Freire and his dialogical view: a proposal for reading literature in a foreign language towards the construction of the alterity
DOI:
https://doi.org/10.34024/olhares.2021.v9.12615Keywords:
Bakhtin's dialogism, Reading mediation, AlterityAbstract
In this paper, a reading proposal is discussed in the defense that Freirean ideas are still necessary and his vision has relevant contributions even for the reading of literature in a foreign language. Paulo Freire's problematizing education points to a dialogic reading approach that aims at an autonomous reader, as part of the reading process, and the teacher as a mediator of this process, in the construction of the meanings made possible by the text, also literary. Bibliographic research is used and, by showing the convergences between Bakhtin's concepts and Freire's thought, it is proposed that reading is meeting the Other, it is (re)constructing languages, it is knowing oneself to be part of a whole, of a culture that seemed unrelated, but that defines the "I" as a subject in the world. That is, in the approximation between a Bakhtinian philosophy of language and a Freirean pedagogical theory, the place of literature in social relations is understood; consequently, the teaching-learning process of reading literature in another language should be carried out from the perspective of the social dimension of language. Mediate the reading of literary narratives in a foreign language is build bridges between the student's culture and the culture that is systematically taught, using reading strategies, developing the curiosity that Freire talks about, promoting dialogue between the way of seeing the world and the window of possibilities that opens in the understanding of/by the literary narrative. Finally, the dialogic of this approach is also present in the construction of alterity, that is, an identity marked by the other.
Metrics
References
BAJTIN, M. M. Hacia una filosofia del acto ético. De los borradores y otros escritos. Trad. Tatiana Bubnova. San Juan de Puerto Rico: Antropos, 1997.
BAKHTIN, M. M. A cultura popular na Idade Média e no renascimento: o contexto de François Rabelais. Tradução Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 2010.
______. Estética da Criação Verbal. Trad. Paulo Bezerra. 6 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
______. Questões de estilística no ensino da língua. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2013.
CLIMACO, Adriana. O.; ORTEGA, Raquel da Silva. Literatura é arte: dimensão estética ocultada no ensino. In: CLÍMACO, Adriana Ortega; MILREU, Isis; ORTEGA, Raquel da Silva. (Orgs.). Ensino de literaturas hispânicas: reflexões, propostas e relatos. 1ed. Campina Grande: EDUFCG, 2018, v. 1, p. 113-131.
FREIRE, Paulo. FREI BETTO. Essa escola chamada vida. São Paulo: Ática, 1985.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989.
______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
______. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002
______. Educação como prática da Liberdade. São Paulo: Cortez, 2005.
______. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
GERALDI, João. Wanderley. Ancoragens: estudos bakhtinianos. São Carlos; Pedro & João Editores, 2010.
JOUVE, V. Por que estudar literatura? Trad. Marcos Bagno e Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2012.
MACHADO, Regina. Acordais: fundamentos teórico-poéticos da arte de contar histórias. São Paulo: DCL, 2004.
MARQUES, Luís. Provocações de alteridade. In. Palavras e contrapalavras: constituindo o sujeito em alter-ação. São Carlos: Pedro e João editores, 2014. p. 32-35.
MILREU, Isis. O ensino de literaturas hispânicas na contemporaneidade: desafios e perspectivas. In. CLÍMACO, Adriana Ortega; MILREU, Isis; ORTEGA, Raquel da Silva. (Orgs.). Ensino de literaturas hispânicas: reflexões, propostas e relatos. 1ed. Campina Grande: EDUFCG, 2018, v. 1, p. 83-111.
MOURA, Edite Marques de. Leitura em Bakhtin e Paulo Freire: palavras e mundos. São Carlos: Pedro e João editores, 2012.
OSORIO, Ester Myriam Rojas (org.). O discurso literário como motivação para o desenvolvimento da LE. In: OSORIO, Ester Myriam Rojas. CAMARGO JR., Ivo Di. (orgs.) Bakhtin: o lugar da leitura na educação. São Carlos: Pedro e João editores, 2016. p. 13-21.
PETRILLI, Susan. Uma leitura inclassificável de uma escritura inclassificável: a aproximação bakhtiniana da literatura. In: DE PAULA, Luciane.; STAFUZZA, Grenissa (orgs.). Círculo de Bakhtin: teoria inclassificável. Campinas: Mercado da Letras, 2010. p. 31-52.
PONZIO, Augusto. CALEFATO, Patrizia. PETRILLI, Susan. Fundamentos de filosofia da linguagem. Petrópolis: Vozes, 2007.
PONZIO, Augusto. O pensamento dialógico de Bakhtin e de seu círculo como inclassificável. In teoria inclassificável. In: DE PAULA, Luciane. STAFUZZA, Grenissa. Círculo de Bakhtin: teoria inclassificável. Campinas: Mercado de Letras, 2010. p. 293-349.
SANTOS, Raquel de Castro dos. Sendas entre o texto literário, a atividade de leitura e o livro didático de ELE. In. CLÍMACO, Adriana Ortega; MILREU, Isis; ORTEGA, Raquel da Silva. (Orgs.). Ensino de literaturas hispânicas: reflexões, propostas e relatos. 1ed. Campina Grande: EDUFCG, 2018, v. 1, p. 385-429.
VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário: Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. Ensaio introdutório: Shiela Grillo. São Paulo: Editora 43, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Aliana Georgia Carvalho Cerqueira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.