Plant, harvest and form: sustainable and permacultural practices in a school in the interior of São Paulo (Brazil)

Authors

  • Emilyn Paro Universidade de São Paulo (campus ESALQ)
  • Vânia Galindo Massabni Universidade de São Paulo (campus ESALQ)

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14607

Keywords:

Full Utilization, Practical Class, Environmental Education, Waste Reduction, Sustainability

Abstract

Environmental Education (EA) is a principle and tool to reverse the effects of the crisis generated by anthropic actions and it is up to the school to reflect on the model of society that is wanted for the future. Thus, we sought to understand perceptions about environmental education and sustainable attitudes in a full-time school that has works on permaculture, a sustainable way of agriculture. Questionnaires were applied to students, teachers and employees of this school in different phases, adapted for each of these publics. There was a gap between what was desired and what was practiced, but the most indicates sustainable attitudes.

References

BERNARDES, M.B.J.; PRIETO, E.C. Educação Ambiental: disciplina versus tema transversal. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 24, 2013. p. 173- 185.

BEZERRA, Y. B. S; PEREIRA, F. S. P; SILVA, A. K. P.; MENDES, D. G. P. S. Análise da percepção ambiental de estudantes do Ensino Fundamental II em uma escola do município de Serra Talhada (PE). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 9, n. 2, 2014, p. 472 - 488.

BOSA, C.R.; TESSER, H.C.B. Desafios da Educação Ambiental nas escolas municipais do município de Caçador – SC. REMOA- Revista Monografias Ambientais, v. 14, n. 2, p. 2996–3010, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão, Ministério do Meio Ambiente. Vamos cuidar do Brasil com escolas sustentáveis: educando-nos para pensar e agir em tempos de mudanças socioambientais globais. Brasília: MEC/SECADI, 2012, 46 p.

CORRÊA, L. B.; SILVA, M. D. S. da. Educação Ambiental e a permacultura na escola. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 33, n. 2, 2016, p. 90–105.

CRUTZEN, P. J. Geology of mankind. In: Paul J. Crutzen: A pioneer on atmospheric chemistry and climate change in the Anthropocene. Springer, Cham, 2016. p. 211-215.

BRASIL. CNE. Resolução nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes curriculares nacionais para a Educação Ambiental. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/component/content/article/194-secretarias-112877938/secad-educacao-continuada-223369541/13639-educacao-ambiental-publicacoes>. Acesso em: 19 dez 2022.

MUSSI, R.F.F.; MUSSI, L.M.P.T.; ASSUNÇÃO, E.T.C.; NUNES, C.P. Pesquisa Quantitativa e/ou Qualitativa: distanciamentos, aproximações e possibilidades. Revista Sustinere, v. 7, n. 2, 2019, p. 414-430.

DINIZ, E.M.; TOMAZELLO, M.G.C. A pedagogia da complexidade e o ensino de conteúdos atitudinais na Educação Ambiental. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 15, 2012, p. 80-93.

SOUZA DIMAS, M.; NOVAES, A.M.P.; AVELAR, K.E.S. O ensino da Educação Ambiental: desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 2, p. 501-512, 2021.

GUERRA, R.A.T.; ABÍLIO, F.J.P. Educação Ambiental na Escola Pública. João Pessoa: Fox, 2006.

LUMMERTZ, T.B.; FISCHER, M.L. Ferramentas de comunicação na bioética e sua sinergia com a Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 2, 2021, p. 69-87.

MACHADO, B. et al. A Permacultura Como Ferramenta Transformadora Na Educação Ambiental. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, v. 5, n. 3, 2013.

MASSABNI, V.G.; SILVA, A.F.; MARSON, L.P. Hortas escolares e o ensino de Ciências Ambientais na escola. In: Diálogos interdisciplinares nas ciências ambientais: ampliando olhares e perspectivas [S.l: s.n.], p. 518, 2019.

MOSS, Stephen. Natural childhood: The National Trust Report. London: National Trust, 2012.

OLIVEIRA, J.C.P. et al. O questionário, o formulário e a entrevista como instrumentos de coleta de dados: vantagens e desvantagens do seu uso na pesquisa de campo em ciências humanas. Anais do III Congresso Nacional de Educação. 2016. p. 1-13.

PALMIERI, M.L.B.; GONCALVES, R.M.G. EducaTupi: sugestões de atividades para as escolas que visitam a Estação Experimental de Tupi. 2015.

PROCHNOW, T.R.; DAMASCENO, K.A..L.C.; FARIAS, M.E. Educando para atitudes sustentáveis em Escola Estadual de Guaíba/RS e comunidade do entorno. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 7, n. 2, 2014.

SORRENTINO, M. Desenvolvimento sustentável e participação: algumas reflexões em voz alta. São Paulo: Cortez, 2004.

Published

2023-03-01

How to Cite

Paro, E., & Massabni, V. G. (2023). Plant, harvest and form: sustainable and permacultural practices in a school in the interior of São Paulo (Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, 18(2), 09–28. https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14607

Issue

Section

Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2022-11-21
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-11-29
##plugins.generic.dates.published## 2023-03-01

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.