Podcasts in Environmental Education: what research points out

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14664

Keywords:

podcast in education, Educommunication, Sustainability, water resources management

Abstract

A systematic survey was carried out in four databases that sought to identify publications from the last five years that approached the potential of using podcasts as an environmental education tool, in particular, in raising awareness about water management. A selection of 228 works was researched about this theme, which showed the potential of podcasts in approaching younger audiences, promoting a critical understanding of the environment. In addition, this resource can favor learning with the use of the technicality of journalism in educational processes, which corroborates the perception of educational journalism.

References

ALVES, M.; FONSECA, A.; PRADO, J.A.B. Educomunicação Para a Gestão das Águas: Estudo de Caso do Curso Elaboração de Spots e Manuseio da Plataforma Web Rádio Água. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, V.12, n. 5, p. 215, 2017.

ASSIS, P. O feed e a fidelização do podouvinte. In: LUIZ, L. (org). Reflexões sobre o podcast. Nova Iguaçu (RJ): Marsupial, 2014. p. 29-47.

BRANDO, F. da R.; MARTINS, G. A. Interdisciplinaridade, Ensino e Ações Sustentáveis: Ligando os Pontos. In: BRANDO, F. da R. (org); MARTINS, G. A. (org). Educação para a Sustentabilidade: Diálogos Interdisciplinares. Ribeirão Preto: Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras, 2021. p. 15-32.

CASTRO, M.L.; CANHEDO JR., S. A. Educação Ambiental como instrumento de participação. In: PHILIPPI JR., A.; PELICIONI, M.C.F. Educação Ambiental e sustentabilidade. 2. ed. Barueri (SP): Manole, 2014. p. 465-475.

COMITÊS PCJ. Deliberação dos Comitês PCJ nº 392/21. Disponível em: <https://sigrh.sp.gov.br/public/uploads/deliberation//CBH-PCJ/21632/delibcmtpcj_392_21.pdf>. Acesso em: 20 out. 2022

DUARTE, P. Sotaques no Podcast: quebrando paradigmas. In: LUIZ, Lucio (org). Reflexões sobre o podcast. Nova Iguaçu (RJ): Marsupial, 2014. p. 23-28.

E-MARKETER. Global Podcast Listener Forecast 2021–2025. 2021. Disponível em: <https://www.emarketer.com/content/global-podcast-listener-forecast-2021-2025>. Acesso em: 20 out. 2022

FERREIRA, B. Jornalismo e educação: competências necessárias à prática educomunicativa. Curitiba: Appris, 2022.

FÓRUM DA JUVENTUDE. Declaração Fórum da Juventude do 8º Fórum Mundial da Água. 2018. Disponível em: <https://8forum.ana.gov.br/principais-documentos/declaracoes/8o-forum-mundial-da-agua-declaracao-da-juventude.pdf>. Acesso em: 20 out. 2022.

INEP. Resposta educacional à pandemia de covid-19 no Brasil. 2022. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-escolar/pesquisa-revela-resposta-educacional-a-pandemia-em-2021>. Acesso em: 20 out. 2022

LIMA, K. M. C. F. M.; CAMPOS, C. S.; BRITO, A. L. O podcast como ferramenta ao ensino: implicações e possibilidades educativas. Atas do CONEDU, 2020. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD4_SA19_ID5360_26092020221728.pdf>. Acesso em: 20 out. 2022

LUIZ, L. A história do Podcast. In: LUIZ, L. (org). Reflexões sobre o podcast. Nova Iguaçu (RJ): Marsupial, 2014. p. 09-14.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico: projetos de pesquisa, pesquisa bibliográfica, teses de doutorado, dissertações de mestrado, trabalhos de conclusão de curso. 9. ed. São Paulo: Atlas, 2022.

PEREIRA, A. Rádio e Podcast na Educomunicação. 2021. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação – Universidade Paulista, São Paulo, 2021.

PNUMA. Panorama Ambiental Global 6 para Jovens. Disponível em: <https://content.yudu.com/web/2y3n2/0A2y3n3/GEO-6-for-Youth/html/index.html?page=27&origin=reader>. Acesso em: 20 out. 2022.

ROCHA, M. H. de M. Hidrocast: Podcast como Recuso Didático para a Sensibilização do Uso Sustentável da Água. 2020. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Ambientais) – Programa de Pós-Graduação em Rede Nacional em Ensino das Ciências Ambientais – Universidade Federal de Pernambuco, Recife (PE), 2020.

SANTOS, S. de O. Princípios e Técnicas de Comunicação. In: PHILIPPI JR., A.; PELICIONI, M. C. F. Educação Ambiental e sustentabilidade. 2. ed. Barueri (SP): Manole, 2014. p. 507-536.

SILVA, T. F. Mídia-Educação e os Desafios na Prática. 2019. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza (CE), 2019.

SOARES, I. de O. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação: contribuições para a reforma do ensino médio. São Paulo: Paulinas, 2011.

STATISTA. Global Consumer Survey. 2021. Disponível em: <https://www.statista.com/chart/25847/percentage-of-podcast-listeners-around-the-world/>. Acesso em: 20 out. 2022.

Published

2023-03-01

How to Cite

Sant’Anna, M., & Kárita Bonzanini, T. . (2023). Podcasts in Environmental Education: what research points out. Brazilian Journal of Environmental Education, 18(2), 49–61. https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14664

Issue

Section

Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2022-12-08
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-01-24
##plugins.generic.dates.published## 2023-03-01

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.