Participatory research and Environmental Education: analysis from CAPES journals from 2012 to 2022

Authors

  • Jackgrayce Dutra Nascimento Silva Universidade Federal do Pará
  • Ivanise Maria Rizzatti Universidade Federal de Roraima
  • Andréia Castro de Sousa França Instituto Federal de Educação do Maranhão e Universidade Federal do Pará https://orcid.org/0000-0001-6861-9326

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.15522

Keywords:

Bibliographic research., Environmental education, Research Participant, Field Education.

Abstract

This article comprises a bibliographical research that intends to correlate Environmental Education (EE) with methodological aspects within the scope of participatory research. A search was carried out on the journal portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), in the advanced search system, using the descriptors: in any field contain the words “Environmental Education”, in any field contain the exact word “Participant Research”, and in any field contain the words “Field Education”. By applying the filter related to the time span from 2012 to 2022, Portuguese language, 12 results were obtained. After the analysis carried out through a complete reading of the manuscripts, eight articles were selected to compose the research, as it was understood that they met the criteria entered in the search. It is considered that Participant Research (PP) is a relevant method for research in EA, since both address the knowledge of reality, to then problematize it. However, it is still little explored in the literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andréia Castro de Sousa França , Instituto Federal de Educação do Maranhão e Universidade Federal do Pará

Farmacêutica, Professora EBTT de Biologia no Instituto Federal de Educação do Maranhão, Mestra em Biodiversidade Ambiente e Saúde (UEMA), Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática (UFPA-REAMEC)

References

BORGES, M. T. C.; ALVES, A. O. O trabalho de campo em bacia hidrográfica no ensino de geografia e os componentes físico-naturais. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 525-547, 2020.

BRANDÃO, C. R. Pesquisar - Participar. In: BRANDÃO, C. R. (Org.). Repensando a Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1999. p. 7-14.

BRANDÃO, C. R.; BORGES, C. M. A pesquisa participante: um momento da educação popular. Revista de Educação Popular, [S. l.], v. 6, n. 1, 2008.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Meio Ambiente: saúde. Brasília, 1997. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/meioambiente.pdf>. Acesso em: 5 nov. 2022.

BRASIL. Lei n.º 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 28 abr. 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/19795.htm>. Acesso em: 10 nov. 2022.

CASTRO, P. B. L. et al. Local e pesquisa participante enquanto metodologia e prática em Educação Ambiental: contribuições teóricas de uma experiência em Campinas-SP. Pesquisa em Educação Ambiental, [S. l.], v. 14, n. 2, 2019.

DIAS, B. C. Em Busca de uma Práxis em Educação Ambiental Crítica: contribuições de alguns pesquisadores do Brasil. 2013. 80 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: <http://www.ifrj.edu.br/webfm_send/5526>. Acesso em: 12 nov. 2022.

DICTORO, V. P.; LOURENÇO, A. B.; MALHEIROS, T. F. Práticas de sustentabilidade em uma parceria escola-universidade: percepções de alunos e professores. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 4, p. 171-188, 2023.

FRANÇA, E. et al. Educomunicação socioambiental: produção de peças educomunicativas como metodologia de ensino para a Educação Ambiental. Revista Práxis, [S. l.], v. 11, n. 21, 2019.

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. 30ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.

GREGORIO, A.; MOREIRA, A. L. O. R. Temas controversos socioambientais na formação continuada de professores: analisando a construção e a aplicação de uma sequência didática. #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, [S. l.], v. 9, n. 1, 2020.

LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. C. Mapeando as macro-tendências político-pedagógicas da Educação Ambiental contemporânea no Brasil. Encontro Pesquisa em Educação Ambiental, [S. l.], v. 6, p. 1-15, 2011.

LEFF, H. Epistemologia ambiental. 5ª ed. São Paulo: Cortez, 2010.

LOUREIRO, C. F. B. Educação Ambiental Crítica: contribuições e desafios. In: MELLO, S. S.; TRAJBER, R. (Coords.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em Educação Ambiental na escola. Brasília: MEC/MMA, 2007. p. 65-73.

