Birdwatching and biodiversity during the SARS-VOC-2 pandemic: a new meaning?

Authors

  • Maristela Benites Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Instituto Mamede de Pesquisa Ambiental e Ecoturismo
  • Simone Mamede Instituto Mamede de Pesquisa Ambiental e Ecoturismo
  • Maria Angélica Cardoso Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Icléia Albuquerque de Vargas Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Instituto Mamede de Pesquisa Ambiental e Ecoturismo

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10867

Keywords:

Backyard; Biophilia; Capitalism; Pedagogic practices; Urban biodiversity.

Abstract

The watching of free birds encompasses plural profiles of observers. Due to the pandemic caused by Sars-CoV-2, new social behaviors, and social relations, which include social distance, were requirements, forcing us to see life differently and to seek solutions of amenity. This work aimed to gather and discuss some individual and collective actions and initiatives for the practice of watching of birds and of biodiversity at home. From March to May 2020, actions were developed through the project “My backyard is bigger than the world”, and a day of birdwatching during the event “Global Big Day”. The solace to see and feel the pulsating life around us should not alienate us about the facts about loss of human lives and the deepening of the crisis of capitalism in this pandemic time.

Author Biographies

  • Maristela Benites, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Instituto Mamede de Pesquisa Ambiental e Ecoturismo

    Programa de pós-graduação em ensino de ciências, UFMS.

  • Simone Mamede, Instituto Mamede de Pesquisa Ambiental e Ecoturismo

    Instituto Mamede de Pesquisa Ambiental e Ecoturismo.

  • Maria Angélica Cardoso, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

    Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

  • Icléia Albuquerque de Vargas, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Instituto Mamede de Pesquisa Ambiental e Ecoturismo

    Programa de pós-graduação em Ensino de Ciências, Instituto de Física, UFMS

References

ANTUNES, R. Coronavírus: o trabalho sob fogo cruzado. São Paulo: Boitempo editorial, 2020. 51p.

BARNOSKY, A.D. et al. Has the Earth’s sixth mass extinction already arrived? Nature, Londres, v. 471, n. 7336, p. 51-57, 2011.

BARROS, M. O meu quintal é maior do que o mundo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2015. Disponível em: <https://issuu.com/oitto8/docs/meu_quintal_e_maior_que_o_mundo_-_m>. Acesso em: 20 mai. 2020.

BENITES, M.; MAMEDE, B. Mamíferos e aves como instrumentos de educação e conservação ambiental em corredores de biodiversidade do Cerrado, Brasil. Mastozoología neotropical, Buenos Aires, v. 15, n. 2, p. 261-271, 2008.

BENITES, M. et al. Guia de aves de Campo Grande: áreas verdes. Campo Grande: ABF, 2014. 104p.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988. 386p.

HEINSCH, M. Getting down to earth: Finding a place for nature in social work practice. International Journal of Social Welfare, v.21, n.3, p. 309-318, 2012.

HOFF, S. Filosofia da educação. Campo Grande: Ed. UFMS, 2002. 96p.

LUKACS, G. Ensaios sobre literatura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968. 250p.

MAMEDE, S. et al. Ecoturismo na região turística Caminho dos Ipês: conexões entre identidade biofílica e usufruto dos serviços ecossistêmicos. Revista Brasileira de Ecoturismo, São Paulo, v. 10, n. 4, p. 938-957, 2017.

MAMEDE, S.; BENITES, M. Por que Campo Grande é a capital brasileira do turismo de observação de aves e propostas para o fortalecimento da cultura local em relação a esta prática. Atualidades Ornitológicas, Ivaiporã, n. 201, p. 8-15, 2018.

MAMEDE, S; BENITES, M. Identificação e mapeamento dos hostspots para a observação de aves com base em indicadores socioambientais: roteirização turística de Campo Grande (MS). Revista Brasileira de Ecoturismo, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 409-434, 2020.

MARX, K. Manuscritos Economia y Filosofia. 11ª ed. Madri: Alianza Editorial, 1985.

MARX, K.; ENGELS, F. O manifesto do partido comunista. São Paulo: Escala, 2007. 91p.

MILLENNIUM ECOSYSTEM ASSESSMENT. Ecosystems and human well-being: synthesis. Island Press: Washington, DC. 2005.155p. Disponível em: <https://www.millenniumassessment.org/documents/document.356.aspx.pdf>. Acesso em: 03 mai. 2020.

PIACENTINI, V.Q. et al. Annotated checklist of the birds of Brazil by the Brazilian Ornithological Records Committee / Lista comentada das aves do Brasil pelo Comitê Brasileiro de Registros Ornitológicos. Revista Brasileira de Ornitologia, Belém, v. 23, n. 2, p. 91-298, 2015.

SANTOS, B.S. A cruel pedagogia do vírus. São Paulo: Boitempo Editorial, 2020. 50p.

SBP - SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Grupo de Trabalho Saúde e Natureza. Manual de orientação benefícios da natureza no desenvolvimento de crianças e adolescentes. SBP, 2019. Disponível em: <https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/manual_orientacao_sbp_cen.pdf>. Acesso em: 20 mai. 2020.

TUAN, Y.F. A perspectiva da experiência. Londrina: Eduel, 2015. 248p.

WATERS, C.N. et al. The Anthropocene is functionally and stratigraphically distinct from the Holocene. Science, Washington, v. 351, n. 6269, p. 1-10, 2016.

WILSON, E.O. Biodiversidade. Rio de Janeiro: Nova fronteira, 1997.

WWF. World Wide Fund For Nature. Living planet report 2016: risk and resilience in a new era. Disponível em:<https://wwfeu.awsassets.panda.org/downloads/lpr_2016_full_report_low_res.pdf>. Acesso em: 21 mai. 2020.

WWF. World Wide Fund For Nature. Living planet report 2018: aiming higher. Grooten, M. and Almond, R. E. A. (Eds). WWF, Gland, Switzerland. 2018. Disponível em: <https://wwf.panda.org/knowledge_hub/all_publications/living_planet_report_2018/>. Acesso em: 21 mai. 2020.

Published

2020-08-06

How to Cite

BENITES, Maristela; MAMEDE, Simone; CARDOSO, Maria Angélica; VARGAS, Icléia Albuquerque de. Birdwatching and biodiversity during the SARS-VOC-2 pandemic: a new meaning?. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 4, p. 589–609, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10867. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10867. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-07-01
Accepted 2020-07-26
Published 2020-08-06