ART: GUTIERREZ DE LOS RIOS AND THE PRAISE OF PAINTING BY PHILIPE NUNES

Authors

  • Raquel Quinet Pifano Professor of Art History at the Department of Arts and Design at the Institute of Arts and Design at UFJF and at the Postgraduate Program in Arts, Culture and Languages at IAD/UFJF.

DOI:

https://doi.org/10.34024/imagem.v1i1.14179

Keywords:

Art History, History, Art

Abstract

The article aims to reflect on the Lusitanian artistic thought of the 17th century from the painting treatise by Philipe Nunes. Predominates in such a treaty or takes the defense of the liberality of painting, denouncing the social status of painting in Portugal at the time. The Spanish treatise Gutierrez de los Ríos is identified as a theoretical model for Nunes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberti, L. B. (1992). Da Pintura. Campinas: Ed. da UNICAMP.

Bluteau, R. (1712). Vocabulario portuguez, e latino, aulico, anatomico, architetonico, bellico, botanico...: autorizado com exemplos dos melhores escritores portuguezes, e latinos e offerecido a El Rey de Portugal, D. João V pelo padre D. Raphael Bluteau, clérigo regular, doutor na Sagrada Theologia, pregador da Raynha da Inglaterra, Henriqueta Maria de França, & calificador no sagrado tribunal da santa inquisição de Lisboa (Volume 5, p. 191). Coimbra: Collegio das Artes da Companhia de Jesus.

Hansen, J. A (1997, 1o semestre). Ut Pictura Poesis e Verossimilhança na Doutrina do Conceito no Século XVII Colonial. Revista de Crítica Literária Latino Americana, 45, 171-191.

Hanses, J. A. (2001). Artes Seiscentistas e teologia política. Em P. Tirapeli. (Org.). Arte Sacra Colonial: Barroco Memória Viva. São Paulo: Editora UNESP, Imprensa Oficial do Estado.

Machado, D. B. (1747). Bibliotheca Lusitana (Tomo II, p. 68). Lisboa: Oficina de Antonio Isidoro da Fonseca. Recuperado de: http://bndigital.bn.br/projetos/200anos/diogoBarbosa.html

Morais, R. N. G. (2014). A compreensão de Filipe Nunes acerca da pintura e dos seus elementos técnico-científicos no tratado Arte da Pintura, Symetria e Perspectiva, Lisboa, 1615 (Dissertação de Mestrado). Belo Horizonte, PPG-História/UFMG.

Nunes, P. (1982). Arte da Pintura. Symmetria, e Perspectiva. Porto: Editorial Paisagem. (Publicação original de 1615).

Panofsky, E. (1994). Idea: a evolução do conceito de belo. São Paulo: Martins Fontes. (Coleção Tópicos).

Rios, G. G. (1600). Noticia Geral para a estima das artes, e da maneira como se conhecem as liberais das que são mecânicas e servis, com uma exortação à honra da virtude e do trabalho contra os ociosos, e outras particularidades para as pessoas de todos estados (p. 187). Madrid: Pedro Madrigal.

Serrão, V. (1983). O Maneirismo e o Estatuto Social dos Pintores Portugueses. Lisboa: Imprensa Nacional/Casa da Moeda. Serrâo, V. (2011). Tratados de pintura, iluminura e caligrafia no Maneirismo português entre Giraldo Fernandes de Prado (1561) e o anônimo autor de "Breve taractado de iluminaçam” (1635). Em R. Moreira, A. D. Rodrigues. (Org.). Tratados de Arte em Portugal. Lisboa: Scribe.

Serraller, F. C. (1991). Teoría de la Pintura del Siglo de Oro (p. 62). Madrid: Cátedra.

Ventura, L. Estudo Introdutório. Em P. Nunes. Arte da Pintura. Symmetria e perspectiva. Porto: Paisagem. (Publicação original de 1615).

Villela, J. S. (1982). Francisco de Holanda – vida, pensamento e obra. Lisboa: Ministério da Educação e das Universidades/Instituto de Cultura e Língua Portuguesa. 1982. (Série Artes Visuais).

Published

2022-08-16

How to Cite

Quinet Pifano, R. (2022). ART: GUTIERREZ DE LOS RIOS AND THE PRAISE OF PAINTING BY PHILIPE NUNES. Imagem: Revista De Hist´ória Da Arte, 1(1). https://doi.org/10.34024/imagem.v1i1.14179