For a mathematics education beyond reproduction

Producing videos to reflect on social issues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2023.27.15328

Keywords:

mathematics education, video production, critical perspective, daily problems, teacher training

Abstract

This study reflects on how the production of videos addressing everyday problems can contribute to understanding the world through mathematical knowledge learned in the classroom. The participants were 15 Mathematics undergraduates from the State University of Goiás, members of the Pedagogical Residency Program, in Morrinhos (GO). The meetings with the undergraduates occurred weekly, each one lasting 1 hour and 30 minutes. In them, texts on Education and Mathematics Education were discussed. Parallel to the discussion of the texts, possibilities for the production of videos were debated, considering the students, from basic education, as knowledge producers. Aiming at the production of videos, in a first moment, the pedagogical residents were shown videos about possible problematic situations of daily life analyzed from the perspective of mathematics and were given guidance on the choice of theme, script preparation, audio and video capture, and editing. 15 videos were produced by the interns and pedagogical residents whose titles were: Covid-19; Alcoholic Beverage; LGBT+ Universe; Visual Impairment; Sewage in Brazil; Agriculture/Agribusiness; Brazilian Families' Indebtedness; Hunger Map; Traffic; Digital Games, Energy Consumption; Financial Education; Work Safety. Each of the above titles contains a sequence of 03 videos. After producing the videos, teacher educators and academics discussed the learning experiences for the production of videos and how it can contribute to students' engagement in mathematics classes. Producing and guiding the production of these videos contributed to the training of mathematics teachers with different understandings about the roles of teachers and students in the classroom. The process of producing and guiding in the production of videos enabled reflections on different problems in people's lives analyzed in the light of mathematics. The guidance from teacher educators to academics and from academics to school students were essential for: choosing a problem, or a specific subject; emphasizing the importance of drawing on various sources for understanding the object of study; producing videos of higher quality; critically reflecting on everyday problems from the perspective of mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciano Feliciano de Lima, Universidade Estadual de Goiás

Pós-doutorado pela Faculdade de Educação da UNESP de Rio Claro/SP, doutorado e mestrado em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UNESP de Rio Claro/ SP, especialização em Educação Matemática e licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Goiás (UFG). É professor da Universidade Estadual de Goiás (UEG) no Curso de Licenciatura em Matemática da UEG Câmpus Cora Coralina. Atuo na área de formação de professores de Matemática desenvolvendo ensino, pesquisa e extensão com interesses no ensino e na aprendizagem de alunos da educação básica e sobre o desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática.

Maria Francisca da Cunha, Universidade Estadual de Goiás

Possui graduação em Ciências pela Faculdade de Educação, Ciências e Letras de Morrinhos (1993), graduação em Matemática pela Universidade Estadual de Goiás (2004), especialização em Administração Educacional (1996) e especialização em Educação Matemática (2006). Possui mestrado em Educação Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Goiás (2009). Possui doutorado em Educação Matemática pela Universidade Paulista Júlio de Mesquita Filho (2018). Atualmente é professora titular da Universidade Estadual de Goiás. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, Novas Tecnologias da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação matemática, ensino e aprendizagem, matemática, avaliação da aprendizagem e softwares educacionais.

References

Alarcão, I. (2011). Professores Reflexivos em uma Escola Reflexiva, 8. ed. Coleção Questões da nossa época. São Paulo, Cortez Editora.

Alrø, H.; Skovsmose, O. (2010) Diálogo e Aprendizagem em Educação Matemática. tradução Orlando Figueiredo. Belo Horizonte: Autêntica.

D’ambrósio, U. (2016). Educação para uma sociedade em transição. 3. ed. Revista e ampliada. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2016.

Freire, P. (1998). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Coleção Leitura. São Paulo: Paz e Terra.

Freire, P. (2011). Pedagogia do Oprimido. 50. ed. rev. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P.; Freire, A. M. A.; Oliveira, W. F. (2016). Pedagogia da Solidariedade. 2ª ed. São Paulo: Paz e Terra.

Ghedin, E.; Oliveira, E. S.; Almeida, W. A. (2015). Estágio com pesquisa. São Paulo: Cortez.

Lima, L. F., da Cunha, M. F., de Oliveira Estevão, E. J., & Moura, R. S. (2021). Produção de vídeos de Matemática em uma interação escola-universidade em tempos de pandemia. Expressa Extensão, 26(2), 345-355.

OpenAI. (2020). ChatGPT. https://www.openai.com

Pérez Gómez, Á. I. (2015). Educação na era digital: a escola educativa. Tradução: Marisa Guedes; revisão técnica: Bartira Costa Neves. Porto Alegre: Penso.

Rogers, C. R. (1977). Liberdade para aprender. Tradução de Edgar Godoi da Mata Machado e Márcio Paulo de Andrade, prefácio do Prof. Ruy Miranda. 4ª ed. Belo Horizonte, Interlivros.

Santos, V. M. P. (org.). (1997). Avaliação de aprendizagem e raciocínio em matemática: métodos alternativos. Rio de Janeiro: Ed. da UFRJ.

Skovsmose, O. (2000). Cenários para investigação. Boletim de Educação Matemática. São Paulo: Unesp, Rio Claro.

Van de Walle, J. A. (2009). Matemática no ensino fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. 6. ed. Porto Alegre: Artmed.

Published

2023-07-27

How to Cite

Lima, L. F. de, & Cunha, M. F. da . (2023). For a mathematics education beyond reproduction : Producing videos to reflect on social issues. Prometeica - Journal of Philosophy and Science, (27), 432–442. https://doi.org/10.34024/prometeica.2023.27.15328

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.