Balance and Motor Coordination In Students Who Practice Physical and/or Playful or After-School

Authors

  • Cristina dos Santos Cardoso de Sá Fisioterapeuta, Doutora Professora do Departamento de Ciências do Movimento Humano – Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP, Campus Baixada Santista, Santos-SP, Brasil.
  • Bruna Carvalho Fisioterapeuta, especialista em Fisioterapia Neurológica pela Universidade Metodista de São Paulo, São Paulo-SP,Brasil
  • Carla Mazzitelli Fisioterapeuta, Doutora, Professora do Curso de Fisioterapia Universidade Metodista de São Paulo, São Paulo-SP, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.34024/rnc.2014.v22.8116

Keywords:

Psychomotor Performance, Balance, Coordination, Child

Abstract

Introduction. External factors influencing the process of acquisition of motor abilities at each age. Objective. This research has verified the influence of physical and/or directed play activities directed on the motor development (MD) of students, and whether daily-life habits have any influence on the acquisition of motor skills. Method. Ninety students, between 8 and 12 years old, were divided in two groups: A and B, practitioners and non-practitioners of physical and/or directed play activities, respectively.The motor coordination was measured by the KTK test and balance by the scale of the Pediatric Balance. In order to check the level of physical activity, parents completed the PAQ-C questionnaire and the questionnaire of the Brazilian Econom­ic Classification Scheme (CCEB) classified the socioeconomic level. Results. The results indicated that group A had the best performance in relation to coordination and balance, students are active, and spend less time watching TV. Conclusion. That life habits of children aged between 8-12 years, principally in regard to active lifestyle, observed by the practice of physical and/or directed play activities can influence the development of motor skills in children of this age.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

References

Connolly K. Desenvolvimento motor: passado presente e futuro. Rev Paul Educ Fís 2000;3:6-15.

Passaglio TK, Barros Neto R, Andrade MC. Investigação teórico-prática do desenvolvimento motor de crianças de 2 a 11 anos. Rev Neurocienc 2006;3(1):23-33.

Bessa SFM, Pereira SJ. Equilíbrio e coordenação motora em pré-escolares: um estudo comparativo. Rev Bras Ciên e Mov 2002;10(4):57-62.

Santos S, Dantas L, Oliveira JA. Desenvolvimento motor de crianças, de idosos, e de pessoas com transtorno da coordenação. Rev Paul Educ Fis 2004;18:33-44.

Rossi ACS, Caetano MJD, Siveira CRA, Marques I, Gobbi TB. Atividade física extra-escolar e desenvolvimento motor de crianças. Temas sobre desenvolvimento motor 2007;15:75-81.

Rosa Neto F, Santos APM, Xavier RFC, Amaro KN. A Importância da avaliação motora em escolares: análise da confiabilidade da Escalade Desenvolvimento Motor. Rev Bras Cineantropom Desempenho Hum 2010;12(6):422-427. http://dx.doi.org/10.5007/1980-0037.2010v12n6p422

Carvalho B, Sá CSC, Deliberato PCP. Influência da prática lúdica no equilíbrio e na coordenação motora de crianças. Rev Bras Cienc Saúde 2008;18:3-12.

Faustino AJD, Proença MJ, Silva RJDM, Almeida SPPD. Aptidão motora e coordenação corporal em alunos do 3º ano do 1º ciclo do ensino básico. Rev Dep Educ Fís e Artística 2004;5:97-104.

Stabelini NA, Mascarenhas LPG, Nunes, FG, Lepre C, Campos C. Relação entre fatores ambientais e habilidades motoras bascas em crianças de 6 e 7 anos. Rev. Mackenzie de Educ. Fís e Esport 2004;3:135-140.

Berleze A, Haeffner LSB, Valentini NC. Desempenho motor de crianças obesas: uma investigação do processo e produto de habilidades motoras fundamentais. Rev. Bras Cineantropom Desempenho Hum 2007;9(2):134-144.

Catenassi FZ, Marques I, Bastos CB, Basso L, Ronque VER, Gerage AM. Relação entre índice de massa corporal e habilidade motora grossa em crianças de quatro a seis anos. Rev Bras Med Esport 2007;13(4):227-230. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-86922007000400003

Dumith SC, Hallal PC, Menezes AMB, Araújo CL. Sedentary behavior in adolescents: the 11-year follow-up of the 1993 Pelotas (Brazil) birth cohort study. Cad. Saúde Pública 2010; 26(10):1928-1936. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2010001000009

Andersen LB, Bugge A, Dencker M, Eiberg S, El-Naaman B. The association between physical activity, physical fitness and development of metabolic disorders. Int J Pediatr Obes 2011;6 Suppl 1:29-34. http://dx.doi.org/10.3109/17477166.2011.606816

