On the mining trail: uncovering its environmental impacts through fieldwork

Authors

  • Aglene Maria Silva Aguiar Universidade Federal do Pará
  • Eliete dos Santos Gomes Universidade do Estado do Pará
  • Ágata Maise de Jesus Caldas Universidade do Estado do Pará
  • Altem Nascimento Pontes Universidade do Estado do Pará e Universidade do Estado do Pará

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.13862

Keywords:

Mining Activity, Environmental Education, Continuing Education

Abstract

The mining activity causes big ones impacts in the regions where they are implanted, being necessary the action of the Environmental Education that is inserted in the continuous formation of teachers. That said, the objective of this research was to analyze the importance of the project "Circuito mining nas Escolas" in the continuing education of teachers and students in schools in Parauapebas-Pa. The present work was developed from the pedagogical actions carried out during the continuing education of education professionals in the municipal education network through the field class. Questionnaires were applied using the google forms platform, with questions designed to meet the satisfaction assessment regarding the pedagogical aspects of the project. The experiences provided by the project enriched the pedagogical practice in schools in the municipal network of Parauapebas, deconstructing common sense and developing new perceptions about education in the municipality, its predominant economic matrix and sustainability.

References

ARDOIN, N. M.; BOWERS, A. W. Early childhood environmental education: a systematic review of the research literature. Educational Research Review, v.31, 88p. 100353, nov. 2020. Elsevier BV.

COELHO, Y. C. M.; LUCAS, F. C. A.; SARMENTO, P. S. M. Percepção ambiental e mineração de agregados: o olhar da população urbano-rural de Ourém, Pará, brasil. Desenvolvimento e Meio Ambiente, v. 53, n. 1, p. 38-60, 3 abr. 2020.

GOMES, R. K. S.; NAKAYAMA, L. Educação Ambiental: saberes necessários a práxis educativa docente de uma escola amazônica amapaense. Educar em Revista, n. 66, p. 257-273, dez. 2017.

GUIMARÃES, C. L.; MILANEZ, B. Mineração, impactos locais e os desafios da diversificação: revisitando Itabira. Desenvolvimento e Meio Ambiente, v. 41, p. 215-236, 30 ago. 2017.

JUNGES, F. C.; KETZER, C. M.; OLIVEIRA, V. M. A. Formação continuada de professores: saberes ressignificados e práticas docentes transformadas. Educação Formação, v. 3, n. 9, p. 88-101, 31 dez. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.25053/redufor.v3i9.858.

LANDIM, I. M.; OLIVEIRA, R. S.; LIMA JÚNIOR, C. G.; MENEZES, J. C.; SILVA NETO, O.L.; GOMES, D. W.R. Indicadores econômicos e financeiros: um estudo de caso da empresa brasileira de mineração Vale SA. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 7, p. 50244-50255, 2020.

MAFRA, M. V. P.; FLORES, D. A. C. Trabalho de campo no ensino da geografia na educação básica: dificuldades e desafios para professores. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 16, n. 8, p. 6-16, jul. 2017.

MALLMANN, A.; CARNIATTO, I.; PLEIN, C. A Educação Ambiental do ponto de vista das concepções de Desenvolvimento Sustentável na escola do campo. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 1, p. 44-61, 15 fev. 2020.

NASCIMENTO, J. C. S.; NASCIMENTO, J. D. S. S.; RIBEIRO, P. S.; MELO, F. B. S.; SOUSA, L. M.; REIS, P. S. G.; CARVALHO, L. V. Mineração através do beneficiamento à seco em Canaã dos Carajás-Pa: alternativa para a barragem de rejeitos. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 10, p. 80788-80800, 2020.

NEGRÃO, F. C.; MORHY, P. E. D. A inserção da disciplina de educação em espaços não formais no curso de pedagogia. Reamec - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 7, n. 3, p. 219-234, 21 jul. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.26571/reamec.v7i3.9337.

PINHEIRO, A. A. S.; OLIVEIRA NETO, B. M.; MACIEL, N. M. T. C. A importância da Educação Ambiental para o aprimoramento profissional, docente e humano. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 1, p. 1–12, 2021.

RODRIGUES, P. M. L.; LIMA, W. S. R.; VIANA, M. A. P. A importância da formação continuada de professores da educação básica: a arte de ensinar e o fazer cotidiano. Saberes Docentes em Ação, v. 3, n. 1, p. 28-47, 2017.

LIMA, R. Â. P.; SILVA, J. M. P. Economia mineral e os impactos nos territórios amazônicos do sudeste paraense. Planeta Amazônia: Revista Internacional de Direito Ambiental e Políticas Públicas, n. 9, p. 103-116, 7 mai. 2018.

SOUZA, J. D. Meio ambiente no Brasil: valores, políticas e normas. Revista Interface (Porto Nacional), n. 12, p. 103-118, dez. 2017.

Published

2023-02-01

How to Cite

Aguiar, A. M. S., Gomes, E. dos S., Caldas, Ágata M. de J., & Pontes, A. N. (2023). On the mining trail: uncovering its environmental impacts through fieldwork. Brazilian Journal of Environmental Education, 18(1), 126–132. https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.13862

Issue

Section

Relatos de Experiências
##plugins.generic.dates.received## 2022-05-01
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-10-24
##plugins.generic.dates.published## 2023-02-01

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.