Reflections on the impact of the covid-19 pandemic on education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2022.24.13141

Keywords:

Covid-19. Pandemia. Educação. Educação Matemática

Abstract

In this article we seek to compile some academic publications made in the years 2020 and 2021 that brought the problem of remote teaching that suddenly replaced the face-to-face teaching in the mentioned years. To do so, we did a bibliographical search with the help of Google Scholar and selected the three articles in foreign language most referenced by this search engine. One of these articles was written by a Brazilian researcher, another brought an account of the reality of teaching in Zambia, while the third talked about mathematics education in Germany. We have also selected articles in Portuguese, which brought some ideas that goes from political issues to issues related to the classroom and the role of mathematics in the context of the pandemic. Additionally, we searched for books published in 2020 and 2021 that brought reports and ideas from several authors that we have shorted up here. Finally, we highlighted our experiences, trying to link them with the authors referenced earlier.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Celso Ribeiro Campos, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutor em Educação Matemática. Professor do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).

Andréa Pavan Perin, Faculdade Tecnologia de Itapetininga

Doutora em Educação Matemática. Professora da Faculdade de Tecnologia de Itapetininga (FATEC).

Ana Paula Gonçalves Pita, Universidade Estadual Paulista

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista - UNESP, campus de Rio Claro. Professora da Rede municipal de ensino de São Vicente e Labor Educacional.

References

Agência Senado, Elisa Chagas. (2020). DataSenado: quase 20 milhões de alunos deixaram de ter aulas durante pandemia. Recuperado de: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2020/08/12/datasenado-quase-20-milhoes-de-alunos-deixaram-de-ter-aulas-durante-pandemia

Agnoletto, R., & Queiroz, V. (2020). COVID-19 and the challenges in Education. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/340385425

Burke, J. (2020). Covid-19 Practice in Primary Schools in Ireland Report. Recuperado de: https://doi.org/10.13140/RG.2.2.14091.03369

Borba, M. C. (2000). GPIMEM e UNESP: pesquisa, extensão e ensino em informática e educação matemática. In M.G. Penteado & M.C. Borba(Coords), A informática em ação: formação de professores, pesquisa e extensão, (pp. 47-66). São Paulo: Olho d’Água

Borba, M. C. (2021). The future of mathematics education since COVID-19: humans-with-media or humans-with-non-living-things. Educational Studies in Mathematics. Springer, 108, 385-400. https://doi.org/10.1007/s10649-021-10043-2

Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC. Recuperado de: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/

Brasil. (2021). Diretrizes gerais sobre aprendizagem híbrida. Brasília: CNE/MEC. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=227271-texto-referencia-educacao-hibrida&category_slug=novembro-2021-pdf&Itemid=30192

Campos, C. R., & Perin, A. P. (2020). Covid-19: um estudo comparativo da pandemia no Brasil e na Itália. Porto Alegre: Editora da UFCSPA.

Costa, F. R. (2021). Educação pandêmica entre a liberdade e a vida: uma crítica para a moderna, mas profundamente idiotizante, apreensão estereotipada da liberdade. In M. A. Kistemann Junior & F. C. Sevarolli (Coords.), Pandebook: cabeças pensantes na pandemia Volume 2 (pp.121-137). Taubaté: Akademy.

Decreto n. 52, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a adoção de medidas adicionais, de caráter temporário e emergencial, de prevenção de contágio pelo COVID-19 (Novo Coronavírus), e dá providências correlatas. Recuperado de: http://diariooficial.imprensaoficial.com.br/nav_v5/index.asp?c=4&e=20200317&p=1

Engelbrecht, J., & Harding, A. (2002). A qualitative investigation on the impact of web-based undergraduate mathematics teaching on developing academic maturity. Technical Report UPWT, 13.

Engelbrecht, J., & Harding, A. (2004). Combining online and paper assessment in a web-based course in undergraduate mathematics. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 23(3), 217–231.

