Climate change: perception of students of integrated technical education at IFTO – Araguatins campus

Authors

  • Cleudiane Chaves da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins - IFTO
  • Gilberto Fisch Universidade de Taubaté - UNITAU
  • Mauro Castilho Gonçalves Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e Universidade de Taubaté/SP
  • Cláudio de Sousa Galvão Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins - IFTO https://orcid.org/0000-0002-1276-4142

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13565

Keywords:

Teaching Project; Environmental education; Environment

Abstract

This article aimed to evaluate the students perception in the second grade of the Integrated Technical Education High School of the Araguatins Campus – IFTO about global climate change. The research methodology included the application of semi-structured questionnaires at the beginning and end of the research. The teaching project "IFolinos Amigos do Clima" was also carried out, in lecture format. An increase in the average level of correct answers from 6.8 to 7.5 was observed after the second stage of research. It was realized that it is important and necessary to develop teaching projects that address critical environmental education, to encourage adolescent students to adopt more sustainable lifestyles.

Author Biographies

  • Cleudiane Chaves da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins - IFTO

    Mestranda do Programa de Mestrado Profissional em Ciências Ambientais da Unitau. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Tocantins (2007). Atualmente é Pedagoga no Campus Araguatins do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: professor e monitoria.

  • Gilberto Fisch, Universidade de Taubaté - UNITAU

    Bacharelado em Meteorologia pela Universidade de São Paulo (1981), Mestrado em Meteorologia pela Universidade de São Paulo (1986) e Doutorado em Meteorologia pelo Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais (1995), tendo realizado programa de estágio de doutoramento no exterior da CAPES (sandwich) no Institute of Hydrology em 1994. Atualmente é pesquisador titular (aposentado) do Instituto de Aeronaútica e Espaço (IAE) ligado ao Departamento de Ciência e Tecnologia Aeroespacial (DCTA) do Comando da Aeronaútica e professor doutor da Universidade de Taubaté (UNITAU). Participa, desde 1997, como professor no Programa de Mestrado e Doutorado em Meteorologia do INPE, responsável pelas disciplinas de Camada Limite Planetária e Micrometeorologia

  • Mauro Castilho Gonçalves, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e Universidade de Taubaté/SP

    Master in Education: History and Philosophy of Education (PUC-SP/1997). Doctor in Education: History, Politics, Society (PUC-SP/2003). Completed a post-doctorate at the University of Lisbon, Portugal (2015). Assistant Professor III at the University of Taubaté. He works as a professor and researcher in the Postgraduate Studies Program in Education: History, Politics, Society at PUC-SP. He is part of the Graduate Program in Environmental Sciences at the University of Taubaté. He is the leader of the Research Groups History of Institutions and Intellectuals of Brazilian Education (PUC-SP) and History and Environmental Heritage (UNITAU-Ambient Sciences). Member of the Brazilian Society for the History of Education and the National Association of History.

  • Cláudio de Sousa Galvão, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins - IFTO

    PhD in Mathematics Education from the Anhanguera University of São Paulo, Brazil (2018) Professor of Mathematics at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Tocantins, Brazil.

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Published

2022-08-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SILVA, Cleudiane Chaves da; FISCH, Gilberto; GONÇALVES, Mauro Castilho; GALVÃO, Cláudio de Sousa. Climate change: perception of students of integrated technical education at IFTO – Araguatins campus. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 4, p. 78–96, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.13565. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13565. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-03-08
Accepted 2022-05-13
Published 2022-08-01