9o Forum Internacional de Resíduos Sólidos. Anais...2018

VIEIRA, R. DE C. Jogos teatrais como instrumentos pedagógicos e transformadores de realidades sociais. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 20, n. 46, p. 279–280, 2010.

Published

2021-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MATIAS, Tális Pereira; IMPERADOR, Adriana Maria. Theatrical games applied to Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 5, p. 532–546, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11674. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11674. Acesso em: 14 dec. 2025.
Received 2021-01-20
Accepted 2021-09-09
Published 2021-10-01