Engelbrecht, J., & Harding, A. (2005). Teaching undergraduate mathematics on the Internet. Educational Studies in Mathematics, 58, 253–276.

Fischer, R. (2001). Höhere Allgemeinbildung [Higher general education]. In R. Aulke, A. Fischer-Buck & K. Garnitschnig (Coords.), Situation: Ursprung der Bildung (pp. 151–161). Leipzig: Leipziger Universitätsverlag

Flores, A. P. X. (2020). O ensino superior no Brasil em tempos de pandemia. In F. C. Sevarolli & M. A. Kistemann Junior (Coords.), Pandebook: cabeças pensantes na pandemia Volume 1 (pp.43-52). Taubaté: Akademy.

Gabriel, K. A. (2021). Atendimento educacional especializado na educação básica: reinventando saberes e práticas durante a pandemia. In M. A. Kistemann Junior & F. C. Sevarolli (Coords.), Pandebook: cabeças pensantes na pandemia Volume 2 (pp.155-168). Taubaté: Akademy.

Harari, Y. N. (2020). Notas sobre a pandemia: E breves lições para o mundo pós-coronavírus (artigos e entrevistas). São Paulo: Companhia das Letras.

Helene, O. (2021). Alguns fatos e algumas considerações sobre o ensino a distância. Jornal da USP. Recuperado de: https://jornal.usp.br/?p=477724

Informandes. (2020). Ensino remoto em substituição ao presencial? Recuperado de: https://issuu.com/andessn/docs/informandes_-_julho_2020_-_hi.

Iwai, Y. (March 13, 2020) ‘Online Learning during the COVID-19 Pandemic: What do we gain and what do we lose when classrooms go virtual?’. Recuperado de: https://blogs.scientificamerican.com/observations/online-learning-during-the-covid-19-pandemic/

Kollosche, D., & Meyerhöfer, W. (2021). Covid-19, mathematics education, and the evaluation of expert knowledge. Educational Studies in Mathematics, 108, 401–417. Springer. Retirado em 13/12/2021 de: https://doi.org/10.1007/s10649-021-10097-2

Lei n. 14.040, de 18 de agosto de 2020. Estabelece normas educacionais excepcionais a serem adotadas durante o estado de calamidade pública reconhecido pelo Decreto Legislativo nº 6, de 20 de março de 2020; e altera a Lei nº 11.947, de 16 de junho de 2009. Diário Oficial da União. Retirado em 25/10/2020 de: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-14.040-de-18-de-agosto-de-2020-272981525.

Matta, G. C., Rego, S., Souto, E. P., & Segata, J. (eds.). (2021). Os impactos sociais da Covid-19 no Brasil: populações vulnerabilizadas e respostas à pandemia. Série Informação para ação na Covid-19. Rio de Janeiro: Observatório Covid 19; Editora FIOCRUZ. Recuperado de: https://doi.org/10.7476/9786557080320.

Medeiros, K. M. A Aula de Matemática Durante a Pandemia do Covid-19 no Brasil: Aumentar a Matematofobia ou contribuir para Matematofilia? In M. A. Kistemann Junior & F. C. Sevarolli (Coords.), Pandebook: cabeças pensantes na pandemia Volume 2 (pp.171-191). Taubaté: Akademy.

Mulenga, E. M., & Marbán, J. M. (2020). Is COVID-19 the Gateway for Digital Learning in Mathematics Education? Contemporary Educational Technology, 12(2), 1-11. https://doi.org/10.30935/cedtech/7949

Penteado, M. G. (2000). Possibilidades para a formação de professores de Matemática. In M. G. Penteado & M.C. Borba (Coords.). A informática em ação: formação de professores, pesquisa e extensão (pp.23-34). São Paulo: Olho d’Água.

Reis, E. L. (2020). Reflexões sobre educação matemática em tempos de pandemia. In F. C. Sevarolli & M. A. Kistemann Junior (Coords.), Pandebook: cabeças pensantes na pandemia Volume 1 (pp. 55-67). Taubaté: Akademy.

