CHILDHOOD EDUCATION IN ALAGOAS AT FABRIC FACTORIES BETWEEN 1930 AND 1970

Authors

  • Aline da Silva Ferreira Aderne Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Lenira Haddad Universidade Federal de Alagoas - UFAL

DOI:

https://doi.org/10.34024/olhares.2023.v11.15389

Keywords:

Day care center, Kindergarten, History

Abstract

This article presents the main modes of early childhood education from 0 to 6 years old in fabric factories, which were established in Alagoas between the mid-19th century and the beginning of the 20th century. The existence of day care centers and kindergartens in the textile industries is mentioned in the oral reports, but there is no access to documents, nor is there systematized information. The methodological path, based on oral history, involved the search for informants through the Snowball technique, and conducting interviews with figures that make up this history, in addition to documentary research. It exposes a brief overview of the Alagoan textile-factory universe composed of 13 fabric factories and presents the history of childhood education in four of these factories located in three municipalities in Alagoas: Delmiro Gouveia, Maceió and Rio Largo, covering the period from 1930 to 1970. It is evident that these factories offered the education of children from 0 to 6 years old through day care centers and kindergartens long before early childhood education was a regulated municipal policy.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aline da Silva Ferreira Aderne, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL) e Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Colégio de Aplicação Telma Vitoria da UFAL.

Lenira Haddad, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade São Paulo (USP), professora titular da Universidade Federal de Alagoas (UFAL).

References

ALAGOAS. Almanaque do ensino: Estado de Alagoas ano 1938. Maceió: Off Graph da Casa Ramalho, 1937. Disponível em: http://memoria.bn.br/pdf/356280/per356280_1937_00001.pdf. Acesso em: 14 abr. 2019.

BRASIL. [Constituição (1937)]. Constituição dos Estados Unidos do Brasil: promulgada em 10 de novembro de 1937. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, 10 nov. 1937.

BRASIL. [Constituição (1946)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Organizada por Aliomar Baleeiro Barbosa Lima Sobrinho. 3. ed. Brasília, DF: Senado Federal, Subsecretaria de Edições Técnicas, 2012. (Coleção Constituições brasileiras. v. 5).

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil: Brasília, DF: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2016.

BRASIL. Decreto-Lei n.º 5.452, de 1.º de maio de 1943. Consolidação das Leis do Trabalho (CLT). Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, 9 ago. 1943.

BRASIL. Lei n.º 4.440, de 27 de outubro de 1964. Institui o salário-educação e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, p. 9.761, 29 out. 1964.

BRASIL. Resolução CEB n.º 1 de 7 de abril de 1999. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Infantil. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, p. 18, 13 abr. 1999.

CARVALHO, Cícero Péricles de. Formação histórica de Alagoas. 6. ed. Maceió: Edufal, 2021.

COELHO, Tiago da Silva; ESPÍNDOLA, Isadora Farias. A trajetória do documentarista William Gericke: o audiovisual entre ‘ontem’ e ‘hoje’. Sillogés, v. 3., n. 2, p. 551-573, jul./dez. 2020.

FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína (org.). Usos e abusos da história oral. 8. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2016.

GERICKE, William. Cia. Alagoana de Fiação e Tecidos. Meridional Filmes, [década de 1940?]. vídeo (10min30), son., p&b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=BmWHrlsb5M4&t=42s. Acesso em: 16 abr. 2023.

JOUTARD, Philippe. Desafios à história oral do século XXI. In: ALBERTI, Verena et al. História oral: desafios para o século XXI. Rio de Janeiro. Fiocruz, FGV, 2000. p. 31- 45.

KUHLMANN JR., Moysés. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. 7. ed. Porto Alegre: Mediação, 2015.

KUHLMANN JR., Moysés. A educação infantil no século XX. In: STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Câmara (org.). Histórias e memórias da educação no Brasil. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2009. v. 2. p. 182-194.

MONTENEGRO, Antônio Torres. História oral: caminhos e descaminhos. Revista Brasileira de História, v. 25-26, p. 55-67, 1993.

MOREIRA, Marcos (org.). Japiassu: o maestro dos teares. Rio de Janeiro: Publit, 2018. (Série Mestres Musicais de Alagoas, v. 1).

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, n. 10, p. 7-28, dez. 1993.

PAIVA FILHO, Arnaldo Pinto Guedes de. Rio Largo: cidade operária. Maceió: Senai, 2013.

ROCHA, Jesiael. Conheça as ruínas da fábrica de tecidos de Saúde. 2019. Vídeo (3min41), son., color. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ktygYXf_VBc. Acesso em: 16 abr. 2020.

TENÓRIO, Douglas Apratto; LESSA, Golbery Luiz. O ciclo do algodão e as vilas operárias. Maceió: Sebrae, 2013.

THOMPSON, Paul. A voz do passado: história oral. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

TICIANELI, Edberto. Fernão Velho dos pescadores e da fábrica de tecidos. História de Alagoas, 3 nov. 2016a. Disponível em: https://www.historiadealagoas.com.br/fernao-velho-dos-pescadores-e-da-fabrica-de-tecidos.html. Acesso em: 19 mar. 2023.

TAVARES, Marcelo Góes. Territórios fabris no ramo têxtil em Alagoas e fisiografias urbanas em Maceió (1857-1943): histórias e representações. Confins [on-line], n. 40, 2019. Disponível em: https://journals.openedition.org/confins/20309. Acesso em: 10 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.4000/confins.20309.

VINUTO, Juliana. Amostragem em Bola de Neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, Campinas, n. 44, p. 201-218, ago./dez. 2014.

Published

2023-12-04

How to Cite

Aderne, A. da S. F. ., & Haddad, L. (2023). CHILDHOOD EDUCATION IN ALAGOAS AT FABRIC FACTORIES BETWEEN 1930 AND 1970. Olhares: Revista Do Departamento De Educação Da Unifesp, 11(1). https://doi.org/10.34024/olhares.2023.v11.15389

Issue

Section

SEÇÃO TEMÁTICA: Escolarização de crianças e jovens no Brasil entre o século XIX e o século XX

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.