ART Provincializing Bildung, Haunt History

Authors

  • Maya Moldes Federal University of Rio de Janeiro, PPGHIS-UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.34024/imagem.v3i2.16262

Keywords:

Paulina Chiziane, Bildungsroman, Decolonial

Abstract

Discussions about decoloniality are exponents in several areas of social sciences and literature. What does this vast theoretical novelty mean for what is already considered consolidated, such as the concept of Bildungsroman? This is new, with the caveat being made in universities; but some of these epistemologies carry knowledge as old as Homer is to the West. Walter Benjamin (2006, p. 945) says that “the vital movement of fashion” consists of “transforming few things”. In this essay, we will agree with Benjamin's distrust regarding fashion issues and try to expand the potential for transformation of decolonial theories: based on the reading of “Balada de amor ao vento”, by Paulina Chiziane, taken as an object in the light of the concept As a formative novel, I will seek to propose how the theory of history present in the book can illuminate questions about Western historiography.

References

Ballestrin, L. (2012). América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, (11), 89-117. https://doi.org/10.1590/S0103-33522013000200004

Benjamin, W. (2006). Passagens. Editora UFMG; Imprensa Oficial do Estado de São Paulo.

Benjamin, W. (2012). Obras escolhidas: Vol. 1. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre Literatura e História da Cultura. Brasiliense.

Chakrabarty, D. (2000). Provincializing Europe: postcolonial thought and historical difference. Princeton University Press.

Chiziane, P. (2003). Balada de amor ao vento. Caminho.

Kütter, C. A. (2018, janeiro/junho). Bildungsroman feminino: uma leitura de balada de amor ao vento, de Paulina Chiziane. Literatura e Sociedade, (27), 196-216. https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i27p196-216

Maas, W. P. (2000). O cânone mínimo: o Bildungsroman na história da literatura. Editora Unesp.

Mazzari, M. V. (2020). Os anos de aprendizado de Wilhelm Meister “um magnífico arco-íris” na história do romance. In: M. V. Mazzari & M. C. Marks. Romance de formação: caminhos e descaminhos do herói (pp. 21-42). Ateliê Moretti, F. (2020). Romance de formação. Todavia.

Pereira, A. C. B. (2018, abril/junho). Precisamos falar sobre o lugar epistêmico na Teoria da História. Tempo e Argumento, 10(24), 88-114. https://doi.org/10.5965/2175180310242018088

Santos, B. S. (2007, novembro). Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos Estudos, (79), 71-94. https://doi.org/10.1590/S0101-33002007000300004

Santos, P. A. C., Nicodemo, T. L., & Pereira, M. H. F. (2017, janeiro/abril). Historiografias periféricas em perspectiva global ou transnacional: eurocentrismo em questão. Estudos Históricos, 30(60), 161-186. https://doi.org/10.1590/S2178-

Subrahmanyam, S. (2017, janeiro/abril). Em busca das origens da história global. Estudos Históricos, 30(60), 219-240. https://doi.org/10.1590/S2178-1492017000100012

Seth, S. (2013, abril). Razão ou raciocínio? Clio ou Shiva? História da Historiografia, (11), 173-189. https://doi.org/10.15848/hh.v0i11.554

Weinstein, B. (2003). História sem causa? A nova história cultural, a grande narrativa e o dilema pós-colonial. História, 22(2), 85-210. https://doi.org/10.1590/S0101-9074200300020001

Published

2024-01-30 — Updated on 2024-04-02

Versions

How to Cite

Moldes, M. (2024). ART Provincializing Bildung, Haunt History. Imagem: Revista De Hist´ória Da Arte, 3(2), 348–363. https://doi.org/10.34024/imagem.v3i2.16262 (Original work published January 30, 2024)

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.