MATOS, Z. M. R.; RIBEIRO, F. C. M. Planejamento participativo na análise da conjuntura das ações de Educação Ambiental na universidade estadual de Feira de Santana. Revista Sergipana de Educação Ambiental, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 96-106, 2019.

MIGNOLO, W. Decolonialidade como o caminho para a cooperação. IHU On line, Rio Grande do Sul, n. 413, 2013.

MOREIRA, A. D. et al. Educação do campo e educação popular: por uma educação emancipadora e um novo conceito de pensar. Seminário Gepráxis, Vitória da Conquista – Bahia, v. 7, n. 7, p. 3215-3226, maio, 2019.

MORETTI, C. Z.; ADAMS, T. Pesquisa Participativa e Educação Popular: epistemologias do sul. Educação & Realidade, [S. l.], v. 36, n. 2, maio/ago., p. 447-463, 2011.

NOVAES, M. B. C.; SOUZA, A. C.; DRUMMOND, J. R. Pesquisa participante a serviço da emancipação e da ruptura de silêncios: Uma experiência no Brasil. Revista brasileira psicodrama [on-line], v. 27, n. 1, p. 39-51, 2019.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho científico. 2ª ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

RODRIGUES, T. A.; LEANDRO NETO, J.; SILVA, F. M. S. A Contribuição do Projeto SOLARI para a Educação da Juventude Campesina no Município de Assaré-CE/The Contribution of the SOLARI Project for the Education of youth Campesina in the Municipality of Assaré-CE. ID on line - Revista de psicologia, [S. l.], n. 13, v. 45, p. 302-317, 2019.

ROSA-SILVA, P. O. et al. Educação Ambiental e Resíduos Sólidos: Intervenções com Estudantes de Dois Cursos Técnicos da Cidade de Londrina. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, [S. l.], v. 17, n. 5, p. 448-454, 2016.

SANTOS, J. A.; OLIVEIRA, I. T. Um olhar sobre as pesquisas do campo da Educação Ambiental no ensino fundamental (anos iniciais) nos últimos 10 anos. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 4, p. 321-343, 2023.

SCHEID, N. M. J. História da ciência na educação científica e tecnológica: contribuições e desafios. Revista Brasileira de Ensino, Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 11, n. 2, p. 443-458, 2018.

SERAFIM, M.; VEIGA, S. J.; LOPES, L. A. “Lutando pela vida”: aplicação de um jogo sobre Educação Ambiental em turmas de Ensino Fundamental. Revista Thema, [S. l.], v. 21, n. 3, p. 688-704, 2022.

SOARES, L. Q.; FERREIRA, M. C. Pesquisa participante como opção metodologia para investigação de práticas de assédio moral no trabalho. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 85-109, dez. 2006.

STOTZ, E. N. A Educação Popular nos Movimentos Sociais da Saúde: Uma Análise de Experiências nas Décadas de 1970 e 1980. Trabalho, Educação e Saúde, [S. l.], v. 3 n. 1, p. 9-30, 2005.

TEIXEIRA, L. A.; AGUDO, M. M.; TOZONI-REIS, M. F. C. Educação Ambiental Crítica e Pedagogia Histórico-Crítica: contribuições para a inserção da Educação Ambiental na educação escolar. In: RODRIGUES, G.; SAHEB (Org.). Investigações em Educação Ambiental. Curitiba: CRV, 2018.

THIOLLENT, M. Notas para o debate sobre pesquisa-ação. In: BRANDÃO, C. R. (Org.). Repensando a Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1999. p. 82-103.

VASCONCELOS, M. E. O.; ALBARADO, E. C. Currículo e saberes dos territórios de várzea e terra firme nas amazônias. Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1-16, 2021.

Published

2024-02-01

How to Cite

Silva, J. D. N., Rizzatti, I. M., & França , A. C. de S. (2024). Participatory research and Environmental Education: analysis from CAPES journals from 2012 to 2022. Brazilian Journal of Environmental Education, 19(1), 488–500. https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.15522

Issue

Section

Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2023-08-14
##plugins.generic.dates.accepted## 2024-01-24
##plugins.generic.dates.published## 2024-02-01

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.