Resolução n.54, de 18 de março de 2020. Altera dispositivos da Resolução SE 25, de 17-03- 2020, que dispõe sobre a jornada laboral mediante teletrabalho, em regulamentação ao Decreto 64.864, de 16-03-2020. Recuperado de: https://www.imprensaoficial.com.br/DO/BuscaDO2001Documento_11_4.aspx?link=%2f2020%2fexecutivo%2520secao%2520i%2fmarco%2f19%2fpag_0018_0a82bd5d0fbe115a6a01b37f3c32f5cc.pdf&pagina=18&data=19/03/2020&caderno=Executivo%20I&paginaordenacao=100018

Resolução n.56, de 20 de março de 2020. Estabelece diretrizes para a organização e funcionamento do Ensino Fundamental e do Ensino Médio da Educação de Jovens e Adultos - EJA em classes multisseriadas, e dá providências correlatas. Recuperado de: https://www.imprensaoficial.com.br/DO/BuscaDO2001Documento_11_4.aspx?link=%2f2020%2fexecutivo%2520secao%2520i%2fmarco%2f21%2fpag_0022_b6b0bd8df32b49cff25f5a6274f757bf.pdf&pagina=22&data=21/03/2020&caderno=Executivo%20I&paginaordenacao=100022.

Rosa, M., & Irey, D. C. Educação matemática, pandemia e modelagem matemática: oportunidades de aprendizagem em tempos de crise. In M. A. Kistemann Junior & F. C. Sevarolli (Coords.), Pandebook: cabeças pensantes na pandemia Volume 2 (pp.195-216). Taubaté: Akademy.

Roy, D. (2020). Trying to homeschool because of coronavirus? Here are 5 tips to help your child learn. March. Recuperado de: https://theconversation.com/trying-to-homeschool-because-of-coronavirus-here-are-5-tips-to-help-your-child-learn-133773

Samá, S., Cazorla, I., Velasque, L., Diniz, L., & Nascimento, L. Reflexões sobre o papel da educação estatística na formação de professores no contexto da pandemia do Covid-19. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 13 (4), esp., p 437-449. Retirado em 13/12/2021 de: Reflexões Sobre o Papel da Educação Estatística na Formação de Professores no Contexto da Pandemia da Covid-19 | Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática (pgsskroton.com)

Santiago, M. C. (2021). A educação em contexto de pandemia: reinventado projetos formativos e processos de ensino-aprendizagem. In M. A. Kistemann Junior & F. C. Sevarolli (Coords.), Pandebook: cabeças pensantes na pandemia Volume 2 (pp.109-117). Taubaté: Akademy.

Saviani, D., & Galvão, A. C. (2021). Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade, 31(67), pp. 36-49. Recuperado de: https://www.andes.org.br/img/midias/0e74d85d3ea4a065b283db72641d4ada_1609774477.pdf

Sevarolli, F. C., & Kistemann Junior, M. A. (orgs.). (2020). Pandebook: cabeças pensantes na pandemia.Volume 1. Taubaté: Akademy.

Skovsmose, O. (1994). Towards a philosophy of critical mathematics education. Amsterdam: Kluwer.

Tamayo, C., & Tuchapesk da Silva, M. (2020). Desafios e possibilidades para a Educação (Matemática) em tempos de “Covid-19” numa escola em crise. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 13(1), 29-48.

Zhao, Y., & Xu, H. (2020). Chinese Public Attention to COVID-19 Epidemic: Based on Social Media. Recuperado de: https://doi.org/10.1101/2020.03.18.20038026

Published

2022-02-15

How to Cite

Ribeiro Campos, C. ., Pavan Perin, A., & Gonçalves Pita, A. P. . (2022). Reflections on the impact of the covid-19 pandemic on education. Prometeica - Journal of Philosophy and Science, (24), 143–156. https://doi.org/10.34024/prometeica.2022.24.13141
##plugins.generic.dates.received## 2021-12-15
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-01-19
##plugins.generic.dates.published## 2022-02-15

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.