Recognition and validation of sustainability indicators applicable to higher education: a case study applied to the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)

Authors

  • Natalia Cassis Molina de Siqueira Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)
  • Arthur Bispo Ferreira Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)
  • Fabiana Alves Fiore Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14845

Keywords:

Sustainability, Indicators, Higher Education Institutions

Abstract

To measure the progress towards sustainability, indicators that provide the reading of quality conditions in improvement cycles are adopted. In this context, the present study was proposed with the objective of recognizing and validating a set of indicators applicable to self-certification of HEIs, with a case study at the UNESP. To conduct this applied case study, a systematic review was carried out to support the proposition of an initial list of indicators that was validated with members of the academic community on the subject, through a survey. Among the results we highlight: the recognition of sustainability tools applicable to HEI and the proposition of categories and subcategories of sustainability indicators applicable to HEI in cases of self certification.

References

ALMEIDA, C.M.V.B.; SANTOS, P.; BONILLA, S.H.; GIANNETTI, B.F.; HOUSING, D. The roles, Australian engineering curriculum. J Clean Prod. v.18, pp.652–658. 2013.

BELLEN, H.M.V. Indicadores de sustentabilidade: um levantamento dos principais sistemas de avaliação, 2004.

BRASIL. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Vamos cuidar do Brasil com escolas sustentáveis: educando-nos para pensar e agir em tempos de mudanças socioambientais globais. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão, Ministério do Meio Ambiente; elaboração de texto: Tereza Moreira. -- Brasília: A Secretaria, 2012.

COSTA LIMA, G. F. O debate da sustentabilidade na sociedade insustentável. Revista de ciências sociais-política & trabalho, v.13, 1997.

DESHA, C.J.; Hargroves K.C. Surveying the state of higher education in energy efficiency, in energy synthesis study of the engineering programme at the Paulista University in Brazil. 2010. Disponível em: <http://www.advancesincleanerproduction.net/papers/journals/2013/2013_jcp.pdf>. Acesso em: 12 de julho de 2023.

FREITAS, H.; OLIVEIRA, M.; SACCOL, A.Z.; MOSCAROLA, J. O método de pesquisa survey. Revista de Administração, v.35, n.3, p.105-112, 2000.

FOLARI, G. Avanços e limites da sustentabilidade social. Revista Paranaense De Desenvolvimento. Revista Paranaense de Desenvolvimento, v.102, p. 103–113. 2002.

UI GREENMETRIC. Guideline of UI GreenMetric World University Ranking 2020. Universitas Indonesia: Depok, Indonesia, 2020. Disponível em: <http://greenmetric.ui.ac.id/ranking-by-country-2019/>. Acesso em: 12 de julho de 2023.

GUIMARÃES, R.P.; FEICHAS, S.A.Q. Desafios na construção de indicadores de sustentabilidade, Ambient. soc., v.12, n.2, 2009.

HORDIJK, I. Position paper on sustainable universities. J. Clean. Prod., v.14, p.810-819, 2014.

JACOBI, P. Meio ambiente e sustentabilidade. In: O Município no século XXI: cenários e perspectivas. Cepam–Centro de Estudos e Pesquisas de Administração Municipal, p. 175-183, 1999.

LIKERT, R. A technique for the measurement of attitudes. Archives of psychology, v.22, n.140, 1932.

LOZANO, R. A tool for a graphical assessment of sustainability in universities (GASU). Journal of Cleaner Production, v.14, n.2, p. 963-72. 2006.

LUCKMAN, R.; GLAVIC, P. What are the key elements of a sustainable university? Clean Technol. Environ., v.9, p.103–114, 2007.

MAMAT, L.; NOOR, E.A.B.; SHAROM, M.D.Z.; RAHMAH, E. Environmental Sustainability Indicators As Impact Tracker: A Review. Journal of Sustainability Science and Management, v.11, n.1, p.29-42, 2016.

MOREIRA, G.A.S.; MEDEIROS, M.G.S.; MICARONI, R.C.C.M.; SILVA, W.R.R.; ARRUDA, B.M.; RUTKOLWSKI, E.W. Programa Unicamp LixoZero. Anais do 4th National Workshop on UI GreenMetric World University Rankings for Brazilian Universities, 2020. Disponível em: <https://www.depi.unicamp.br/wp-content/uploads/2020/10/ANAIS_NWGM.pdf#page=22>. Acesso em 09 de agosto de 2023.

NIXON, A. Improving the Campus Sustainability Assessment Process. Honors Theses,1405, 2002. Disponível em: <http://scholarworks.wmich.edu/honors_theses/1405>. Acesso em 09 de agosto de 2023.

PACHECO, R.M. Análise Da Sustentabilidade Das Operações Dos Campi Da Universidade Federal De Santa Catarina Com A Ferramenta Stars. Dissertação de mestrado, Programa de Pós-Graduação em Engenharia Ambiental da Universidade Federal de Santa Catarina. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/168644/339927.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em 09 de agosto de 2023.

PERCHINUNNO, P.; CAZZOLE, M. A clustering approach for classifying universities in a world sustainability ranking. Environmental Impact Assessment Review, v.85, 2020.

PIRES, J.M.D.C.M. Proposta para certificação ambiental em um campus universitário. Disponivel em: <http://tede.bibliotecadigital.puc-campinas.edu.br:8080/jspui/handle/tede/1296#preview-link0> Acesso em: 22 de junho de 2021.

SANTOS, M.S. Escolas Sustentáveis no Brasil: As COM-VIDAS – “Comissões de Meio Ambiente e Qualidade de Vida” – como mobilizadoras da participação da comunidade local e de transformações socioambientais nas escolas. Dissertação de mestrado, Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2019. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/handle/11449/182343>. Acesso em: 26 de junho de 2021.

SEARCY, D.; MENTZER, J. A framework for conducting and evaluating research. Journal of Accounting Literature, v.22, p.130-69, 2003.

SILVA E SOUZA, B. Sistematização de indicadores de sustentabilidade aplicáveis à unidades educacionais. Universidade Estadual Paulista (Unesp), Trabalho de conclusão de curso, Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2021. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/216336>. Acesso em: 26 de junho de 2021.

TAUCHEN, J.; BRANDLI, L.L. A gestão ambiental em instituições de ensino superior: modelo para implantação em campus universitário" Gestão & Produção, v.13, n.3, p.503-515, set.-dez. 2006

UNESCO - United Nations Educational Scientific and Cultural Organization (2014) Education for sustainability—from Rio to Johannesburg: lessons learnt from a decade of commitment. 2002. Disponível em: <http://www.unesco.org/new/en/jakarta/education/education-for-peace-and-sustainabledevelopment-psd/education-esd/>. Acesso em: 26 de junho de 2021.

Published

2023-08-18

How to Cite

Siqueira, N. C. M. de, Ferreira, A. B., & Fiore, F. A. (2023). Recognition and validation of sustainability indicators applicable to higher education: a case study applied to the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp). Brazilian Journal of Environmental Education, 18(5), 368–381. https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14845

Issue

Section

Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2023-02-16
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-03-17
##plugins.generic.dates.published## 2023-08-18

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.