The topic of water in the classroom: investigation of research on teaching methodologies

Authors

  • Emilyn Paro Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz da Universidade de São Paulo - ESALQ-USP
  • Elaine Cristina Oliveira Amorim Teixeira E.E. Maria Carolina Casini Cardim

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.16178

Keywords:

Water, Methodology, Educator, Teaching

Abstract

Water is crucial for life, and discussing its scarcity in the classroom is vital for civic education. This study analyzed academic publications on the approach to the water theme in schools over the past 20 years. Out of the 126 articles collected, only 14 investigated teaching methods, revealing a research gap. Most articles prioritize practical activities such as experiments, games, and workshops, focusing on the "importance of water." While it cannot be asserted that there is a scarcity of differentiated approaches, there is a lack of studies in this perspective. It is essential to promote more research in teaching and learning, collaborating with teachers' perspectives to enhance education in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE CHAVES, Maria Isaura; DO ESPÍRITO SANTO, Adilson Oliveira. Modelando matematicamente questões ambientais relacionadas com a água a propósito do ensino aprendizagem de funções na 1ª série do ensino médio. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 4, p. 30-43, 2008.

BILAR, Jéssica De Góes; HOHEMBERGER, Rômulo; COUTINHO, Renato Xavier. A água como fonte de conhecimento: uma proposta no ensino médio integrado. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, n. 18, p. e8833-e8833, 2020.

BRIZOLA, Jairo; FANTIN, Nádia. Revisão da literatura e revisão sistemática da literatura. Revista de Educação do Vale do Arinos-RELVA, v. 3, n. 2, 2016.

CASTAGNARO, Thaís Janaína. Metodologias Ativas e o Desenvolvimento de Habilidades e Competências: estratégias para um ensino contextualizado. Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências, Bauru, 2021

CECHINEL, Andre et al. Estudo/análise documental: uma revisão teórica e metodológica. Criar Educação, v. 5, n. 1, 2016.

DANELUZZI, Natália Silva; PALMIERI, Maria Luísa Bonazzi. Análises de pesquisas sobre práticas de Educação Ambiental em Recursos Hídricos. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 1, p. 289-299, 2022.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas" estado da arte". Educação & sociedade, v. 23, p. 257-272, 2002.

FERREIRA, M. I. P.; SILVA, J. A. F. da; PINHEIRO, M. R. de C. 2 - Recursos hídricos: água no mundo, no Brasil e no Estado do Rio de Janeiro. Boletim do Observatório Ambiental Alberto Ribeiro Lamego, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 29–36, 2010. DOI: 10.5935/2177-4560.20080008

FOSTER, Stephen SD; HIRATA, Ricardo; ROCHA, Gerôncio Albuquerque. Riscos de poluição de águas subterrâneas: uma proposta metodológica de avaliação regional. Anais., 1988.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Editora Paz e Terra, 2014.

GERALDA, Ludmila; FERREIRA, Ana Cristina; MINORU, Edmilson. Promovendo a matemática no sexto ano do ensino fundamental: o projeto água. Educação Matemática Pesquisa, v. 22, n. 1, p. 658-680, 2020.

GOMES, Ligiane Raimundo. Moralidade e respeito ao meio ambiente em crianças e adolescentes: a construção da moral ecológica. 2007

GUIMARÃES, Ariane; RODRIGUES, Aline Sueli de Lima; MALAFAIA, Guilherme. Protocolos de avaliação rápida de rios como ferramenta de Educação Ambiental no ensino fundamental. Revista Ambiente & Água, v. 12, n. 5, p. 801-813, 2017.

ITARÄNTA, Emmi. Memórias da água. Rio de Janeiro: Galera Record, 2015

JUNIOR, Eduardo Brandão Lima et al. Análise documental como percurso metodológico na pesquisa qualitativa. Cadernos da FUCAMP, v. 20, n. 44, 2021.

LEITE, Werlayne Stuart Soares; RIBEIRO, Carlos Augusto do Nascimento. A inclusão das TICs na educação brasileira: problemas e desafios. 2012.

MACHADO, Regina; BÖHM, Giani; BÖHM, Emerson. Aprendizagem baseada em problemas: um estudo de caso na disciplina de tratamento de água, efluente e lodos. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 13, n. 4, p. 1866-1879, 2018.

MACHADO, Ana Carolina Ferreira; DOS SANTOS, Verônica Soares; RIZZATTI, Ivanise Maria. A importância da Experimentação no ensino de ciências para o entendimento do ciclo da água: uma proposta para a educação infantil. ACTIO: Docência em Ciências, v. 4, n. 3, p. 131-145, 2019.

