The relevance and challenges of socioecological sustainability in the process of continuing education of pedagogy teachers through gamification

Authors

  • André Menezes de Jesus Instituto Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14879

Keywords:

Gamification;, University education;, Pedagogy;, Sustainability.

Abstract

The topic of social-ecological sustainability is limited in higher education, but it is essential that teachers address environmental crises. The study aimed to investigate the continuing education of Pedagogy teachers in Natal-RN, regarding the approach of social-ecological sustainability in the classroom. The methodology consisted of a qualitative and applied research, with a case study; following procedures of documentary and curriculum analysis with the Pedagogy course and primary data survey from the application of an online questionnaire with the 15 teachers, which was submitted to data and content analysis. The voices of the 15 teachers revealed a negligible approach to eco-social challenges in educational practice.

References

AGUIAR, Bernado; CORREIA, Walter; CAMPOS, Fábio. Uso da escala Likert na análise de jogos. Anais do Simpósio Brasileiro de Games, 9, 2011, Salvador. SBGames, p. 1-5, 2011.

ARÓSTEGUI, Igone; DARRETXE, Leire. Estratégias metodológicas activas en la asignatura de Bases de la Escuela Inclusiva de la E.U. de Magisterio de Bilbao de la E.U. de Magisterio de Bilbao. REDU. Revista de Docencia Universitaria. v. 14, n.2, 2016.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996.

CEBRIÁN, Gisela; JUNYENT, Merce; MULÁ, Ingrid. Competencies in education for sustainable development: Emerging teaching and research developments. Sustainability, v. 12, 2020. DOI: https://doi.org/10.3390/su12020579.

COSTA, Machado da Costa; VERDEAUX, Maria de Fátima da Silva. Gamificação de materiais didáticos: uma proposta para a aprendizagem significativa da modelagem de problemas físicos. Experiências em Ensino de Ciências, v.11, p. 60-105, 2016.

CRESWELL, John Ward. Projeto de Pesquisa: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre. Editora: Artmed. 2. ed, 2007.

DETERDING, Sebastian et al. Gamification: using game design elements in non-gaming contexts. Conference on Human Factors. Anais do Computing Systems – Proceedings. ACM, 2011.

FAÇANHA, Carla Maria Holanda de Lima; BIZARRIA, Fabiana Pinto de Almeida. Competências da docência para o Ensino e a Pesquisa na perspectiva da sustentabilidade profissional. Research, Society and Development. v. 10, n. 1, 2021.

FARIA, Ana Cristina et al. Influência do Conhecimento sobre Sustentabilidade nas Atitudes, Comportamentos e Consumo de Estudantes de Administração. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, v. 17, n. 2, p. 239-260, 2018.

FISCHER, Joern et al. Advancing sustainability through mainstreaming a social-ecological systems perspective. Curr. Opin. Environ. Sustain., v. 14, p. 144–149, 2015.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FLORES, Thiago Henrique; KLOCK, Ana Carolina Tomé; GASPARINI, Isabela. Identificação dos tipos de jogadores para a gamificação de um ambiente virtual de aprendizagem. Renote, v. 14, n.1, 2016.

GIL, Antônio Carlos. Metodologia do ensino superior. 4.ed. São Paulo: Atlas. 2012.

GÓMEZ-CARRASCO, Cosme-Jesús et al. Effects of a gamification and flipped-classroom program for teachers in training on motivation and learning perception. Education Science. v. 9, 2019.

GIANGRANDE, Naresh et al. A. Competency Framework to Assess and Activate Education for Sustainable Development: Addressing the UN Sustainable Development Goals 4.7 Challenge. Sustainability, v. 11, 2019. DOI: https://doi.org/10.3390/su11102832.

GRANDISOLI, Edson; JACOBI, Pedro Roberto. O paradigma da sustentabilidade. Instituto de Estudos Avançados da USP—IEA USP, 2020. Disponível em: <http://www.iea.usp.br/pesquisa/projetos-institucionais/usp-cidades-globais/artigos-digitais/oparadigma-da-sustentabilidade>. Acesso em: 15 nov. 2020.