Lambourne K, Donnelly JE. The role of physical activity in pediatric obesity. Pediatr Clin North Am 2011;58(6):1481-91. http://dx.doi.org/10.1016/j.pcl.2011.09.004

Franjoine MR, Gunther JS, Taylor MJ. Pediatric balance scale: a modified version of the Berg balance scale for the school-age child with mild to moderate motor impairment. Pediatr Phys Pher 2003;15:114-128. http://dx.doi.org/10.1097/01.PEP.0000068117.48023.18

Ribeiro AS, David AC, Barbacena MM, Rodrigues ML, França NM. Teste de Coordenação Corporal para Crianças (KTK): aplicações e estudos normativos. Motri. 2012,8(3),40-51

Gorla JI, Araujo PF, Carminato RA. Desempenho psicomotor em portadores de deficiência mental: avaliação e intervenção. Rev Bras Cienc Esport 2004;25(3):133-147.

Silva RCR, Malina RM. Nível de atividade física em adolescentes do município de Niterói, Rio de Janeiro, Brasil. Cad Saúde Pública 2000;16(4):1091- 1997. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2000000400027

Hallal PC, Dumith SC, Bastos JP, Reichert FF, Siqueira FV, Azevedo MR. Evolução da pesquisa epidemiológica em atividade física no Brasil: revisão sistemática. Rev Saúde Pública 2007;41:453-60. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-89102007000300018

Reichert FF, Menezes AMB, Araújo CL, Hallal PC. Self-reporting versus parental reporting ofphysical activity in adolescents: the 11-yearfollow- -up of the 1993 Pelotas (Brazil) birthcohort study. Cad. Saúde Pública 2012; 26(10):1921-1927. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2010001000008

Brodersen NH, Steptoe A, Williamson S, Wardle J. Sociodemographic, developmental, environmental, and psychological correlates of physical activity and sedentary behavior at age 11 to 12. Ann Behav Med 2005;29:2-11. http://dx.doi.org/10.1207/s15324796abm2901_2

Hesketh K, Wake M, Graham M, Waters E. Stability of television viewing and electronic game/computer use in a prospective cohort study of Australian children: relationship with body mass index. Int J Behav Nutr Phys Act 2007;4:60. http://dx.doi.org/10.1186/1479-5868-4-60

Araújo CL, Menezes AMB, Vieira MFA, Neutzling MB, Gonçalves H, Anselmi L, et al. The 11-year follow-up of the 1993 Pelotas (Brazil) birth cohort study: methods. Cad Saúde Pública 2010;26:1875-86. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2010001000003

Luz GM, Raymundo LS, Kuhnen A. Uso dos espaços urbanos pelas crianças: umarevisão. Rev Psicologia: Teoria e Prática 2010;12(3):172-184.

Lopes VP, Maia JAR. Efeitos do ensino no desenvolvimento da capacidade de coordenação corporal em crianças de 8 anos de idade. Rev Paul Educ Fís 1997;11(1):40-48.

Collet C, Folle A, Pellozin, Botti M, Nascimento JV. Nível de coordenação motora de escolares da rede estadual da cidade de Florianópolis. Motriz 2008;14(4):373-380.

Pelozin F, Folle A, Collet C, Botti M, Nascimento JV. Nível de coordenação motora de escolares de 09 a 11 anos da rede estadual de ensino da cidade de Florianópolis/SC. Rev Mackenzie Educ Fís e Esport 2009;8(2):123-132.

Elias RGM, Silva PG, Fernandes CAM, Rinaldi W. Estudo comparativo da coordenação entre crianças praticantes e não praticantes de atividade física além do ensino regular. Rev da Educ Fís/UEM 2007;18:24-27.

Lopes VP, Maia JAR, Silva RG, Morais FP. Estudo do nível de desenvolvimento da coordenação motora da população escolar (6 a 10 anos de idade) da Região Autônoma dos Açores. Rev Port Cien Desp 2003;3(1):47-60.

Deus RKBC, Bustamante A, Lopes VP, Seabra A, Silva RG, Maia JAR. Coordenação motora: um estudo de tracking em crianças dos 6 aos 10 anos da Região Autónoma dos Açores, Portugal. Rev Bras Cineantropom Desempenho Hum 2008;10(3):215-222.

Published

2014-03-31

How to Cite

Sá, C. dos S. C. de, Carvalho, B., & Mazzitelli, C. (2014). Balance and Motor Coordination In Students Who Practice Physical and/or Playful or After-School. Revista Neurociências, 22(1), 29–36. https://doi.org/10.34024/rnc.2014.v22.8116

Issue

Section

Artigos Originais
##plugins.generic.dates.received## 2019-02-16
##plugins.generic.dates.published## 2014-03-31

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.