Investigative study: understanding the urban environment as an artificial ecosystem

Authors

  • Vladimir Stolzenberg Torres Secretaria Estadual de Educação do Rio Grande do Sul
  • Daniela Cristina de Toni Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.15636

Keywords:

Investigative Study, Following Teaching, Urban Ecosystem, Environmental Education, Ecology

Abstract

Investigative teaching for ecology enables conceptual and procedural learning characteristic of science, as well as a reorganization of important cognitive and social skills. This research proposed a didactic sequence based on active methodologies for teaching ecology in high school at night in a state public school, aiming to better understand the theoretical and practical foundations of science and the protagonism of students. The applied investigative didactic sequence interfered somewhat negatively in the school planning of the Biology curriculum component, given that it demanded 20% of its total workload.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, Luara L. Guia de atividades experimentais da SER - Guacui: 4.5 Dinâmica sobre teia alimentar. 2021. P. 117-118. Disponível online em: <https://curriculo.sedu.es.gov.br/curriculo/wp-content/uploads/2022/04/Guia-de-Atividades-experimentais-da-SRE-Guacui-2021-115-116.pdf>. Acesso em 15 Mai. 2023.

CAVALCANTE, Joelia S.; SOUSA, E.; GARCIA, N.; BEZERRA, C.; SILVA, K. A. A fotografia como ferramenta no ensino de ecologia. In: Simpósio Nacional de Ensino de Ciências e Tecnologia, 4, 2014, Ponta Grossa - PR. Anais eletrônicos [...]. Ponta Grossa: Universidade Tecnológica Federal do Paraná, de, v. 27, 2014. 12p. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/editora/anais/conapesc/2019/TRABALHO_EV126_MD1_SA13_ID780_29072019223041.pdf>. Acesso em 15 Mai. 2023.

FAQUIM, Ruan; CRISTINA, Renata. Ecologia para o ENEM - nicho, habitat, bioma e ecótono. YouTube, 13 de set. de 2019. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=0StQid09xiY>. Acesso em 15 Mar. 2023.

GONÇALVES, Wantuelfer; PAIVA, Haroldo N. Florestas Urbanas: planejamento para melhoria da qualidade de vida. Viçosa. Minas Gerais: Aprenda Fácil, 2002.

HUMANISTA-UFRGS. Impactos ambientais causados pela instalação da loja Havan em Canoas. YouTube, 14 de fev. de 2022. Disponível em <https://youtu.be/vuceTO3i9i0>. Acesso em 15 Mar. 2023.

MALAFAIA, Guilherme; BÁRBARA, Viníciu F.; RODRIGUES, Aline S. L. Análise das concepções e opiniões de discentes sobre o ensino da biologia. Revista Eletrônica de Educação, v. 4, p. 165-182, 2010.

MELO, Sirley A. de; SARDINHA, Maria O. B. Jogos no ensino aprendizagem de matemática: uma estratégia para aulas mais dinâmicas. Revista F@pciência, v. 4, n. 2, p. 5-15. 2009.

PICKETT, Steward T. A.; GROVE, J. M. Urban ecosystems: what would Tansley do? Urban Ecosystem, v. 12, n. 1, p. 1-8. 2009.

RIBEIRO, Job A. G. Ecologia, Educação Ambiental, Ambiente e Meio Ambiente: modelos conceituais e representações mentais. 2012. 148 f. (Mestrado em Educação para a Ciência) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2012.

RIBEIRO, Rodrigo A. de S. Percepção ambiental e ativismo de alunos do ensino médio no espaço urbano de Nova Marilândia - MT. 2019. 97 f. Trabalho de Conclusão de Mestrado (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia) - Universidade do Estado de Mato Grosso, Tangará da Serra, 2019.

SANTOS, Thisciane. I. S. Ecossistemas urbanos no ensino de ecologia: uma experiência em escola do entorno da apa morro do Urubu, Aracaju, Se. 2017. 218 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2017.

SESTARI, Roselena. Ecótono do Brasil. YouTube, 23 de set. de 2021. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=qWpNin8DeTM . Acesso em 15 Mar. 2023.

SILVA, Barbarah C. de A. Ensino de ecologia no Brasil: uma análise de metodologias pedagógicas nos anos iniciais do ensino fundamental. 2020. 49 f. Monografia (Especialização em Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2020.

SILVA, Diogo T; DORNFELD, Carolina B. Dinâmicas de grupos em aulas de biologia: uma proposta motivacional para aprendizagem. Revista Eletrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 15, n. 1, p. 147-166. 2016.

SILVA, Brunno I. da; SILVA-NETO, Manoel P. da; SEVERO, Thiago E. A. O que se investiga quando se joga? Um estudo de caso a partir do jogo Ecodinastia. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA, VII, 2018, Belém - PA. Anais eletrônicos [...], p. 1153-1162. Belém: Universidade Federal do Pará. Disponível em: <https://sbenbio.org.br/wp-content/uploads/anais/anais_vii_enebio_norte_completo_2018.pdf>. Acesso em 17 Abr. 2023.

SIMON, Gilberto. Casos de desmatamento em Porto Alegre. Onde estão os manifestantes? Blog sobre Porto Alegre e Rio Grande do Sul. 2013. Disponível em: <https://portoimagem.wordpress.com/2013/04/29/casos-de-desmatamento-em-porto-alegre-onde-estao-os-manifestantes/>. Acesso em 15 Mar. 2023.

SOSSELA, Glauciane da S.; CROSSETI, Simone. Jogos como facilitadores do ensino de biologia. Cadernos PDE, v.1, 14 p. 2013.

VEIGA, Eva Q. O uso de jogos didáticos nas diferentes fases escolares no ensino de ciências e de biologia. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA, VII, 2018, Belém - PA. Anais eletrônicos [...], p. 451-456. Belém: Universidade Federal do Pará. Disponível em: <https://sbenbio.org.br/wp-content/uploads/anais/anais_vii_enebio_norte_completo_2018.pdf>. Acesso em 17 Abr. 2023.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2024-02-01

How to Cite

Torres, V. S., & Toni, D. C. de. (2024). Investigative study: understanding the urban environment as an artificial ecosystem. Brazilian Journal of Environmental Education, 19(1), 474–487. https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.15636

Issue

Section

Relatos de Experiências

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.