ART: BAROQUE DECENTRALIZATIONS

Authors

  • Rosana Pereira de Freitas Adjunct Professor at the Department of History and Theory of Art at EBA/School of Fine Arts at UFRJ/Federal University of Rio de Janeiro.

DOI:

https://doi.org/10.34024/imagem.v1i1.14182

Keywords:

baroque, ontologia dell'immagine, neobarocco;, arte contemporanea;

Abstract

This article approaches, from the notions of Baroque, taken up in the second half of the 20th century by different authors, the discursive process and the use and its analytical instruments, to arrive at the approaches and strategies of approximation of the artistic production of the 1990s. eighty.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Argan, G. (1995). A história da arte. Em G. Argan. História da arte como história da cidade. São Paulo: Martins Fontes.

Argan, G. (2003). História da arte italiana (Vol. 3, p. 242). São Paulo: Cosac & Naify.

Calabrese, O. (1985). Il linguaggio dell’arte. Milano: Gruppo Editoriale Fabbri, Bompiani, Sonzogno.

Cunha, A. G. (1982). Dicionário Etimológico. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

Danto, A. (2006). Após o fim da arte. A arte contemporânea e os limites da história. São Paulo: EDUSP/Odysseus.

Debray, R. (1987). Vie et mort de l’image: une histoire du regard en Occident. Paris: Galllimard.

Foucault, M. (1995). A prosa do mundo. Em M. Foulcault. As pala- vras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes.

Garcia-Porrero, J. (2003). Vers une définition de la représentation picturale moderne. Em Château, D.; Claire, L. Représentation et modernité. Paris: Publication de la Sorbonne.

Guasch, A. M. (2005). El arte ultimo del siglo XX – del posminima- lismo a lo multicultural. Madrid: Alianza Editorial.

Gumbrecht, H. (1998). Modernização dos sentidos. São Paulo: Editora 34.

Hansen, J. (1998). A proporção da luz. Em J. C. C. Rocha. Interseções: a materialidade da comunicação. Rio de Janeiro: Imago/Eduerj.

Haskell, F. (1997). Mecenas e Pintores (p. 162). São Paulo: EDUSP.

Herkenhoff, P. (1997). Brasil/Brasis. Lapiz – Revista Internacional de Arte (n. 134-135, Madrid, Julho/Setembro).

Machado, A. (1998). A fotografia sob o impacto da eletrônica. Em E. Samain. (Org.). O fotográfico. São Paulo: Huitec/CNPQ.

Marin, L. (1994). De la représentation (p. 101). Paris: Gallimard/Le Seuil

Published

2022-08-16

How to Cite

Pereira de Freitas, R. (2022). ART: BAROQUE DECENTRALIZATIONS. Imagem: Revista De História Da Arte, 1(1). https://doi.org/10.34024/imagem.v1i1.14182