KAPP, Karl. The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. San Francisco: Pfeiffer, 2012.

MALVEZZI, Mariana. Sustentabilidade e emancipação: a gestão de pessoas na atualidade. Editora Senac: São Paulo, 2019.

MORAN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A.; MORALES, O. E. T. (Org.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: UEPG/PROEX, v. II, 2015.

MURGA-MENOYO, Maria Ángeles et al. Sostenibilidad, desarrollo «glocal» y ciudadanía planetaria. Referentes de una Pedagogía para el desarrollo sostenible. Revista Interuniversitária, v. 29, n. 1, 2017.

NAPAL, Maria; MENDIÓROZ-LACAMBRA, Ana Maria; PEÑALVA, Alicia. Sustainability Teaching Tools in the Digital Age. Sustainability, v.12, 2020. DOU: https://doi.org/10.3390/su12083366.

OGAWA, Aline Nunes et al. Análise sobre a gamificação em Ambientes Educacionais. Renote, v.13, n. 2, 2015.

PARR, Adrian. Hijacking sustainability. Cambridge, MA: MIT Press, 2009.

PONTES, Andréa Simone Machiavelli et al. Sustentabilidade e educação superior: análise das ações de sustentabilidade de duas instituições de ensino superior de Santa Catarina. Revista de Administração da UFSM, v. 8, p. 84-103, 2015.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo-RS: Feevale, 2013. Disponível em: <https://www.feevale.br/Comum/midias/0163c988-1f5d-496f-b118-a6e009a7a2f9/E- book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf>. Acesso em abr. 2021.

SALAS-ZAPATA, Walter Alfredo; RÍOS-OSORIO, Leonardo Alberto; CASTILLO, Javier Álvarez-De. Bases conceptuales para una clasificación de los sistemas socioecológicos de la investigación en sostenibilidad. Revista Lasallista de Investigación, vol. 8, n. 2, jul. y dic, 2014.

SCHIAVI, Cristiano Sordi; FERNANDES, Érik Álvaro; PEDROZO, Eugenio Avila. Complexidade Moriniana e as Policrises da covid-19: por uma educação humanizadora frente à crise planetária. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 15, n. 4, p. 402-426, 2020.

SHELDON, Lee. The multiplayer classroom: designing coursework as a game. Boston: Cengage Learning, 2012.

UNITED NATIONS. Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development. ONU, 2015.

VIANNA, Ysmar et al. Gamification, Inc: como reinventar empresas a partir de jogos. ed. 1. Rio de Janeiro: MJV Press, 2013.

VILCHES, Amparo; GIL PÉREZ, Daniel. Uma situação de emergência planetária, com a qual devemos e podemos lidar. Revista Educação, v.1 p.101-122, 2009.

WALS, Arjen et al. Convergence between science and environmental education. Science, 344: 583– 584, 2014.

WALS, Arjen; DILLON, Justin. Preface. In: Susan Stratton, Rita Hagevik, Allan Feldman and Mark Bloom. Educating Science Teachers for Sustainability, Frankfurt, Springer, v. 1, 2015.

WERBACH, Kevin; HUNTER, Dan. For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business. Wharton Digital Press, ed. 1. Philadelphia, 2012. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/273946893_For_the_Win_How_Game_Thinking_can_Revolutionize_your_Business>. Acesso em: 15 abr. 2021.

WELTER, Renato Brandão; FOLETTO, Denize da Silveira; BORTOLUZZI, Valéria Iensen. Metodologias ativas: uma possibilidade para o multiletramento dos estudantes. Research, Society and Development, v. 9, n. 2, 2020.

ZICHERMANN, Gabe; CUNNINGHAM, Christopher. Gamification by Design. Implementing Game Mechanics. In: Web and Mobile Apps. Canada: O’Reilly Media, 2011.

Published

2023-03-01

How to Cite

Jesus, A. M. de. (2023). The relevance and challenges of socioecological sustainability in the process of continuing education of pedagogy teachers through gamification. Brazilian Journal of Environmental Education, 18(2), 229–246. https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14879

Issue

Section

Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2023-02-28
##plugins.generic.dates.published## 2023-03-01

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.