Environmental Education and political participation in artisanal fishing: the construction of priority demands of artisanal fishermen in municipalities in the Campos Basin (RJ, Brazil)

Authors

  • Ana Paula Serpa Nogueira de Arruda Universidade Candido Mendes - UCAM
  • Carmem Brito Leal Universidade Estadual do Norte Fluminense - UENF
  • Laís da Silva Almeida Universidade Federal Fluminense - UFF
  • Ana Lúcia Mussi de Carvalho Campinho Instituto Federal Fluminense – IFF

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v9.15821

Keywords:

Artisanal Fishing, Participation, Environmental Education

Abstract

Throughout 2020, encouraged by the Pescarte Environmental Education Project (PEA, acronym in Portuguese), artisanal fishermen from the Campos Basin held virtual meetings to prepare letters setting out the group's demands and needs to be sent to candidates in the municipal elections. In this sense, this article analyses the process of choosing the priority demands listed by artisanal fishermen. The methodology used for this work was based on the analysis of the documents developed and the participant observation during the meetings. As a result, we observed the collective role of the fishermen in the search for the formation of a group with significant pressure to shape public policies that are more effective and specific to their needs.

Author Biography

Ana Paula Serpa Nogueira de Arruda, Universidade Candido Mendes - UCAM

Programa de Pós-graduação em Planejamento Regional e Gestão da Cidade

References

ARNSTEIN, S.R. Uma escada da participação cidadã. Revista da Associação Brasileira para fortalecimento da participação – PARTICIPE, Porto Alegre / Santa Cruz do Sul, vol. 2, n. 2, p 4 -13, jan. 2002. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5122659/mod_resource/content/1/arnstein_uma_escada_da_participacao_cidada.pdf> Acesso em: 20 ago. 2020.

BORDENAVE, J.D. O que é participação? São Paulo: Editora Brasiliense:1983.

DAGNINO, E. Confluência perversa, deslocamentos de sentido crise discursiva. In: FEDOZZI, L.; CORRADI, R.S.; RANGEL, R.R. (orgs.). Democracia participativa na América Latina: casos e contribuições para o debate. Porto Alegre (RS). Secretaria Municipal da Cultura, 2016.

FREIRE, P. La educación como práctica de la libertad. Ed Siglo XXI, México, DF, 1967.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia da tolerância – organização, apresentação e notas Ana Maria Araújo Freire. 2ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

GOHN, M.G. Empoderamento e participação da comunidade em políticas sociais. Saúde e sociedade, v. 13, p. 20-31, 2004.

LAYRARGUES, P.P. A crise ambiental e suas implicações na educação. In: QUINTAS, J. S. (Org.). Pensando e praticando educação ambiental na gestão do meio ambiente. 2ª ed. Brasília: Edições IBAMA, 2002.

LIMA, G. F. C.; TORRES, M. B. R.; REBOUÇAS, J. P. P. A Educação ambiental crítica brasileira frente às crises contemporâneas: desafios e potencialidades. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 5, p. 117–131, 2022.

LOUREIRO, C.F.B. Trajetória e fundamentos da Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2012.

PEREIRA, J. R. Visões Mediadoras e papel dos DRPs na organização de assentamentos rurais. Organizações rurais e agroindustriais, Lavras, v. 4, n. 2, jul/dez. 2001 – 10p.

QUINTAS, J. S. (Org) Pensando e praticando educação ambiental na gestão do meio ambiente. 2ª ed. Brasília: Edições IBAMA, 2002.

SANTOS, B.S. et al. Produzir para viver: os caminhos da produção não capitalista. Rio de janeiro: Civilização brasileira, v. 3, 2002.

TOURAINE, A. EL sujeto – um nuevo paradigma para compreender el mundo de hoy. Buenos Aires: Paides, 2006.

Published

2024-04-01

How to Cite

Arruda, A. P. S. N. de, Leal, C. B., Almeida, L. da S., & Campinho, A. L. M. de C. (2024). Environmental Education and political participation in artisanal fishing: the construction of priority demands of artisanal fishermen in municipalities in the Campos Basin (RJ, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, 19(2), 401–416. https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v9.15821

Issue

Section

Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2023-10-23
##plugins.generic.dates.accepted## 2024-02-21
##plugins.generic.dates.published## 2024-04-01

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.