Native bees in pedagogical practices of scholar Environmental Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14677

Keywords:

Stingless Bees, Environmental Education, Formal Education, State of Art

Abstract

Bees are the most important pollinating insects, but, in general, Brazilian bees are less known. Exploring the diversity of this group, such as native stingless bees, and expanding socio-environmental reflections on their disappearance favour actions to combat environmental degradation and species extinction. This article presents the result of a state-of-the-art investigation on pedagogical practices developed in formal education with stingless bees. The 36 selected works showed a predominance of recreational and expository activities, while the meliponary is a little used scholar resource and could intensify students' knowledge about bees.

Author Biographies

  • Isabel Cristina de Godoy, Universidade Federal de São Carlos

    Especialista em Educação.

  • Renata Martins dos Santos Paro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Câmpus São Carlos

    Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - campus São Carlos. Doutora em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - UFSCar

References

AMARAL, A. Q. Panorama histórico da temática ambiental e Educação Ambiental: um campo em constante (re) construção. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 35, n. 2, p. 248-271, 2018.

ANJOS, J. L. L.; RAMOS, A. B. B. Abelhas nativas: análise sobre a percepção de alunos do ensino médio. In: COINTER, anais do VI Congresso realizado em Pernambuco - no período de 02 a 05 de dezembro - 2019, Recife: IIDV, 2020. Disponível em: <https://cointer.institutoidv.org/inscricao/pdvl/uploadsAnais2020/ABELHAS-NATIVAS:-ANÁLISE-SOBRE-A-PERCEPÇÃO-DE-ALUNOS-DO-ENSINO-MÉDIO.pdf>. Acesso em: 27 nov. 2021.

ARAÚJO, A. L. et al. Qual a percepção dos discentes do ensino médio do IFPB campus Patos sobre as abelhas? In: CONEDU, anais do VI Congresso realizado em Fortaleza - no período de 24 a 26 de outubro - 2019, Campina Grande: Realize Editora, 2019. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/62332>. Acesso em: 27 nov. 2021.

BARBIÉRI, C.; FRANCOY, T. M. Modelo teórico para análise interdisciplinar de atividades humanas: a meliponicultura como atividade promotora de sustentabilidade. Ambiente & Sociedade. São Paulo, v. 3, p. 1-19, 2020.

BARBOSA, D. B. et al. As abelhas e seu serviço ecossistêmico de polinização. Revista Eletrônica Científica da UERGS , v. 3, n. 4, p. 694-703, 30 dez. 2017.

BARBOSA, R. R. S. et al. Percepção dos alunos do 9º ano sobre a importância das abelhas sem ferrão no ecossistema. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 8, p. 78084-78090, 2021.

BEHREND, D. M.; COUSIN, C. S.; GALIAZZI, M. C. Base Nacional Comum Curricular: O que se mostra de referência à Educação Ambiental? Ambiente & Educação, v. 23, n. 2, p. 74-89, 2018.

BERINGER, J. S.; MACIEL, F. L.; TRAMONTINA, F. F. O declínio populacional das abelhas: causas, potenciais soluções e perspectivas futuras. Revista Eletrônica Científica da UERGS, v. 5, n. 1, p. 17-26, 2019.

FONTES, F. M. Importância ecológica das abelhas: percepção de estudantes de escolas rurais do baixo São Francisco Sergipano. 2019. 79 f. Dissertação (Mestrado em Saúde e Ambiente) – Universidade Tiradentes, Aracaju, 2020.

LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. C. As macrotendências político-pedagógicas da Educação Ambiental brasileira. Ambiente & sociedade, v. 17, p. 23-40, 2014.

LEITE, I. História, Educação Ambiental e políticas: uma retrospectiva da realidade brasileira e uma abordagem sobre os seus desafios. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 63, p. 306-319, jun. 2015.

OLIVEIRA, A. D. et al. A Educação Ambiental na Base Nacional Comum Curricular: os retrocessos no âmbito educacional. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 5, p. 328-341, 2021.

OLIVEIRA, E. T.; ROYER, M. R. A Educação Ambiental no contexto da BNCC para o ensino médio. Interfaces da Educação, v. 10, n. 30, p. 57-78, 2019.

PAIXÃO, G. P. G.; MARTINEZ, F. R. V. Análise da percepção dos estudantes do ensino médio da cidade do Rio de Janeiro sobre as abelhas: quanto realmente sabemos sobre elas? Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 3, p. 263-274, 2018.

PINTO, C. L.; BAMPI, A. C.; GALBIATI, C. Importância das abelhas para a biodiversidade na percepção de educandos de Cáceres, MT. Revista Ibero-Americana de Ciências Ambientais, v. 9, n. 1, p. 152-163, 2018.

PIRES, C. S. S. et al. Enfraquecimento e perda de colônias de abelhas no Brasil: há casos de CCD? Pesquisa Agropecuária Brasileira, v. 51, p. 422-442, 2016.

REIGOTA, M. El estado del arte de la educación ambiental en Brasil. Revista Tópicos en educación ambiental, v. 4, n. 11, p. 49-62, 2002.

RODRIGUES, G. S. O estado da arte das práticas pedagógicas em Educação Ambiental. 2017. 77 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica.

ROSA, J. M. da et al. Desaparecimento de abelhas polinizadoras nos sistemas naturais e agrícolas: Existe uma explicação? Revista de Ciências Agroveterinárias, v. 18, n. 1, p. 154-162, 2019.

SAZAN, M. S. et al. Manejo dos Polinizadores da Aceroleira, Ribeirão Preto: Holos, 1. ed., 2014. Disponível em: <https://www.researchgate.net/profile/Carlos-Garofalo/publication/280154063_Manejo_de_Polinizadores_da_Aceroleira/links/55ace7f908ae481aa7ff822d/Manejo-de-Polinizadores-da-Aceroleira.pdf>. Acesso em: 25 fev. 2023.

SILVA, E. M. S. O uso de wikis no ensino de ciências: contexto da literatura

especializada. 2017. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Metodologia do Ensino em Ciências Naturais) - Centro de Divulgação Científica e Cultural, Universidade de São Paulo, São Carlos.

SILVA, I. C. Políticas públicas de currículo escolar: as possibilidades da Educação Ambiental na BNCC. Orbis Latina, v. 12, n. 2, p. 49-61, 2022.

SILVA, S. N.; LOUREIRO, C. F. B. As vozes de professores-pesquisadores do campo da Educação Ambiental sobre a Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação Infantil ao Ensino Fundamental. Ciência & Educação, Bauru, v. 26, 2020.

SILVA, W. P.; PAZ, J. R. L. Abelhas sem ferrão: muito mais do que uma importância econômica. Natureza online, v. 10, n. 3, p. 146-152, 2012.

VIEIRA, M. M.; BENDINI, J.; BORGES, K. M. L. Educação Ambiental e abelhas: o que dizem os livros didáticos de biologia? Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 3, p. 404–414, 2021.

ZAPECHOUKA, A. J.; SILVA, F. F. da. Uma análise da teoria sobre a ação humana e suas consequências para as abelhas nativas sociais. Meio Ambiente (Brasil), v. 3, n. 5, p. 81-93, 2021.

Published

2023-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

GODOY, Isabel Cristina de; PARO, Renata Martins dos Santos. Native bees in pedagogical practices of scholar Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 4, p. 344–361, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14677. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14677. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-12-13
Accepted 2022-12-17
Published 2023-06-01