One minute for interdisciplinarity: a portrait of Environmental Education in a public school of São Paulo state

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12346

Keywords:

Environment, Curriculum, Didatics

Abstract

This article reports a case study that had the main objective of understanding the vision of teachers and students of a public school in the state of São Paulo about the various processes of Environmental Education (EE) operating in the daily life of the school, as well as the teaching materials and methodologies used by educators. Questionnaires and interviews were used for data collection, enabling the participation of 50 students and 03 teachers from the final years of elementary school. The results reveal limits for school EE in the form of projects that stand out from daily activities and classroom content. The participants indicate alternatives for the transformation of this scenario, with more centrality for EE in the school.

Author Biographies

  • Jhonatan Fernandes Tamborlin, Universidade de Araraquara

    Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade de Araraquara (UNIARA). Professor de Ciências da Natureza da rede privada de ensino. 

  • Diógenes Valdanha Neto, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

    Graduação em Ciências Biológicas nas modalidades bacharelado e licenciatura, Universidade de São Paulo (USP/FFCLRP). Mestre em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP/FCLAR). Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP/FE). É professor da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), campus de Uberaba, vinculado ao Instituto de Ciências Exatas, Naturais e Educação (ICENE), junto ao Departamento de Educação em Ciências, Matemática e Tecnologias(DECMT). 

  • Maria Betanea Platzer, Universidade de Araraquara

    Pedagoga (UNESP), Mestra em Educação Escolar (UNESP), doutora em Educação (UNICAMP). Professora da Universidade de Araraquara (UNIARA) nos cursos de Ciências Biológicas e Pedagogia, e docente do Programa de Mestrado em Processos de Ensino, Gestão e Inovação (UNIARA).

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Published

2022-08-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

TAMBORLIN, Jhonatan Fernandes; VALDANHA NETO, Diógenes; PLATZER, Maria Betanea. One minute for interdisciplinarity: a portrait of Environmental Education in a public school of São Paulo state. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 4, p. 128–144, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12346. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12346. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-06-25
Accepted 2022-05-31
Published 2022-08-01