Evaluation and stimulation of neuropsychomotor development in institutionalized infants

Authors

  • Rubia do Nascimento Fisioterapeuta, Mestre em Ciências da Saúde Humana, Docente da Universidade Comunitária Regional de Chapecó, UNOCHAPECÓ, Chapecó-SC, Brasil.
  • Cristiane Piassão Fisioterapeuta, Pós-Graduanda nível de especialização em Acupuntura, Concórdia-SC, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.34024/rnc.2010.v18.8447

Keywords:

Performance Evaluation, Psychomotor Performance, Child Development

Abstract

Objective. Evaluate the effects of a program of neuropsychomotor stimulation in the development of institutionalized infants, in the posture, of the oculomotor coordination, language and social. Method. Case study conducted with 5 infants, aged between 11 and 22 months, which were evaluated using the Brunet-Lézine Scale (BLS) and participated in an program of neuropsychomotor stimulation individual, who totaled 20 sessions. The infants were reassessed by means of BLS and the results compared. Results. In the first assessment had 4 infants behind in global development (lower profile and much lower), and in one case the social area was in this condition (lower profile). Oculomotor coordination in the four cases presented profile “much lower”. At the last evaluation all areas of development have evolved, with the exception of the social field in which the delay (Low Profile) persisted in one case. The global development has profiles of normal in all infants. Statistical significance was obtained for the ratios of development of language and oculomotor coordination and the ratios of global development. Conclusion. With the program of stimulation of the infants had changes in the development neuropsychomotor, being significant in the areas of oculomotor coordination, language and global development.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Miranda LC, Resegue R, Figueiras ACM. A criança e o adolescente com problemas do desenvolvimento no ambulatório de pediatria. J Pediatr 2003;79(Supl 1):S33-42.

Willrich A, Azevedo CCF, Fernandes JO. Desenvolvimento motor na infância: influência dos fatores de risco e programas de intervenção. Rev Neurocienc 2009;17:51-6.

Lundy-Ekman L. Neurociências: fundamentos para reabilitação. 3ª. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008, 477p.

Johnston MV. Plasticity in the developing brain: implications for rehabilitation. Dev Disabil Res Rev 2009;15:94-101.

Halpern R, Giugliane ERJ, Victora CG, Barros FC, Horta BL. Fatores de risco para suspeita de atraso no desenvolvimento neuropsicomotor aos 12 meses de vida. Rev Child Ped 2002;73:529-39.

Taneja V, Sriram S, Beri RS, Sreenivas V, Aggarwal R, Kaur R. Not by bread alone: impact of a structured 90-minute play session on development of children in an orphanage. Child Care Health Dev 2002;28:95-100.

Johnson R, Browne K, Hamilton-Giachritsis C. Young children in institutional care at risk of harm. Trauma Violence Abuse 2006;7:34-60.

Tarren-Sweeney M. The mental health of children in out-of-home care. Curr Opin Psychiatry 2008;21:345-9.

Ghera MM, Marshall PJ, Fox NA, Zeanah CH, Nelson CA, Smyke AT, et al. The effects of foster care intervention on socially deprived institutionalized children’s attention and positive affect: results from the BEIP study. J Child Psychol Psychiatry 2009;50:246-53.

Castanho AAG, Blascovi-Assis SM. Caracterização do desenvolvimento motor da criança institucionalizada. Fisioter Bras 2004;5:437-42.

Alexandre D, Vieira M. Relação de apego entre crianças institucionalizadas que vivem em situação de abrigo. Psicol estud 2004;9:207-17.

Bõing E, Crepaldi MA. Os efeitos do abandono para o desenvolvimento psicológico de bebês e a maternagem como fator de proteção. Estud Psicol 2004;21:211-26.

Otieno PA, Nduati RW, Musoke RN, Wasunna AO. Growth and development of abandoned babies in institutional care in Nairobi. East Afr Med J 1999;76:430-5.

Siqueira AC, Dell’aglio DD. O Impacto da Institucionalização na Infância e na Adolescência: Uma Revisão de Literatura. Psicol Soc 2006;18:71-80.

Cavalcante LIC, Magalhães CMC, Pontes FAR. Processos de saúde e doença entre crianças institucionalizadas: uma visão ecológica. Ciênc Saúde Coletiva 2009;14:615-25.

Souza JM. Avaliação do Desenvolvimento Neuropsicomotor de crianças de 6 a 24 meses matriculadas em creches municipais de Florianópolis/SC (Dissertação). Florianópolis: Universidade do Estado de Santa Catarina, 2003, 87p.

Brunet O, Lézine I. Desenvolvimento Psicológico da Primeira Infância. Tradução de Ana Guardiola Brizolara. Porto Alegre: Artes Médicas, 1981, 159p.

Bonamigo EMR, Cristóvão VMR, Kaefer H, Levy BW. Como ajudar a criança no seu desenvolvimento: sugestões de atividades para a faixa de 0 a 5 anos. 8ª. ed. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 2001, 131p.

Amaral ACT, Tabaquim MLM, Lamônica DAC. Avaliação das habilidades cognitivas, da comunicação e neuromotoras de crianças com risco de alterações do desenvolvimento. Rev Bras Educ Espec 2005;11:185-200.

MacLean K. The impact of institutionalization on child development. Dev Psychopathol 2003;15:853-84.

Nascimento R, Madureira VSF, Agne JE. Avaliação do desenvolvimento neuropsicomotor de crianças em Centros de Educação Infantil em Concórdia. Rev Neurocienc 2008;16:284-91.

Attar-Schwartz S. School functioning of children in residential care: the contributions of multilevel correlates. Child Abuse Negl 2009;33:429-40.

Karen JB, Nathan F, Charles HZ, Charles AN. Effects of Early Psychosocial Deprivation on the Development of Memory and Executive Function. Front Behav Neurosci 2009;3:1-7.

Mansur SS, Neto FR. Desenvolvimento neuropsicomotor de lactentes desnutridos. Rev Bras Fisioter 2006;10: 185-91.

Johnson R, Browne K, Hamilton-Giachritsis C. Young children in institutional care at risk of harm. Trauma Violence Abuse 2006;7:34-60.

Dias BR, Piovesana AMSG, Montenegro MA, Guerreiro MM. Desenvolvimento Neuropsicomotor de lactentes filhos de mães que apresentaram hipertensão arterial na gestação. Arq Neuropsiquiatr 2005;63:632-6.

Published

2010-12-31

How to Cite

do Nascimento, R., & Piassão, C. (2010). Evaluation and stimulation of neuropsychomotor development in institutionalized infants. Revista Neurociências, 18(4), 469–478. https://doi.org/10.34024/rnc.2010.v18.8447

Issue

Section

Relato de Caso
##plugins.generic.dates.received## 2019-02-20
##plugins.generic.dates.published## 2010-12-31

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.