Multidimensional Environmental Education

Authors

  • Alisson Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Helena de Ornellas Sivieri-Pereira Universidade Federal do Triângulo Mineiro

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14795

Keywords:

Multidimensional Environmental Education, Human Ecology, Complexity Theory

Abstract

It is known that environmental education has gained importance in school spaces, however, teaching has often emphasized only the value of preservation and sustainability for students in a disintegrated way of the corporeal, subjective and social dimensions of the human species. In this sense, the present study aims to discuss Environmental Education from a multidimensional, complex and transcendent view of the Cartesian model (unidimensional/biologist) still in force in contemporary times. For that, we used the method of bibliographic review and epistemological foundations of Complexity Theory to reach the presented inferences. The results suggest practical actions to promote a Multidimensional Environmental Education.

Author Biographies

  • Alisson, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

    Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Especialista em Psicanálise Clínica. 

  • Helena de Ornellas Sivieri-Pereira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro
    Doutora em Psicologia pela FFCLRP-USP (2008), mestre em Psicologia Escolar pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1999). Professora adjunta da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado em Educação).     

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Published

2023-06-01

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Artigos

How to Cite

ALISSON; SIVIERI-PEREIRA, Helena de Ornellas. Multidimensional Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 4, p. 416–437, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14795. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14795. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2023-02-01
Accepted 2023-03-02
Published 2023-06-01