“The merit of your high grade is in your sin color”

Racial Microaggressions in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/prometeica.2023.27.15376

Keywords:

microaggressions, university education, math education

Abstract

Racial microaggressions are subtle, veiled, and indirect degradations and humiliations that are often unintentionally or not directed towards individuals at a local and individual level. Research in higher education highlights that experiences with microaggressions have caused students to abandon their programs. In this study, we aim to understand how Black students, beneficiaries of affirmative action in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) programs, experience racial microaggressions during their university journey. To achieve this, we present results related to one analytical category of an ongoing research project, focusing on the experiences of 40 male and female Black STEM students with racial microaggressions within an academic context. The respondents encountered racial microaggressions in classrooms, laboratories, field activities, and interactions with faculty, which led to feelings of belittlement, exclusion, disregard, invalidation, and invisibility. When faced with these experiences, the students either confronted or did not confront this phenomenon through individual confrontation, group confrontation, representation, professional support, or silence.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, S. L. (2019). Racismo Estrutural. São Paulo: Editora Jandaíra.

Bonilla-Silva, E. (1997). Rethinking racism: Toward a structural interpretation. American Sociological Review, 62, 465-480.

Bonilla-Silva, E. (2015). The structure of racism in color-blind, “post-racial” America. American Behavioral Scientist, 59(11), 1358-1376.

Borsa, J. C., Damásio, B. F., & Bandeira, D. R. (2012). Adaptação e validação de instrumentos psicológicos entre culturas: algumas considerações. Paidéia, 22(53), 423-432.

Carlone, H. B., & Johnson, A. (2007). Understanding the science experiences of successful women of color: Science identity as an analytic lens. Journal of Research in Science Teaching, 44(8), 1187-1218.

Decreto n. 11.341, de 1 de janeiro de 2023 (2023). Aprova a Estrutura Regimental e o Quadro Demonstrativo dos Cargos em Comissão e das Funções de Confiança do Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania e remaneja cargos em comissão e funções de confiança. Brasília, DF. Recuperado em 20 janeiro, 2023, de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2023/decreto/D11341.htm

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (2022). Desigualdades Sociais por Cor ou Raça no Brasil, 48. Rio de Janeiro: Coordenação de População e Indicadores Sociais.

Lee, M. J., Collins, J. D., Harwood, S. A., Mendenhall, R., & Huntt, M. B. (2020). “If you aren’t White, Asian or Indian, you aren’t an engineer”: racial microaggressions in STEM education. International Journal of STEM Education, 7(1), 1-16.

Lei n. 12.711, de 29 de agosto de 2012 (2012). Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Brasília, DF. Recuperado em 20 janeiro, 2023, de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm

Lei n. 13.409, de 28 de dezembro de 2016 (2016). Altera a Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012, para dispor sobre a reserva de vagas para pessoas com deficiência nos cursos técnico de nível médio e superior das instituições federais de ensino. Brasília, DF. Recuperado em 20 janeiro, 2023, de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13409.htm

Leyva, L. A., McNeill, R. T., Marshall, B. L., & Guzmán, O. A. (2021). “It seems like they purposefully try to make as many kids drop”: An analysis of logics and mechanisms of racial-gendered inequality in introductory mathematics instruction. The Journal of Higher Education, 92(5), 784-814.

Martin, D. B. (2019). Equity, inclusion, and antiblackness in mathematics education. Race Ethnicity and Education, 22(4), 459-478.

McGee, E. O. (2016). Devalued Black and Latino racial identities: A by-product of STEM college culture? American Educational Research Journal, 53(6), 1626-1662.

Oliven, A. C. (2007). Ações afirmativas, relações raciais e política de cotas nas universidades: uma comparação entre os Estados Unidos e o Brasil. Educação, 30(61), 29-51.

Oppland-Cordell, S. B. (2014). Urban Latina/o undergraduate students’ negotiations of identities and participation in an Emerging Scholars Calculus I workshop. Journal of Urban Mathematics Education, 7(1), 19-54.

Passos, F. L. C. G., Alencar, M. F. S., & Silva, E. J. L (2021). Uma análise do perfil aluno cotista e sua permanência em cursos de engenharia na UACSA-UFRPE. Revista Cocar, 15(32), 1-21.

Pierce, C. (1995). Stress analogs of racism and sexism: Terrorism, torture, and disaster. In C. Willie, P. Rieker, B. Kramer, & B. Brown (Eds.), Mental health, racism, and sexism (pp. 277-293). Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press.

Ryan, U. (2018). From “How Good I Am!” to “Forgive Me… Please Trust Me” - Microaggressions and Angles. In 42nd Annual Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME 42), Umeå, Sweden (2018) (pp. 75-82). International Group for the Psychology of Mathematics Education.

Santos, D. B. R. (2009). Para além das cotas: a permanência de estudantes negros no ensino superior como política de ação afirmativa. Tese de doutorado, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador.

Silva, G. H. G. (2016a). Engajamento da Educação Matemática nas Dimensões das Políticas de Ações Afirmativas no Ensino Superior. Perspectivas da Educação Matemática, 9(21), 1209-1236.

Silva, G. H. G. (2016b). Equidade no acesso e permanência no ensino superior: o papel da educação matemática frente às políticas de ações afirmativas para grupos sub-representados. Tese de doutorado, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.

Silva, G. H. G., & Powell, A. B. (2016). Microagressões no ensino superior nas vias da educação matemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 9(3), 44-76.

Solorzano, D. G., Ceja, M., & Yosso, T. J. (2000). Critical race theory, racial microaggressions, and campus racial climate: The experiences of African American college students. Journal of Negro Education, 69(1-2), 60-73.

Souza, L. P., & Portes, E. A. (2011). As propostas de políticas/ações afirmativas das universidades públicas e as políticas/ações de permanência nos ordenamentos legais. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 92(232), 516-541.

Souza, A. C., Alexandre, N. M. C., & Guirardello, E. B. (2017). Propriedades psicométricas na avaliação de instrumentos: avaliação da confiabilidade e da validade. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 26(3), 649-659.

Sue, D. W., Capodilupo, C. M., Torino, G. C., Bucceri, J. M., Holder, A. M. B., Nadal, K. L., & Esquilin, M. (2007). Racial microaggressions in everyday life: implications for clinical practice. Am Psychol, 62(4), 271-286.

Published

2023-07-27

How to Cite

Silva Júnior, E. A., & Silva, G. H. G. (2023). “The merit of your high grade is in your sin color”: Racial Microaggressions in Higher Education. Prometeica - Journal of Philosophy and Science, (27), 772–782. https://doi.org/10.34024/prometeica.2023.27.15376

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.