For critical Environmental Education to understand the vulnerable conditions of students at popular courses in Belém (PA, Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.16106

Keywords:

Critical Environmental Education, Vulnerability, Popular Education

Abstract

This article investigates whether critical environmental education can mitigate the vulnerabilities of students from popular preparatory courses in Belém. The overall objective is to comprehend environmental education as a tool capable of addressing the vulnerabilities of college entrance exam candidates and creating transformative scenarios through critical education. The methodology involves analyzing preparatory courses and implementing practical questionnaires for data collection. The research reveals that current challenges such as lack of financial resources, social inequalities, poverty, and limited access to education impact the students. It is concluded that critical environmental education emerges as an effective response to address these vulnerabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACCHETTO, J. G. Cursinhos pré-vestibulares alternativos no município de São Paulo (1991-2000): a luta pela igualdade no acesso ao ensino superior. 2003. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.

BEE, H. A criança em desenvolvimento. 9 ed. Porto Alegre: Artmed, 2003.

BOOF, L. Sustentabilidade: o que é: o que não é. Petrópolis: Vozes, 2012.

BONALDI, E. V. Tentando chegar lá: as experiências sociais de jovens em um cursinho popular de São Paulo. 2015. 404 f. Tese (Doutorado em Sociologia) — Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GUTIERREZ, F, PRADO, C. Ecopedagogia e cidadania planetária. São Paulo: Cortez, 2013.

GROPPO, L, A.; OLIVEIRA, A, R, G, de.; OLIVEIRA, F, M, de.; Cursinho popular por estudantes da Universidade: práticas político-pedagógicas e formação docente. Revista Brasileira de Educação, v. 24, 2019.

LEFF, E. Aventuras da Epistemologia Ambiental: da articulação das ciências ao diálogo de saberes. São Paulo: Cortez, 2012.

LIMA, G. F. C. da.; LAYRARGUES, P. P. Mudanças Climáticas, educação e meio ambiente: para além do conservadorismo dinâmico. Educar em Revista: Curitiba, edi ção especial n.3 pp.73-88, 2014 (artigo 1).

LOUREIRO, C.F.B.; LAYRARGUES, P.P. & CASTRO, R. de S. Pensamento complexo, dialética e Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2006.

MENDES, M. T. Inclusão ou emancipação? Um estudo do Cursinho Popular Chico Mendes/Rede Emancipa na Grande São Paulo. 2011. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

OLIVEIRA, E. S. Movimentos sociais e educação popular no Brasil urbano-industrial. Anais da Reunião Nacional Da ANPEd, 29., 2006. Caxambu: ANPEd, 15-18 out. 2006. p. 1-17. Disponível em: <http://29reuniao.anped.org.br/ trabalhos/trabalho/GT03-2268--Int.pdf>. Acesso em: 15 jun. 2023.

REIGOTA, M. Meio ambiente e representação social. São Paulo: Cortez, 2004.

REIGOTA, M. A Educação Ambiental frente aos desafios apresentados pelos discursos contemporâneos sobre natureza. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 2, p. 539-553. 2010.

SEN, A. Desenvolvimento como liberdade. São Paulo: Companhia de Letras, 2010.

WHITAKER, D. C. Da “invenção” do vestibular aos cursinhos populares: Um desafio para a Orientação Profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, Florianópolis, v. 11, n. 2, p. 289-297, jul./dez. 2010.

ZAGO, N. Pré-vestibular popular e trabalho docente: caracterização social e mobilização. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 4, n. 8, p. 1-22, 2009.

Published

2024-02-01

How to Cite

Leal, M. V. S. (2024). For critical Environmental Education to understand the vulnerable conditions of students at popular courses in Belém (PA, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, 19(1), 386–397. https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.16106

Issue

Section

Artigos em Anais de Evento

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.