MANFREDI, Sílvia Maria. Metodologia do ensino: diferentes concepções. Campinas: FE, 1993.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

MASSABNI, Vânia Galindo; RIBEIRO FILHO, Marcelo Soares. Aprender a Ensinar sobre Água: da Alfabetização Científica à Sala de Aula. Água e Sustentabilidade: Bases Conceituais para o Ensino das Ciências Ambientais, 2023.

MASSABNI, Vânia Galindo et al. Sustentabilidade na educação infantil: ciclo, aproveitamento e uso consciente da água. Revista Eletrônica Sala de Aula em Foco, v. 4, n. 1, 2015.

MEIER, M. AI; MAZZARINO, J. M.Avaliação das propostas de Educação Ambiental voltadas às águas em bacias hidrográficas nas bases de dados ebsco, doaj e scielo. Educação em Revista, v. 36, 2020.

MELO SPLENDORE, A.; SCHMITT ZANELLA , M.; VAYNE ALVES DIAS, N.a temática preservação da água: o que propõe os livros didáticos de ciências. Revista Vitruvian Cogitationes, v. 4, n. 1, p. 23-37, 7 mar. 2023.

MOREIRA, Tereza. Vamos cuidar do Brasil com escolas sustentáveis: educando-nos para pensar e agir em tempos de mudanças socioambientais globais. Brasília: A Secretaria, 2012.

OLIVO, A. de M.; ISHIKI, H. M. BRASIL FRENTE À ESCASSEZ DE ÁGUA. Colloquium Humanarum, v. 11, n. 3, p. 41–48, 2015.

ONU. Organização das Nações Unidas. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. 2018

PALMIERI, Maria Luisa Bonazzi. Os projetos de Educação Ambiental desenvolvidos nas escolas brasileiras: análise de dissertações e teses. 2011. 189 p. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2011.

PEREIRA, D. M.; MARQUES, Rosebelly Nogueira. Abordagem STEAM no ensino de sistema de tratamento de água e Esgoto para estudantes da educação básica. Latin American Journal of Science Education, v. 7, p. 1-8, 2020.

PHILIPPI, Arlindo et al. Desenvolvimento sustentável, interdisciplinaridade e Ciências Ambientais. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 10, n. 21, 2013.

PICCOLI, Andrezza de Souza et al. A Educação Ambiental como estratégia de mobilização social para o enfrentamento da escassez de água. Ciência & Saúde Coletiva, v. 21, p. 797-808, 2016.

QUEIROZ, Taisa Layane Salazar et al. Uma proposta interdisciplinar de Educação Ambiental a partir do tema água. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 7, n. 1, p. 15-22, 2016.

REBOUÇAS, Aldo C. Água no Brasil: abundância, desperdício e escassez. Bahia análise & dados, v. 13, n. esp., p. 341-345, 2003.

SANTOS, Adriana Tavares et al. Educação Ambiental: composição química de águas minerais relacionados aos elementos da tabela periódica. Revista Verde de Agroecologia e Desenvolvimento Sustentável, v. 13, n. 5, p. 666-671, 2018.

SILVA, Andreza Fortinida; AGUIAR JR, Orlando; BELMIRO, Célia Abicalil. Imagens e desenhos infantis nos processos de construção de sentidos em uma sequência de ensino sobre ciclo da água. Ensaio pesquisa em educação em ciências, v. 17, n. 3, p. 607-632, 2015.

SILVA SOUZA, Maria José; ROCHA, Florisvaldo Silva. O monitoramento da água e as TIC: a construção coletiva de um instrumental de Educação Ambiental na EFAL Japoatã/Sergipe. Revista EDaPECI, v. 18, n. 1, p. 99-110, 2018.

SOUZA, Clara Rayssa Romero Rodrigues; CAVALCANTE, Igor Marques; ABREU, Clara Myrla Wanderly Santos. Educação em saneamento e filtração de água em área rural do semi-árido-uma experiência em Campina Grande, Paraíba. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, v. 19, n. 43, p. 144-155, 2022.

TUSSI, Diva Elizete Kersting. Educação Ambiental no ensino público formal e a sensibilização para o valor e importância da água. 2009

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Penso Editora, 2015.

Published

2024-02-01

How to Cite

Paro, E., & Teixeira, E. C. O. A. (2024). The topic of water in the classroom: investigation of research on teaching methodologies. Brazilian Journal of Environmental Education, 19(1), 437–454. https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.16178

Issue

Section

Artigos em Anais de Evento

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.