Manifestations of the ideology of certainty in mathematics textbooks

Directions in the field of geometry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2023.27.15287

Keywords:

critical mathematics education, textbook

Abstract

This text contains an excerpt from the first author’s master’s research, under the guidance of the second. In it, we aim to present and analyze the ways in which the ideology of certainty manifests itself in Brazilian Mathematics textbooks, in particular, in the chapters of Geometry. Despite being an old discussion in the field of Mathematics Education, the ideology of certainty is mainly characterized by the understanding of mathematical discourse as pure, generalizing and rich in applications, which we see as a still current discussion. We chose to analyze the Geometry present in textbooks because it is a topic of interest to our research group, and also because in the literature review used in the master's research, no investigation similar to this one was found. Starting from a documental analysis, we investigated the chapters of Geometry of two collections of textbooks destined to the Brazilian High School, trying to study all its content. In these textbooks, there is both content intended for students, with concepts, examples, exercises, among others, and didactic guidelines for teachers, which cover aspects of using the material, informative texts, answers to exercises, etc. When interpreting the data, we identified that the ideology of certainty manifests itself in the chosen chapters through the structure elaborated by its authors, in which, from the exposition of a geometric concept, examples of application are inserted, being followed by exercises. This ‘concept, example and exercise’ pattern, in our view, also finds support in the construction of geometric knowledge itself. We also identified that from contradictions between what is expected from the student and what is presented to the teacher, the development of the discourse given by the ideology of certainty is even more reinforced. We understand that questioning and weakening the ideology of certainty becomes a challenge that is not limited to what is exposed by textbooks, but must be part of the political, social and cultural agenda of Mathematics Education. Thus, criticisms and reflections on the mathematical knowledge discussed in the classroom need to consider in what ways the ideology of certainty manifests itself and in what ways it can be faced.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Douglas Ribeiro Guimarães, Universidade Estadual Paulista

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Estadual Paulista (UNESP/Rio Claro) e professor de Ensino Médio e Técnico da Etec Prof. Armando Bayeux da Silva (Rio Claro-SP). Licenciado em Matemática (2019) e Mestre em Educação Matemática (2022) pela UNESP/Rio Claro. Desenvolve pesquisas com os seguintes temas: Educação Matemática Crítica, Livros Didáticos de Matemática, Ensino de Geometria e GeoGebra.

References

Balestri, R. (2016a). Matemática: interação e tecnologia, volume 1. (2ª ed.). São Paulo: Leya.

Balestri, R. (2016b). Matemática: interação e tecnologia, volume 2. (2ª ed.). São Paulo: Leya.

Balestri, R. (2016c). Matemática: interação e tecnologia, volume 3. (2ª ed.). São Paulo: Leya.

Borba, M. C. (1992). Teaching mathematics: challenging the sacred cow of mathematical certainty. The Clearing House, 65(6), 332-333.

Borba, M. C., & Skovsmose, O. (2001). A ideologia da certeza em educação matemática. In O. Skovsmose, Educação matemática crítica: a questão da democracia. (pp. 127-148; A. Lins, & J. L. Araújo, Trad.). Campinas, SP: Papirus.

Brasil. (2000). Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio – Parte I – Bases legais. Brasília: Ministério da Educação.

Brasil. (2015). Edital de convocação 04/2015 – CGPLI: edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas para o Programa Nacional do Livro Didático PNLD 2018. Brasília: Ministério da Educação.

Carreta, C. L. A. (2017). O programa nacional do livro didático. Do conceito de função à função logarítmica: um olhar sociocrítico. (Dissertação de Mestrado). Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, SP, Brasil.

Cellard, A. (2012). A análise documental. In J. Poupart, J. P. Deslauries, L. H. Groulx, A. Laperrière, R. Mayer, & A. P. Pires. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. (3ª ed.). (pp. 295-316; A. C. A. Nasser, Trad.). Petrópolis, RJ: Vozes.

Creswell, J. W. (2010). Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. (3ª ed.). Porto Alegre: Artmed.

Gonçalves, F. R. (2022). Um estudo sobre a presença e a influência das crenças de professores de matemática ao utilizar o livro didático. (Dissertação de Mestrado). Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, Brasil.

Gravina, M. A. (2001). Os ambientes de geometria dinâmica e o pensamento hipotético-dedutivo. (Tese de Doutorado). Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil.

Guimarães, D. R. (2022). Educação matemática crítica permeando capítulos de geometria em livros didáticos: entre direcionamentos, contextos e enunciados. (Dissertação de Mestrado). Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, Brasil.

Iezzi, G., Dolce, E., Degenszajn, D., Périgo, R., & Almeida, N. (2016a). Matemática: ciência e aplicações, volume 1: ensino médio. (9ª ed.). São Paulo: Saraiva.

Iezzi, G., Dolce, E., Degenszajn, D., Périgo, R., & Almeida, N. (2016b). Matemática: ciência e aplicações, volume 2: ensino médio. (9ª ed.). São Paulo: Saraiva.

Iezzi, G., Dolce, E., Degenszajn, D., Périgo, R., & Almeida, N. (2016c). Matemática: ciência e aplicações, volume 3: ensino médio. (9ª ed.). São Paulo: Saraiva.

Lajolo, M. (1996). Livro didático: um (quase) manual de usuário. Em aberto, 16(69), 3-9.

Litoldo, B. F., & Amaral-Schio, R. B. (2021). Mathematics textbooks as subject of study: producing knowledge on the presence of geometry. The Mathematics Enthusiast, 18(3), 502-534.

Litoldo, B. F., & Guimarães, D. R. (no prelo). Possible dialogues between power, mathematics and cryptography: a critical reflection on their interrelationships. 12th International Conference of Mathematics Education and Society.

Mazzi, L. C. (2018). As demonstrações matemáticas presentificadas nos livros didáticos do ensino médio: um foco nos capítulos de geometria. (Tese de Doutorado). Instituto de Física “Gleb Wataghin”, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Nogueira, P. O. (2018). O papel do editor no processo de edição do manual do professor. (Dissertação de Mestrado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

Skovsmose, O. (2000). Cenários para investigação. Bolema, 13(14), 66-91.

Skovsmose, O. (2007). Educação crítica: incerteza, matemática, responsabilidade. (M. A. V. Bicudo, Trad.). São Paulo: Cortez.

Skovsmose, O. (2008). Desafios da reflexão em educação matemática crítica. (O. A. Figueiredo, & J. C. Barbosa, Trad.). Campinas, SP: Papirus.

Skovsmose, O. (2021). Esboçando uma filosofia da educação matemática crítica. In G. H. G. Silva, I. M. S. Lima, & F. A. G. Rodríguez (Orgs.), Educação matemática crítica e a (in)justiça social: práticas pedagógicas e formação de professores. (pp. 33-62). Campinas: Mercado de Letras.

Published

2023-07-27

How to Cite

Guimarães, D. R., Amaral, R. B., & Litoldo, B. F. (2023). Manifestations of the ideology of certainty in mathematics textbooks: Directions in the field of geometry. Prometeica - Journal of Philosophy and Science, (27), 220–230. https://doi.org/10.34024/prometeica.2023.27.15287
##plugins.generic.dates.received## 2023-07-02
##plugins.generic.dates.published## 2023-07-27

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.