ART The Red Thread that Unites Lenu and Lila: Friendship in the Neapolitan Tetralogy, by Elena Ferrante

Authors

  • Ana Lectícia Angelotti Federal University of Rio de Janeiro - PPGHIS/UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.34024/imagem.v3i2.16259

Keywords:

Elena Ferrante, Bildungsroman, Friendship

Abstract

In this article, I analyze the friendship between the two protagonists of the series of novels by writer Elena Ferrante, better known as the “Neapolitan tetralogy”, in light of the theory of the formative novel. If in classic novels, friendship is an essential element in shaping the protagonist's personality, in Ferrante's Neapolitan tetralogy the friendship between Elena Greco (Lenu) and Raffaela Cerullo (Lila) becomes the central, most important and decisive in the formation of the two protagonists. Consequently, with the representation of two protagonists at the center of the plot connected by this friendship relationship, Ferrante also modifies the characteristic of individualism typical of the formative novel. In dialogue with historians such as Reinhart Koselleck, Franco Moretti, as well as sociologist Georg Simmel and literary theorist Mikhail Bakhtin, in addition to the critical fortune of Ferrante's work, I analyze in this article the configuration of Lenu and Lila's friendship in the Neapolitan tetralogy and its subversions of the topoi of the formative romance subgenre.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araújo, R. B. (2014). Um grão de sal: autenticidade, felicidade e relações de amizade na correspondência de Mário de Andrade com Carlos Drummond. História da Historiografia, 7(16), 174-185. https://doi.org/10.15848/hh.v0i16.846

Austen, J. (2011). Orgulho e preconceito. Penguin Classics Companhia das Letras.

Bakhtin, M. (2011). O romance de educação e sua importância na história do realismo: estética da criação verbal. Martins Fontes.

Caine, B. (2009). Taking up the pen: women and the writing of friendship. In: B. Caine (Org.), Friendship: a history (pp. 215-222). Equinox.

Carson, A. (2022). Eros: o doce-amargo: um ensaio. Bazar do Tempo.

Ferrante, E. (2015). A amiga genial (M. S. Dias, Trad.). Biblioteca Azul.

Ferrante, E. (2016a). História do novo sobrenome (M. S. Dias, Trad.). Biblioteca Azul.

Ferrante, E. (2016b). História de quem foge e de quem fica (M. S. Dias, Trad.). Biblioteca Azul.

Ferrante, E. (2017a). História da menina perdida (M. S. Dias, Trad.). Biblioteca Azul.

Ferrante, E. (2017b). Frantumaglia: os caminhos de uma escritora (M. Lino, Trad.). Intrínseca.

Ferrante, E. (2023). As margens e o ditado: sobre os prazeres de ler e escrever (M. Lino, Trad.). Intrínseca.

Gagnebin, J. M. (2009). Lembrar escrever esquecer. Editora 34.

Goethe, J. W. (2014). As afinidades eletivas. Penguin Classics Companhia das Letras.

Goethe, J. W. (2009). Os anos de aprendizado de Wilhelm Meister. Editora 34.

Koselleck, R. (2020). Sobre a estrutura antropológica e semântica do conceito de Bildung. In R. Koselleck. Histórias de conceitos (pp. 115-168). Contraponto.

Lee, A. (2016). Feminine identity and female friendships in the ‘Neapolitan’novels of Elena Ferrante. British Journal of Psychotherapy, 32(4), 491-501. https://doi.org/10.1111/bjp.12232

Moretti, F. (2020). O romance de formação. Todavia.

Mullenneaux, L. (2016). Naples’ Little Women: the fiction of Elena Ferrante. Penington Press.

Peel, M. (2009). The importance of friends: the most recent past. In: B. Caine (Org.), Friendship: a history (pp. 317-356). Equinox.

Rogatis, T. (2019). Elena Ferrante’s key words. Europa.

Secches, F. V. A. (2019). Uma longa experiência de ausência: a ambivalência em A amiga genial, de Elena Ferrante [Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo].

Simmel, G. (2020). O conceito e a tragédia da cultura. In G. Simmel. Cultura filosófica (pp. 257-288). Editora 34.

Zarzar, V. X. Z. (2021). An alternative geometry: L’amica geniale and the Bildungsroman. The Modern Language Review, 116(3), 445-461. https://doi.org/10.1353/mlr.2021.0044

Published

2024-01-30 — Updated on 2024-04-02

Versions

How to Cite

Lectícia Angelotti, A. (2024). ART The Red Thread that Unites Lenu and Lila: Friendship in the Neapolitan Tetralogy, by Elena Ferrante. Imagem: Revista De Hist´ória Da Arte, 3(2), 287–315. https://doi.org/10.34024/imagem.v3i2.16259 (Original work published January 30, 2024)