Analysis of the environmental perception of students from a public school in Xique-Xique (BA, Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12757

Keywords:

Education. Sustainable development. Environment.

Abstract

The present work sought to analyze the knowledge level of the students in the elementary school municipal school in Xique-Xique (BA, Brazil) regarding concepts and correlations associated with environmental topics. To achieve this, 13 semi-structured questionaries were applied to students of the 8th and 9th grades. As result, it was observed that 92.3% of the sampled students related the existence of debates on the environment at school. However, only 30.8% could exemplify a few environmental impacts of their city, and a percentage of 76.9% have cited that de appropriate discharge of solid wastes would be one of the main ways to collaborate with the preservation of the environment.

Author Biographies

Maria Luiza de Abreu Oliveira, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Graduanda do Curso de Bacharelado em Engenharia Sanitária e Ambiental pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB, Departamento de Ciências Humanas e Tecnologias - DCHT XXIV, campus Xique-Xique.

Nadson Pitanga de Jesus Santos, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Graduando do Curso de Bacharelado em Engenharia Sanitária e Ambiental pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Departamento de Ciências Humanas e Tecnologias - DCHT XXIV, campus Xique-Xique.  

Paula Franciely Grutka Bueno Wagner, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Mestre em Conservação e Manejo de Recursos Naturais pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná, especialista em Educação Ambiental pelo Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial - SENAC DF (2008), e Gestão Metodológica do Ensino pela Faculdade Arnaldo Horácio Ferreira (2008), graduada em Ciências Biológias com ênfase em biotecnologia pela Universidade Paranaense (2006). Professora substituta da Universidade do Estado da Bahia - UNEB, Departamento de Ciências Humanas e Tecnologias - DCHT XXIV, campus Xique-Xique.  

   

References

ABRELPE. Panorama de Resíduos Sólidos no Brasil 2020. Disponível em: <https://abrelpe.org.br/panorama-2020/> Acesso: 06 mar. 2021.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm> Acesso: 10 dez. 2020.

BRITO, R. O. CUNHA, C. SIVERES, L. Gestão participativa e sustentabilidade socioambiental: um estudo em escolas da rede pública de Sobral-CE. Ciênc. Educ., v. 24, n.2, 2018.

BONIFÁCIO, K. M.; ABÍLIO, F. J. P. Percepções ambientais dos educandos de escolas públicas – caso bacia hidrográfica do rio Jaguaribe, Paraíba. Revista Eletrônica do Prodema, v. 5, n. 2, p. 32-49, 2010.

CARNEIRO, B. S. OLIVEIRA, M. A. S. MOREIRA, R. F. Educação Ambiental na escola pública. Revista Brasileira de Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 11, n. 1, 2016.

CRUZ, F. C. F.; SILVA, M. F. S.; ANDRADE, I. M. Percepção socioambiental dos alunos de ensino fundamental de uma Escola Municipal de Caxingó, Piauí, Brasil. HOLOS, Ano 32, v.4, 2016.

GIASSI, M. G. et al. Ambiente e cidadania: Educação Ambiental nas escolas. Revista de Extensão, v. 1, n. 1, 2016.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Sinopse do censo demográfico 2010. Rio de Janeiro, 2011.

KRZYSCZAK, F. R. As diferentes concepções de meio ambiente e suas visões. REI – Revista de Educação do IDEAU, v.11, n.23, 2016.

LEITE, A. A.; ANDRADE M. O.; CRUZ, D. D. Percepção ambiental do corpo docente e discente sobre os resíduos sólidos em uma escola pública no agreste paraibano. Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambient, v. 35, n. 1, p. 58-75, 2018.

MARTINS, M. E. S. et al. Percepção ambiental e paisagismo ecológico no Ensino Fundamental: ferramentas importantes para promoção da Educação Ambiental no contexto escolar. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.16, n.1, p. 472-492, 2021.

MOREIRA, L. R. Reaproveitamento da água como ferramenta de Educação Ambiental no ensino fundamental. 2019. 104 f. Dissertação (Mestrado) - Instituto Federal De Educação, Ciência e Tecnologia De Goiás, Jataí, 2019. Disponível em: <https://repositorio.ifg.edu.br/bitstream/prefix/478/2/disserta%c3%a7%c3%a3o_Luzedir%20Moreira%20Rodrigues.pdf>. Acesso em: 20 set. 2020

RODRIGUES, J. A. D. R.; NASCIMENTO, M. E. A. Pensar local e agir global: Práticas de preservação do rio Mamanguape e a Educação Ambiental no Ensino Fundamental. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, v.6, n.1, 2020.

SANTOS, J. L. G. et al. Integração entre dados quantitativos e qualitativos em uma pesquisa de métodos mistos. Texto & contexto - enferm., v. 26, n. 3, 2017.

SILVA, L. G. et al. Análise da percepção de alunos do Ensino Fundamental II sobre questões ambientais: expectativas, dificuldades e possibilidades na Educação Ambiental. Research, Society and Development, v. 9, n.7, 2020.

SOUSA, C. A. F. et al. A percepção ambiental de atores sociais de escolas públicas e privadas, em um bairro de João Pessoa (PB). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 12, n. 4, 2017.

SOUSA, F. A. et al. Educação Ambiental: Abordagem socioambiental em uma escola do nordeste brasileiro. Revista Arquivos Científicos (IMMES), v. 3, n. 1, p. 124-131, 2020.

SOUZA, R. B. B.; SILVA FILHO, A. J.; SOUZA, R. B. Educação ambiental: concepções de alunos de uma escola pública cidade de Barreiras no oeste da Bahia. Natural Resources, v.10, n.1, p.10-16, 2020.

SOUZA, R. D., RIBEIRO, W. M. R. (2016). Uma análise das políticas públicas para o desenvolvimento sustentável: a utilização da água de reuso. 16 f. Trabalho de Conclusão de Curso – Artigo científico - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016. Disponível em: <https://app.uff.br/riuff/bitstream/1/1955/1/Rafael%20de%20Souza%20-%20Wagner%20Miguel.pdf>. Acesso em: 15 set. 2019.

TAVARES, A. C. C. Diagnóstico sobre a prática da educação ambiental no ensino médio na escola de educação básica presidente Artur da Costa e Silva no município Xanxerê-SC. 2013. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Gestão Ambiental em Municípios) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, PR, 2013. Disponível em: <https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/22694/2/MD_GAMUNI_2014_2_2.pdf>. Acesso em: 15 set. 2019.

TEIXEIRA, T. S.; MARQUES, E. A.; PEREIRA, J. R. Educação ambiental em escolas públicas: caminho para adultos mais conscientes. Rev. Ciênc. Ext. v.13, n.1, 2017.

Published

2022-06-01

How to Cite

Santos, A. A. dos, Oliveira, M. L. de A., Santos, N. P. de J., & Wagner, P. F. G. B. (2022). Analysis of the environmental perception of students from a public school in Xique-Xique (BA, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, 17(3), 325–337. https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12757

Issue

Section

Relatos de Experiências
##plugins.generic.dates.received## 2021-09-30
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-03-21
##plugins.generic.dates.published## 2022-06-01

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.